Підприємство передає на баланс сільської ради на безоплатній основі повністю замортизований невиробничий основний засіб. Як правильно провести в обліку таку передачу? Чи потрібно застосовувати «звичайні ціни» для визначення доходу, проводити експертну оцінку основного засобу для доказу звичайних цін?
Безоплатна передача невиробничого основного засобу оформляється відповідним договором.
Чи покарають за воєнного стану за неподання звітності
Такий об’єкт списується з балансу підприємства на підставі акту приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів (форма № ОЗ-1, затверджена наказом Міністерства статистики України від 29.12.1995 № 352).
На відміну від бухгалтерського обліку для цілей податкового обліку термін «невиробничі основні засоби» означає необоротні матеріальні активи, які не використовуються в господарській діяльності платника податку на прибуток. Тому витрати на їх придбання та ремонт не підлягають амортизації у податковому обліку (п. 144.3 Податкового кодексу України; ПК).
Податок на прибуток
Порядок визначення доходу від продажу або іншого відчуження невиробничих основних засобів встановлено пунктом 146.13 ПК.
Оподаткування доходів і витрат від таких операцій здійснюється з урахуванням наступного:
перевищення доходу від відчуження над первісною вартістю об’єкта основних засобів включається до податкових доходів підприємства;
перевищення первісної вартості відчуженого об’єкта над доходом включається до податкових витрат підприємства.
При цьому безоплатна передача невиробничих основних засобів підпадає під визначення «відчуження майна», встановлене підпунктом 14.1.31 ПК.
Окремого порядку визначення доходу при безоплатній передачі невиробничого основного засобу з нульовою вартістю Податковим кодексом не встановлено.
Звичайна ціна
Відповідно до пункту 146.14 ПК дохід від продажу або іншого відчуження об’єкта основних засобів визначається згідно з договором, але не нижче звичайної ціни такого об’єкта. Хоча в розумінні підпункту 14.1.138 ПК невиробничі основні засоби і не відносяться до основних засобів, вимоги пункту 146.14 ПК передбачені для цілей застосування всієї статті 146 ПК.
Звичайною вважається ціна, визначена сторонами договору. Звичайна ціна має відповідати рівню ринкових цін, якщо не доведено зворотне.
Якщо під час здійснення операції обов’язковим є проведення оцінки, вартість об’єкта оцінки є підставою для визначення звичайної ціни для цілей оподаткування за умови, що неможливо застосувати методи, зазначені в підпункті 39.3.1 ПК (пп. 14.1.71 ПК).
Тобто без експертної оцінки цілком можливо обійтися. Для переконливості за розпорядженням керівника можна створити на підприємстві спеціальну комісію, яка надасть висновок про рівень звичайної ціни на об’єкт, що передається безоплатно.
Справедлива ціна
При визначенні звичайної ціни слід дотримуватись також вимог П(С)БО 7 «Основні засоби». Згідно з пунктом 10 П(С)БО 7 сільська рада має поставити на баланс безоплатно отриманий основний засіб за справедливою ціною.
Якщо залишкова вартість об’єкта основних засобів суттєво відрізняється від його справедливої вартості, такий об’єкт можна переоцінювати (п. 16 П(С)БО 7).
ПДВ
У ситуації, що розглядається, підприємство не отримало права на податковий кредит за сумами ПДВ, сплаченими (нарахованими) у зв’язку з придбанням невиробничих основних засобів (п. 198.3 ПК).
Така операція є об’єктом оподаткування ПДВ (пп. 14.1.191, п. 185.1 ПК).
Тому при безоплатній передачі невиробничого основного засобу підприємство має нарахувати податкові зобов’язання з ПДВ на договірну вартість цього об’єкта. Застосування звичайних цін передбачено для контрольованих операцій (п. 188.1 ПК).
Ще більше робочих ситуацій ви знайдете в системі актуальних консультацій «Експертус Податки»