Найближчим часом це питання розглядатиме Експертна рада з питань підготовки узагальнюючих податкових консультацій при Мінфіні.
Інтернет Асоціація України (ІнАУ) звернулася до всіх членів цієї Експертної рад (лист від 05.03.2024 № 17/1-34).
У зверненні ІнАУ надає чітку юридичну аргументацію того, що заборона спрощеної системи оподаткування для постачальників послуг доступу до мережі Інтернет (код IA.S1 Орієнтовного переліку видів електронних комунікаційних послуг під КВЕД 61.90) є незаконною і безпідставною.
Крім того, ІнАУ наголошує ще й на низці негативних соціальних, економічних і безпекових наслідків скасування спрощенки, зокрема:
- скасування спрощенки для малого бізнесу в сфері інтернет-доступу порушить ринковий баланс і призведе до поглинання малих операторів крупними;
- монополізація ринку і зменшення конкуренції знищать унікальні переваги галузі і призведуть до збільшення вартості і погіршення якості послуг інтернет-доступу і масового невдоволення споживачів;
- різке скасування спрощенки призведе до одночасного припинення надання послуг значною кількістю операторів малого бізнесу і на якийсь час залишить без комунікаційних послуг значну кількість споживачів, особливо у сільській місцевості;
- скасування спрощенки змусить ті підприємства малого бізнесу, які ще залишаться «на плаву», наймати додатковий адміністративний персонал і збільшувати прямі витрати, що зменшить податкові надходження до держбюджету;
- малі та мікропідприємства галузі мають українських власників і залишають прибуток в Україні. При цьому майже всі крупні оператори, які в разі скасування спрощенки збільшать свою ринкову долю, мають закордонних бенефіціарів, об’єктивно зацікавлених у виведенні прибутків з України;
- зміна трактування законодавства залежно від кон’юнктури псує імідж держави і призводить до втрати довіри серед підприємців та міжнародних інвесторів і загрожує виведенням капіталу за кордон;
- скасування спрощенки і вихід з ринку інтернет-доступу малого бізнесу погіршить нацбезпеку і сталість інтернет-мереж. Кібератаки і підкуп персоналу з метою знищення систем управління мережами найбільш ефективні щодо малої кількості крупних гравців на ринку доступу, ніж до значної кількості малих (що показав нещодавній досвід кібератак на крупних українських операторів).
ІнАУ зазначає, що якщо державі справді необхідно відмовити малому бізнесу галузі електронних комунікацій у використанні спрощенки, то має бути задіяний механізм зміни законодавства, а не зміни трактування законодавства. При цьому в підприємців має бути час на адаптацію до нових правил ведення бізнесу. ІнАУ вважає, що такі зміни до законодавства, в разі їх необхідності, в будь-якому разі треба впроваджувати не під час війни.