Державна інспекція України з безпеки на наземному транспорті видаватиме сертифікат кваліфікації міжнародним автоперевізникам та фахівцям, що призначені відповідальними за організацію та безпеку перевезень у цьому сполученні. Така норма закріплена Законом України «Про автомобільний транспорт» та відповідає європейським стандартам, утім досі на практиці не була реалізована. Наразі спеціалісти Мінінфраструктури та Укртрансінспекції готуються до запровадження сертифікатів компетентності.
Головною вимогою до професійної кваліфікації за обсягами та рівнем підготовки є достатні знання, щоб у рамках закону ефективно займатися діяльністю міжнародного автомобільного перевізника. Тобто перевізник має опанувати такі дисципліни: комерційне та фінансове управління підприємством, технічні стандарти і операції, безпека дорожнього руху; доступ до ринків, елементи торгового, соціального і трудового, цивільного і податкового законодавства тощо.
Чи покарають за воєнного стану за неподання звітності
Професійну кваліфікацію менеджери підтверджуватимуть шляхом успішного складання обов’язкового письмового екзамену, а за необхідності й усного. Іспити проводитимуться відповідно до діяльності ліцензованих автомобільних перевізників, і прийматиме їх Укртрансінспекція.
На сьогодні Укртрансінспекція розробляє Порядок проведення іспиту на професійну придатність осіб, відповідальних за надання послуг з міжнародних автомобільних перевезень, взявши за основу досвід європейських колег Державної інспекції дорожнього транспорту Литовської республіки.
Відтак вже найближчим часом до ринку міжнародних автомобільних перевезень допускатимуться лише кваліфіковані спеціалісти.
Довідка
Згідно з Порядком проведення іспиту професійної компетенції осіб, відповідальних за надання послуг на ліцензованому автомобільному транспорті, затвердженого наказом Міністерства транспорту Литовської республіки (далі — Порядок), іспит складається з двох частин – основної та додаткової, що базуються на Регламенті Європейського союзу 1072/2009. Іспити здаються в електронній формі. Екзаменаційні питання та практичні завдання не оприлюднюються, при необхідності змінюються або доповнюються, але не рідше, ніж один раз на два роки.
Білет на іспит складається з 20 питань основної (з них 10 для практичних завдань, щоб оцінити загальні знання) і 25 питань відповідної додаткової частин.
Під час проведення іспиту з міжнародних пасажирських перевезень до екзаменаційних питань повинні бути додані до 25 або 20 питань щодо пасажирських перевезень на міських і міжміських маршрутах та стільки ж щодо внутрішніх вантажних перевезень.
У ході іспиту одночасно можна отримати сертифікат компетентності на один або декілька з ліцензованих видів автотранспортної діяльності, зазначених у пункті 12 Порядку.
Кандидатам протягом іспиту забороняється використовувати будь-які матеріали і джерела інформації, мобільний зв’язок та інші інформаційні передавальні засоби, приймаюче або записуюче обладнання, говорити один з одним, копіювати або намагатися привласнити інформацію з екзаменаційного білету. За умови виявлення щонайменше одного з перерахованих порушень кандидати повинні бути дискваліфіковані, іспит вважається таким, що не вдався. Вартість державного мита, сплаченого за іспит, не повертається.
Якщо претендент не прийшов на іспит, державне мито повертається або дата іспиту переноситься. Факт відсутності фіксується у протоколі іспиту. У цьому випадку претендентам необхідно подати новий запит на проходження іспиту та документи.
Оцінюється кожна частина іспиту. Особа вважається такою, що здала іспит та отримала позитивну оцінку щодо усіх частин, якщо правильно відповіла на принаймні 15 з основних та 20 або 16 відповідних питань додаткової частини білету, що складається з 25 або 20 питань.
Особа, яка не здала іспит, може перездати його за всіма напрямками. Кількість спроб здати іспит не обмежується. Тим, хто склав іспит, інспекція протягом 3 робочих днів відповідно до законодавства видає затвердженої форми свідоцтво про професійну компетентність.