Робоча ситуація дня

Блок під заголовком новини 1 Дізнавайтеся про зміни першими. Додайте «Головбух» в улюблені Google, щоб не пропустити найсвіжіші новини та роз’яснення 

Як відобразити в обліку операції щодо створення нового підприємства в наслідок реорганізації іншого підприємства?

Бухгалтерський та податковий облік створення нового підприємства в наслідок реорганізації іншого підприємства

Як відобразити в обліку операції щодо створення нового підприємства в наслідок реорганізації іншого підприємства?

Штрафи за несвоєчасне подання чи неподання звітності

Статтею 104 Цивільного кодексу України (ЦК), визначено, що юридична особа припиняється в результаті передання всього свого майна, прав та обов’язків іншим юридичним особам — правонаступникам (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або в результаті ліквідації.

Припинення діяльності суб’єкта господарювання здійснюється шляхом його реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації — за рішенням власника чи уповноважених ним органів, за рішенням інших осіб — засновників суб’єкта господарювання чи їх правонаступників, а у випадках, передбачених законодавством, — за рішенням суду (ст. 59 Господарського кодексу України; ГК).

Пунктом 4 П(С)БО 19 «Об’єднання підприємств» визначено, що об’єднання підприємств та/або видів їх господарської діяльності — це поєднання окремих підприємств та/або видів їх діяльності в одне підприємство з метою одержання доходів, зниження витрат або отримання економічних вигод у інший спосіб. Поєднання може відбуватися шляхом приєднання одного підприємства до іншого, придбання всіх чистих активів, прийняття зобов’язань або придбання капіталу іншого підприємства з метою одержання контролю одним підприємством над чистими активами та діяльністю іншого підприємства Якщо об’єднання підприємств та/або видів їх господарської діяльності контролюється тією самою стороною (сторонами до і після поєднання і цей контроль не є тимчасовим ), то це не є об’єднанням підприємств та/або видів їх господарської діяльності.

Відповідно до пункту 98.1 Податкового кодексу України (ПК) реорганізацією платника податків є зміна його правового статусу При цьому згідно з нормами ПК головним питанням є не зміна організаційно-правових форм господарювання, а перехід податкових зобов’язань.

Одним із головних питань обліку податкових зобов’язань під час реорганізації є віднесення коштів до складу оподатковуваного доходу підприємства — правонаступника. Так, відповідно до підпункту 153.15.1 ПК не включається до складу доходу платника податку — правонаступника сума коштів, боргових вимог, вартість матеріальних та нематеріальних активів, отриманих від юридичної особи, що припиняється у зв’язку із проведенням реорганізації.

У разі якщо дата збільшення витрат, здійснених (нарахованих) юридичною особою, що припиняється, не настала до моменту затвердження передавального акта, такі витрати враховуються в обліку платника податків — правонаступника. Платник податку — правонаступник набуває право на збільшення витрат у загальному порядку, визначеному у розділі ІІІ ПК.

Об’єкти основних засобів та нематеріальних активів юридичної особи, що припиняється у зв’язку з проведенням реорганізації, включаються до складу відповідних груп основних засобів та нематеріальних активів платника податків — правонаступника за балансовою вартістю на дату затвердження передавального акта та підлягають амортизації в порядку, визначеному ПК.

Відповідно до пункту 196.1.7 ПК операції з реорганізації (злиття, приєднання, поділу, виділення та перетворення) юридичних осіб не є об’єктом оподаткування ПДВ.

Розподільчий баланс складають і при реорганізації шляхом виділу (ст. 109 ЦК).

До кожного з нових підприємств переходять за розподільним актом (балансом) у відповідних частках майнові права і обов’язки реорганізованого підприємства (ч. 4 ст. 59 ГК).

Форму розподільчого балансу на сьогодні законодавчо не встановлено, тому він складається на розсуд підприємств, що реорганізуються. На практиці розподільчий баланс готують у формі звичайного балансу підприємства на дату виділення (поділу), в якому зазначають усі активи і пасиви, що передаються, з окремим доданням докладного розшифрування кожного рядка балансу в гривнях з копійками, для забезпечення достовірності даних, які будуть відображені на рахунках у бухгалтерському обліку.

Відображення в обліку операцій щодо створення нового підприємства шляхом реорганізації іншого підприємства

№

з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

Податковий облік

Д-т

К-т

Доходи

Витрати

1

Формування статутного капіталу нового підприємства

46

40

25 000

—

—

2

Відображено передачу основних засобів

15

10

377

15

10 000

—

—

3

Відображено виділення заборгованості за короткостроковим кредитом

377

601

14 000

—

—

додаток

👇 Осіння пропозиція для бухгалтерів

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Типові помилки у розрахунку відпускних

Складність розрахунку відпускних у тому, що вони залежить від середньоденної зарплати, на яку впливають доходи за минулі місяці. Помилка у сумі виплат за розрахунковий період з легкістю перетворюється на помилкову суму відпускних. Що треба перевірити, аби виправити помилку — розповімо у консультації
75790

Яка відповідальність за нерозблокування податкової накладної

Коментар експерта допоможе з’ясувати і попередити можливі ризики через те, що платник ПДВ не розблокує податкову накладну. Адже він зобов’язаний не лише сплачувати ПДВ і звітувати про нього, а й складати податкові накладні та реєструвати їх у ЄРПН. За порушення цього обов’язку є відповідальність
13240

Цільове призначення земельної ділянки види, зміна, бухгалтерський облік

Розглянемо, чим є цільове призначення земельної ділянки та види її використання, як змінити цільове призначення земельної ділянки, наприклад сільськогосподарської. Також розглянемо, хто та як контролює відповідність фактичного використання земельної ділянки її цільовому призначенню, яка відповідальність за порушення. Також консультація містить приклад бухгалтерського обліку такої процедури з проведеннями
67076

Як архівувати бухгалтерські документи за 2020–2022 роки

Чи можна у 2026 році позбутися документів за 2020–2022 роки? Не поспішайте звільняти архівні стелажі. Після змін до статті 44 Податкового кодексу звичне правило «зберігати три роки» стосується не всіх документів. Розберімося, які бухгалтерські, податкові, кадрові та архівні документи вже можна знищити, а які ще потрібно зберігати, і від якої дати правильно відлічувати строк
75

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді