Робоча ситуація дня

Блок під заголовком новини 1 Дізнавайтеся про зміни першими. Додайте «Головбух» в улюблені Google, щоб не пропустити найсвіжіші новини та роз’яснення 

Фізична особа — підприємець на загальній системі оподаткування (неплатник ПДВ) перевищив граничний допустимий обсяг операцій 300 тис. грн. На яку суму буде нараховано штрафну санкцію з ПДВ у процесі проведення планової перевірки?

Відповідальність за нереєстрацію платником ПДВ

Фізична особа — підприємець на загальній системі оподаткування (неплатник ПДВ) перевищив граничний допустимий обсяг операцій 300 тис. грн. На яку суму буде нараховано штрафну санкцію з ПДВ у процесі проведення планової перевірки?

Штрафи за несвоєчасне подання чи неподання звітності

Пунктом 181.1 Податкового кодексу України (ПК) визначено, що у разі, якщо загальна сума від здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню згідно з розділом V ПК, нарахована (сплачена) такій особі протягом останніх 12 календарних місяців, сукупно перевищує 300 тис. грн. (без урахування ПДВ), така особа зобов’язана зареєструватися платником ПДВ. Реєстрація проводиться в податковому органі за місцезнаходженням (місцем проживання) платника. Обов’язок реєстрації не стосується платників єдиного податку.

Згідно з пунктом 183.2 ПК у разі обов’язкової реєстрації особи платником ПДВ реєстраційна заява подається до податкового органу не пізніше 10-го числа календарного місяця, що настає за місяцем, у якому вперше досягнуто обсягу оподатковуваних операцій, визначеного у пункті 181 ПК.

Особа, яка підлягає обов’язковій реєстрації платником ПДВ, і не подала до податкового органу реєстраційну заяву, несе відповідальність за ненарахування або несплату цього податку на рівні зареєстрованого платника без права нарахування податкового кредиту та отримання бюджетного відшкодування (п. 183.10 ПК).

Такої ж думки дотримуються податківці в узагальнюючій податковій консультації, затвердженої наказом ДПС України від 06.07.2012 №588. У ній визначено, що обов’язок щодо нарахування та сплати податкових зобов’язань з ПДВ у такої особи виникає з дня, наступного за граничним днем, який встановлений для подання заяви. Тобто з 11 числа календарного місяця, що настає за місяцем, у якому вперше досягнуто загального обсягу оподатковуваних операцій з постачання товарів/послуг понад 300 тис. грн.

Іноді останній день строку подання заяви припадає на вихідний, святковий або неробочий день. Тоді такий обов’язок виникає з другого робочого дня, що наступає за вихідним, святковим або неробочим днем (п. 183.6 ПК).

Особі, яка підлягає обов’язковій реєстрації як платник ПДВ та яка не зареєструвалася як платник ПДВ, податковий орган зобов’язаний самостійно за результатами проведення документальної перевірки визначити суму податкового зобов’язання з ПДВ без врахування сум податку, нарахованих під час придбання товарів/послуг, та застосувати штраф у розмірі 25% (50% — при повторному порушенні) суми такого зобов’язання. Це передбачено пунктом 123.1 ПК.

Отже, якщо особа, яка підлягає обов’язковій реєстрації платником ПДВ не зареєструвалась, то податковий орган при перевірці донарахує такій особі податкове зобов’язання з ПДВ за операціями, проведеними починаючи з 11 числа календарного місяця, що настає за місяцем, в якому обсяг оподатковуваних операцій перевищив 300 тис. грн., а також застосує штрафну санкцію у розмірі 25% від суми визначеного податкового зобов’язання з ПДВ.

додаток

👇 Осіння пропозиція для бухгалтерів

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Контрольовані операції: критерії визнання

Контрольовані операції — сфера підвищеного контролю ДПС, де найменша помилка може призвести до мільйонних штрафів і донарахувань. Які критерії визнання операцій контрольованими діють у 2026 році, як функціонує багаторівнева звітність, як подавати Повідомлення про участь у МГК та яких штрафів очікувати — розглянемо в огляді
50523

Типові помилки у розрахунку відпускних

Складність розрахунку відпускних у тому, що вони залежить від середньоденної зарплати, на яку впливають доходи за минулі місяці. Помилка у сумі виплат за розрахунковий період з легкістю перетворюється на помилкову суму відпускних. Що треба перевірити, аби виправити помилку — розповімо у консультації
75803

Яка відповідальність за нерозблокування податкової накладної

Коментар експерта допоможе з’ясувати і попередити можливі ризики через те, що платник ПДВ не розблокує податкову накладну. Адже він зобов’язаний не лише сплачувати ПДВ і звітувати про нього, а й складати податкові накладні та реєструвати їх у ЄРПН. За порушення цього обов’язку є відповідальність
13242

Цільове призначення земельної ділянки види, зміна, бухгалтерський облік

Розглянемо, чим є цільове призначення земельної ділянки та види її використання, як змінити цільове призначення земельної ділянки, наприклад сільськогосподарської. Також розглянемо, хто та як контролює відповідність фактичного використання земельної ділянки її цільовому призначенню, яка відповідальність за порушення. Також консультація містить приклад бухгалтерського обліку такої процедури з проведеннями
67080

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді