Накопичувальне пенсійне страхування для всіх категорій працюючих осіб: знайомимось з проєктом закону

На сайті СПО профспілок оприлюднили підготовлений Мінсоцполітики проєкт Закону України «Про загальнообов’язкове накопичувальне пенсійне забезпечення»

Накопичувальне пенсійне страхування для всіх категорій працюючих осіб: знайомимось з проєктом закону

Документ встановлює обов’язкову участь у системі накопичувального пенсійного забезпечення всіх категорій працюючих осіб.

Обов’язковий накопичувальний внесок для працівників становитиме:

  • 1% від заробітної плати протягом першого року з дати початку сплати накопичувальних внесків;
  • 2% — протягом другого року;
  • 3% — протягом третього і в наступні роки (стаття 6).

У зв’язку з тим, що комплексна реформа системи пенсійного забезпечення не передбачає збільшення в обов’язковому порядку фіскального навантаження на роботодавця чи працівника, зокрема спрямування частини ПДФО на сплату накопичувального внеску, законопроєкт передбачає зменшення ставки ПДФО. Із дати сплати накопичувального внеску пропонують зменшити ставку ПДФО:

  • до 17% — протягом першого року запровадження системи;
  • до 16% — протягом другого року;
  • до 15% — починаючи з третього року і в наступні роки.

Крім того, запроваджують додатковий накопичувальний внесок для працівників:

  • 1% бази нарахування накопичувального внеску протягом першого року з дати початку сплати накопичувальних внесків;
  • 2% — протягом другого року;
  • 3% — протягом третього і в наступні роки.

При цьому, працівник зможе відмовитися від сплати додаткового накопичувального внеску, або поновити його сплату на підставі поданої роботодавцю заяви. Заяву про відмову від сплати додаткових накопичувальних внесків подавати доведеться щорічно.

Документ також пропонує запровадити обов’язковий накопичувальний внесок для роботодавців, який становитиме:

  • 1% бази нарахування протягом першого року з дати початку сплати накопичувальних внесків;
  • 2% — протягом другого року;
  • 3% — протягом третього і в наступні роки.

Починаючи з четвертого року роботодавці виокремлюють частину ЄСВ на накопичувальний внесок у розмірі накопичувального внеску, але тільки у випадку якщо працівник сплачує додатковий накопичувальний внесок з власних доходів. У разі відмови працівника від сплати додаткового накопичувального внеску, роботодавці не виокремлюють накопичувальний внесок з ЄСВ.

Обов’язковий накопичувальний внесок для роботодавців сплачуватимуть роботодавці в складі ЄСВ, та виокремлюється в звітності щодо сплати єдиного внеску. Обов’язковий накопичувальний внесок для працівників та додатковий накопичувальний внесок не є єдиним внеском.

ФОП та інші категорії «самозайнятих осіб», що сплачують накопичувальний внесок на свою користь, накопичувальні внески сплачують на добровільній основі.

Проєктом акта встановлюють, що кошти накопичувальної системи є власністю учасників системи у розмірі, накопиченому на їх індивідуальних накопичувальних пенсійних рахунках, а у випадку смерті особи право власності на пенсійні заощадження переходять до її спадкоємців.

Проєктом акта пропонують комбіновану модель функціонування системи накопичувального пенсійного забезпечення. Вона передбачає, що перші 3 роки накопичувальні внески спрямовуватимуть до державного фонду, який матиме корпоратизовану структуру управління, яка відповідає Директиві ЄС 2016/2341, яку Україна зобов’язалася імплементувати.

Починаючи з 4-го року учасники зможуть обирати приватного пенсійного провайдера (недержавний пенсійний фонд, компанію зі страхування життя, банк) або, за бажанням, залишитись в державному фонді.

Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку як регулятор здійснюватиме державний нагляд за діяльністю установ пенсійного забезпечення.

Вступ в дію законодавства про накопичувальне пенсійне забезпечення передбачається з 1 січня 2026 року. Початок здійснення накопичень — через рік після завершення військового стану, але не раніше, ніж впровадять всю необхідну нормативну базу і необхідну інфраструктуру.

Законопроєкт також пропонує зміни до низки законодавчих актів, щодо приведення їх норм у відповідність до запропонованої концепції обов’язкової накопичувальної пенсійної системи.

За інформацією СПО об’єднань профспілок


Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Норми тривалості робочого часу 2025

У статті знайдете календар робочого часу 2025 для 5-денки та 6-денки та іншу доречну інформацію для планування часу, наприклад, про облік робочого час в реаліях воєнного часу
4187

Зразкова добірка: Документи для призначення та виплати лікарняних і декретних

Зразки наказів, повідомлень і протоколу допоможуть задокументувати: призначення уповноважених із питань оплати непрацездатності, засідання уповноважених, виплату лікарняних і декретних, відмову у виплаті, комунікації з працівниками й ПФУ
90

Прожитковий мінімум 2025: розмір, таблиця

Прожитковий мінімум — це показник, який використовується у розрахунках різних соціальних виплат, наприклад пенсій, допомоги з безробіття, аліментів. Його використовують також і в оподаткуванні. Усе, що варто знати про прожитковий мінімум у 2025 році, — в огляді
1238

Держбюджет 2025

19 листопада ВРУ ухвалила Закон України «Про Державний бюджет на 2025 рік» (проєкт закону від 14.09.2024 № 12000). Це вже третій бюджет країни за час повномасштабного вторгнення рф із найбільшими видатками та дефіцитом бюджету за всю історію країни. Проте Уряд запевняє, що бюджет є збалансованим. На які показники він спирається та що очікує українців в умовах воєнного стану — в огляді
661

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді