Як ФОПу виправити помилки в майновій декларації: що говорить закон і як уникнути штрафів
Підписуйтесь на Telegram-канал Головбух. Новини! Тут про зміни без спаму
Фізичні особи-підприємці зобов’язані щороку подавати податкову декларацію про майновий стан і доходи до податкової за місцем своєї реєстрації (п. 177.5 Податкового кодексу України; ПК). У цій декларації також зазначають авансові платежі з податку на доходи фізичних осіб.
Проте трапляється, що вже після подання декларації підприємець помічає помилку. У такому випадку, згідно з пунктом 50.1 ПК, платник має право самостійно виправити допущену неточність. Це можна зробити через уточнюючий розрахунок — за формою, чинною на момент подання. Форму декларації та інструкцію щодо її заповнення затвердив Мінфін наказом від 02.10.2015 № 859 (зі змінами).
Щоб правильно виправити помилку подайте уточнюючу декларацію з розділом VI, у якому вкажіть:
- суму збільшення або зменшення податкового зобов’язання (податок на доходи або військовий збір);
- у рядку 26 — розмір штрафу, який платник обчислює самостійно (згідно із п. 50.1 ПК);
- у рядку 27 — суму пені, яка нараховується, якщо зобов’язання не сплатили вчасно. Нарахування пені розпочинається після 90 днів від останнього строку сплати податку (пп. 129.1.3 ПК, ст. 25 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 № 2464-VI.
Важливо знати, що з 1 серпня 2023 року діють тимчасові податкові послаблення. Згідно з підпунктом 69.38 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК, якщо підприємець самостійно виявив і виправив помилку, яка призвела до заниження податку, то штрафи та пеню не нараховують. Це правило діє на період дії воєнного стану в Україні, запровадженого Указом Президента від 24.02.2022 № 64/2022.