Накопичувальне пенсійне страхування для всіх категорій працюючих осіб: знайомимось з проєктом закону

Блок під заголовком новини 1 Підписуйтесь на Telegram-канал Головбух. Новини! Тут про зміни без спаму

На сайті СПО профспілок оприлюднили підготовлений Мінсоцполітики проєкт Закону України «Про загальнообов’язкове накопичувальне пенсійне забезпечення»

Накопичувальне пенсійне страхування для всіх категорій працюючих осіб: знайомимось з проєктом закону

Документ встановлює обов’язкову участь у системі накопичувального пенсійного забезпечення всіх категорій працюючих осіб.

Обов’язковий накопичувальний внесок для працівників становитиме:

  • 1% від заробітної плати протягом першого року з дати початку сплати накопичувальних внесків;
  • 2% — протягом другого року;
  • 3% — протягом третього і в наступні роки (стаття 6).

У зв’язку з тим, що комплексна реформа системи пенсійного забезпечення не передбачає збільшення в обов’язковому порядку фіскального навантаження на роботодавця чи працівника, зокрема спрямування частини ПДФО на сплату накопичувального внеску, законопроєкт передбачає зменшення ставки ПДФО. Із дати сплати накопичувального внеску пропонують зменшити ставку ПДФО:

  • до 17% — протягом першого року запровадження системи;
  • до 16% — протягом другого року;
  • до 15% — починаючи з третього року і в наступні роки.

Крім того, запроваджують додатковий накопичувальний внесок для працівників:

  • 1% бази нарахування накопичувального внеску протягом першого року з дати початку сплати накопичувальних внесків;
  • 2% — протягом другого року;
  • 3% — протягом третього і в наступні роки.

При цьому, працівник зможе відмовитися від сплати додаткового накопичувального внеску, або поновити його сплату на підставі поданої роботодавцю заяви. Заяву про відмову від сплати додаткових накопичувальних внесків подавати доведеться щорічно.

Документ також пропонує запровадити обов’язковий накопичувальний внесок для роботодавців, який становитиме:

  • 1% бази нарахування протягом першого року з дати початку сплати накопичувальних внесків;
  • 2% — протягом другого року;
  • 3% — протягом третього і в наступні роки.

Починаючи з четвертого року роботодавці виокремлюють частину ЄСВ на накопичувальний внесок у розмірі накопичувального внеску, але тільки у випадку якщо працівник сплачує додатковий накопичувальний внесок з власних доходів. У разі відмови працівника від сплати додаткового накопичувального внеску, роботодавці не виокремлюють накопичувальний внесок з ЄСВ.

Обов’язковий накопичувальний внесок для роботодавців сплачуватимуть роботодавці в складі ЄСВ, та виокремлюється в звітності щодо сплати єдиного внеску. Обов’язковий накопичувальний внесок для працівників та додатковий накопичувальний внесок не є єдиним внеском.

ФОП та інші категорії «самозайнятих осіб», що сплачують накопичувальний внесок на свою користь, накопичувальні внески сплачують на добровільній основі.

Проєктом акта встановлюють, що кошти накопичувальної системи є власністю учасників системи у розмірі, накопиченому на їх індивідуальних накопичувальних пенсійних рахунках, а у випадку смерті особи право власності на пенсійні заощадження переходять до її спадкоємців.

Проєктом акта пропонують комбіновану модель функціонування системи накопичувального пенсійного забезпечення. Вона передбачає, що перші 3 роки накопичувальні внески спрямовуватимуть до державного фонду, який матиме корпоратизовану структуру управління, яка відповідає Директиві ЄС 2016/2341, яку Україна зобов’язалася імплементувати.

Починаючи з 4-го року учасники зможуть обирати приватного пенсійного провайдера (недержавний пенсійний фонд, компанію зі страхування життя, банк) або, за бажанням, залишитись в державному фонді.

Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку як регулятор здійснюватиме державний нагляд за діяльністю установ пенсійного забезпечення.

Вступ в дію законодавства про накопичувальне пенсійне забезпечення передбачається з 1 січня 2026 року. Початок здійснення накопичень — через рік після завершення військового стану, але не раніше, ніж впровадять всю необхідну нормативну базу і необхідну інфраструктуру.

Законопроєкт також пропонує зміни до низки законодавчих актів, щодо приведення їх норм у відповідність до запропонованої концепції обов’язкової накопичувальної пенсійної системи.

За інформацією СПО об’єднань профспілок

додаток


Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Семінари та вебінари для бухгалтерів 2025: що обрати?

Бухгалтерські семінари та вебінари ― це можливість для бухгалтера швидко опанувати новації законодавства, дізнатися рішення для специфічних робочих ситуації, а також обмінятися досвідом в бухгалтерській спільноті. Які семінари для бухгалтерів невдовзі відбудуться ― в огляді
31704

Доплата до мінімальної заробітної плати 2025: що входить, коли нараховують та приклади розрахунку

Мінімальна зарплата — це важливий показник у роботі бухгалтера. Від її розміру залежать виплати працівникам, а працівникам із низькою зарплатою потрібно провести доплату до розміру мінімалки. Коли та як це правильно зробити, як враховувати місячні, квартальні, річні премії, суми індексації та оплати роботи у нічний час, інші виплати, — розглянемо на прикладах
239851

ФОП на загальній системі 2025: умови перебування та податки

Розповімо про особливості перебування ФОП на загальній системі оподаткування у 2025 році: облік доходів і витрат, про книгу обліку, перехідні витрати між ІII та IV кварталом, графік обов’язкових платежів (ЄСВ, ПДФО, військовий збір). Чи варто переходити на загальну систему у 2025 році? Відповіді — в огляді
718921

Медзаклад отримав кошти від НСЗУ: відображаємо у бухгалтерському обліку

У цьому огляді експерт підкаже, як можна використовувати кошти від НСЗУ без ризику втрати неприбуткового статусу. А готові проведення допоможуть швидко показати такі кошти в бухгалтерському обліку
36491

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді