ДПС розповіла про умови отримання податкової знижки за користування іпотечним житловим кредитом та навела приклади її розрахунку

Грошова компенсація замість відпустки: коли можлива Податкова знижка — це документально підтверджена сума витрат, на яку зменшують оподатковуваний дохід у вигляді заробітної плати, в результаті чого з бюджету повертають частина сплачений ПДФО.
Основні умови для отримання податкової знижки:
- Податкову знижку надають виключно резиденту України, який має реєстраційний номер облікової картки платника.
- Скористатися правом на нарахування податкової знижки можна лише за наслідками звітного податкового року. Таке право не продовжують та не переносять на наступний рік, якщо громадянин не скористався своїм правом у встановлений строк.
- Отримання доходу у вигляді заробітної плати. При цьому загальна сума податкової знижки не може перевищувати суми річної заробітної плати у поточному році.
Звертаємо увагу! Право на податкову знижку має фізична особа — підприємець, яка є найманою особою, виключно до доходів, одержаних протягом року у вигляді заробітної плати.
- Дотримання вимог щодо порядку подачі та заповнення декларацій. Так, декларацію подають по 31 грудня включно. У разі наявності обов’язку з декларування доходів — до 1 травня) наступного за звітним року.
Платник має право включити до податкової знижки, зокрема, частину суми процентів за користування іпотечним житловим кредитом фактично сплачених упродовж звітного податкового року за умови:
- наявності документального підтвердження витрат, що включають до податкової знижки;
- визнання об’єкта житлової іпотеки як основного місця проживання. Зокрема, згідно з позначкою в паспорті про реєстрацію за місцезнаходженням такого житла.
Право на включення до податкової знижки суми, розрахованої згідно зі статтею 175 Податкового кодексу України (ПК), надають платнику за одним іпотечним кредитом упродовж 10 послідовних календарних років починаючи з року, в якому, зокрема, збудований об’єкт житлової іпотеки переходить у власність платника та починає використовуватися як основне місце проживання (п. 175.4 ПК).
АЛГОРИТМ РОЗРАХУНКУ ПОДАТКОВОЇ ЗНИЖКИ
Приклад розрахунку
1. Якщо площа житла, придбаного за рахунок іпотечного житлового кредиту не перевищує 100 кв. м, то платник податку має право включити до податкової знижки суму всіх сплачених процентів:
Зарплата за рік: 200 000 грн
ПДФО (18%): 36 000 грн
Сума сплачених процентів: 40 000 грн
Сума ПДФО, що повертають: 36 000 – (200 000 – 40 000) × 18% = 7 200 грн
2. Якщо площа житла, придбаного за рахунок іпотечного житлового кредиту перевищує 100 кв. м., то податкову знижку розраховують так:
Сума сплачених процентів: 40 000 грн
Фактична площа житла — 150 кв. м
Мінімальна площа житла — 100 кв. м
К= 100/150 = 0,7
Сума ПДФО, що повертають: 36 000 – (200 000 – 40 000 × 0,7) × 18% = 5040 грн
Податкова знижка дорівнює добутку суми сплачених процентів і коефіцієнта, що враховує мінімальну площу житла.
За інформацією ДПС
За який період вперше подавати Об’єднану звітність за оновленою формою? Із яких додатків складається Об’єднана звітність для ФОПів? Чи можливо вже показати переведення з основного місця роботи на сумісництво у Додатку Д5?
Якщо після подання декларації про майновий стан і доходи виявили помилку, можна її виправити. Це можуть зробити як звичайні громадяни, так і фізичні особи-підприємці (ФОП) та особи, які здійснюють незалежну професійну діяльність («незалежники»), тобто всі ті, хто зобов’язаний декларувати ПДФО, військовий збір та ЄСВ. В огляді — як заповнити необхідну для цього уточнюючу декларацію з прикладами
Зміна прожиткового мінімуму на початку року оновлює й податкові соціальні пільги (ПСП). Яким є розмір податкової соціальної пільги у 2026 році, коли вона нараховується, «дитячі» ПСП, документи для отримання пільги, приклади застосування ПСП, її особливості у одиноких матерів, працюючих студентів, «афганців», «чорнобильців», «АТОвців», пенсіонерів, осіб з інвалідністю — у консультації
У статті знайдете зразок заяви про застосування податкової соціальної пільги, а також бланк заяви про застосування податкової соціальної пільги
Як заповнювати Податковий розрахунок щомісяця / щокварталу? У консультації — покроковий розбір нової форми, особливості подання додатків, як діяти з порожніми рядками
Як правильно оподаткувати орендну плату натурою? Розбираємо оцінку продукції, застосування коефіцієнта для ПДФО та ВЗ і варіанти оптимізації