Нацбанк нагадав, що стабільність банківської системи залежить від рівня правової захищеності банківської таємниці. Банки відповідно до положень законодавства є гарантами таємниці банківського рахунку, операцій за рахунком і відомостей про клієнта (стаття 1076 Цивільного кодексу України).
Національний банк заперечує надання безконтрольного та необмеженого позасудового доступу до банківської таємниці для будь-якого органу.
За рішенням суду правоохоронці та податкові органи можуть отримати доступ до інформації, яка містить банківську таємницю. Але для цього їм необхідно навести доводи обґрунтованості, доцільності та наявності підстав для отримання такої інформації, що є важливим запобіжником для обмеження доступу контролюючих органів до приватної інформації про особу.
Тож, коли визначають межі правової охорони банківської таємниці завжди ретельного зважують приватний та публічний інтереси:
- з одного боку — право клієнта банку на приватність;
- з іншого — загальносуспільні інтереси, зокрема можливість попередити і розслідувати злочинну діяльність.
НБУ підкреслив, що суспільно значима мета не виправдовує розголошення банківської таємниці автоматично і в кожному разі.
Фінмоніторинг: хто повідомляє про підозрілі операції
У країнах ЄС захист приватної власності, зокрема персональних фінансових даних, є невід’ємною частиною верховенства права. Будь-яке необґрунтоване розширення доступу до банківської інформації ставить під загрозу фундаментальні права громадян та суперечить європейським цінностям.
Тож, щоб відповідати чинним вимогам ЄС щодо обміну конфіденційною інформацією в банківській сфері, Україна наближає своє законодавство до практики ЄС та вдосконалює правовий захист персональних даних і банківської таємниці.