Робоча ситуація дня: Відносимо до податкових витрат зарплату за період вимушеного простою

Блок під заголовком новини 1 Підписуйтесь на Telegram-канал Головбух. Новини! Тут про зміни без спаму

Підприємство надає послуги з переробки давальницької сировини нерезиденту. Через відсутність сировини підприємство змушене було простоювати в серпні та вересні 2013 року. Чи враховується у складі податкових витрат та чи відображається в річній декларації з податку на прибуток виплачена заробітна плата працівникам, зайнятим у виробництві за період вимушеного простою підприємства?

Підприємство надає послуги з переробки давальницької сировини нерезиденту. Через відсутність сировини підприємство змушене було простоювати в серпні та вересні 2013 року. Чи враховується у складі податкових витрат та чи відображається в річній декларації з податку на прибуток виплачена заробітна плата працівникам, зайнятим у виробництві за період вимушеного простою підприємства?

Так, враховується.

Чи покарають за воєнного стану за неподання звітності

Простій — це призупинення роботи, викликане відсутністю організаційних або технічних умов, необхідних для виконання роботи, невідворотною силою або іншими обставинами (ст. 34 Кодексу законів про працю України; КЗпП).

Згідно зі статтею 113 КЗпП час простою не з вини працівника оплачується з розрахунку не нижче двох третин тарифної ставки встановленого працівникові розряду (окладу).

Витрати на оплату праці фізичних осіб, що перебувають у трудових відносинах з підприємством, включаються до складу податкових витрат цього підприємства (п. 142.1 Податкового кодексу України; ПК).

При цьому витрати на оплату праці, прямо пов’язані з виробництвом товарів, виконанням робіт, наданням послуг, відносяться до собівартості (п. 138.8 ПК).

Оскільки заробітна плата працівників, виплачена за час вимушеного простою підприємства, не може бути безпосередньо віднесена до конкретного об’єкта витрат, то такі витрати не включаються до складу прямих витрат на оплату праці, що формують собівартість виготовлених та реалізованих товарів, виконаних робіт, наданих послуг.

Однак при обчисленні об’єкта оподаткування податком на прибуток враховуються інші витрати господарської діяльності, до яких розділом ІІІ Податкового кодексу прямо не встановлено обмежень щодо віднесення до складу податкових витрат (пп. 138.12.2 ПК).

Так, згідно з підпунктом 153.2.6 ПК податкові витрати, понесені за операціями з давальницькою сировиною, визнавались у розмірі, що не перевищував доходи, отримані від здійснення таких операцій. Такі витрати мали охоплювати всі витрати, що підлягають урахуванню в податковому обліку у зв’язку зі здійсненням відповідної операції, у т. ч. і витрати на оплату праці.

У ситуації, що розглядається, заробітна плата виплачувалась у період дії зазначеного обмеження. Але в цьому періоді операції з давальницькою сировиною підприємством не проводились. Звертаємо увагу, що заробітна плата виплачувалась не за здійснення (чи не здійснення) давальницьких операцій, а тому, що чинне трудове законодавство зобов’язує роботодавця виплачувати заробітну плату своїм працівникам за час простою не з їх вини. При цьому збитки, не пов’язані із застосуванням обмежень підпункту 153.2.6 ПК, дозволені Податковим кодексом.

Враховуючи зазначене, на нашу думку, заробітна плата, виплачена за період вимушеного простою підприємства в серпні–вересні 2013 року працівникам, зайнятим у виробництві продукції з давальницької сировини, має враховуватись у складі інших податкових витрат і відображатись у річній декларації з податку на прибуток підприємства.

Ще більше робочих ситуацій ви знайдете в системі актуальних консультацій «Експертус Податки»
додаток

📩 Хочете знати про зміни раніше за колег?

tg_4.png

Статті за темою

Усі статті за темою

Лікарняні: як правильно розрахувати та виплатити

Як розрахувати лікарняні у 2025 році без помилок? Які документи перевіряти, як працює електронний лікарняний і коли ще можливий паперовий? У статті пояснюємо правила розрахунку лікарняних, показуємо приклади розрахунків і звертаємо увагу на актуальні зміни 2025 року
444467

Первинні документи: що вважають первинкою та як її оформити

Первинні документи на підприємстві: розглянемо особливості створення, прийняття, заповнення, зберігання та відображення у бухгалтерському обліку бланків первинних документів. Також зачепимо й питання збереження облікових регістрів та бухгалтерської звітності як на підприємстві, так і у ФОП
217746

Рентна плата: як розрахувати, кому та коли сплачувати

Рентна плата — це плата за використання природних ресурсів. Надра, вода, лісові ресурси, радіочастотний ресурс — усе це об’єкти рентної плати. У консультації знайдете відповіді на запитання, хто й коли має звітувати, а також дізнаєтеся, з чого складається рентна плата
10194

Як проводять перевірки упродовж воєнного стану

У статті поговоримо про проведення перевірок під час воєнного стану в Україні. Розберемося, які перевірки проводять держоргани під час воєнного стану та кого може чекати штраф після перевірок.
28912

Підвищення кваліфікації бухгалтерів: нові вимоги та можливості

Якщо у вашому to-do list є пункти «підвищити свій професійний рівень», «стати більш цінним фахівцем», «розвиватися професійно», Вища школа Головбуха допоможе втілити все задумане. Ваші колеги вже встигли оцінити переваги нашої школи підвищення кваліфікації для бухгалтера, спробуйте і ви!
21350

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді