Нагадуємо, 10 грудня 2024 року ПриватБанк, Ощадбанк, Райффайзен Банк та Універсал Банк (найбільші банки-емітенти) та асоціації НАБУ й АУБ підписали Меморандум «Про забезпечення прозорості функціонування ринку банківських платіжних послуг». Це викликало повне нерозуміння у громадян, експертів.
Тож, Голова НБУ Андрій Пишний, надав бліц відповіді на 5 найбільш резонансних запитань.
1. Чи ужорсточує меморандум фінансовий моніторинг та оцінювання клієнта в банках?
Ні. Банки як застосовували ризик-орієнтовний підхід до оцінки клієнтів, а відповідно й рішень про їх обслуговування, так і використовують.
Крім того, успішна реалізація меморандуму, навпаки, може стати кроком до дострокового зняття тимчасового ліміту на вихідні P2P перекази, який ми вимушені були запровадити в жовтні строком на пів року.
2. Чи вводить меморандум додаткові обмеження для клієнтів?
Ні. Якщо ви працюєте «вбілу», отримуєте «білу» зарплату або ж можете в інший спосіб документально підтвердити свої доходи чи статки для вас взагалі нічого не зміниться. Як це не змінилося для вас і в жовтні 2024 року, коли НБУ зробив перший крок до вирішення проблеми з дропами, визначивши загальну рамку для всіх клієнтів.
Ліміти, які зазначені в меморандумі стосуються виключно клієнтів, які не надали документальне підтвердження своїх доходів, особливо визначених як «високоризикові». По суті, не мають жодних документів! Останніх, за оцінками банків, не більше 1% від усієї клієнтської бази. Так, всього 1%, але саме вони активно задіяні в мережі «дропів» та є основою цього мільярдного «дроп»-трафіка.
Поговорили про нові обмеження на розрахунки платіжними картками з 1 жовтня 2024 року. Розповіли, як працює державна програма «Національний кешбек» та хто може до неї долучитися. Приділили увагу оновленому Положенню про касові операції – воно суттєво вплине на роботу бухгалтера
3. Чи позначиться меморандум на роботі волонтерів?
Ні. Банки давно працюють за принципом «знай свого клієнта», у тому числі й клієнтів з волонтерського руху, які просто надають визначений перелік документів на підтвердження своєї діяльності. І все — сплачують та переказують без обмежень з боку банку. Із жовтня до НБУ не надійшло жодної скарги від волонтерських організації щодо впроваджених обмежень.
4. Чи потрібно зараз клієнтам оновлювати дані про доходи чи приносити якісь довідки в банки?
Ні. Взаємодія з банками продовжується в стандартному режимі. Меморандум не передбачає подання якихось додаткових довідок чи оновлення даних клієнтами. Розумію, що на цьому важливо зупинитися і що це питання може постати, оскільки сьогодні не всі українці можуть особисто прийти до відділення. Насамперед це стосується наших військових, які несуть службу на лінії фронту, та тимчасово переміщених осіб у межах країни. Жодних вимог щодо додаткової ідентифікації Меморандум не містить, адже вона відбулася під час відкриття рахунку.
5. Чи зменшить меморандум можливості фінансування тіньової економіки?
Так. Ініціатива банків — ніщо інше, як упорядкування всіх процесів та підходів, які вже існують, щоб разом не дати використовувати платіжну інфраструктуру для фінансування незаконної діяльності.