Про це повідомила Європейська бізнес асоціація (ЄБА).
У системі захисту прав споживачів передбачили два нових органи:
- Спілку громадських об’єднань споживачів (далі — Спілка);
- Комісії з питань позасудового розв’язання спорів (далі — Комісія).
Спілка та Комісія матимуть:
- розширені нетипові повноваження щодо контролю за бізнесом;
- право притягати бізнес до відповідальності.
Водночас Комітет ВРУ передбачив додаткове адміністративне та фінансове навантаження на суб’єктів господарювання. Розмір навантаження визначатимуть новостворені органи.
Спілку пропонують наділити повноваженнями:
- визначати розмір відшкодування шкоди за методикою, яку вона розробила;
- встановлювати рейтинг суб’єктів господарювання за показниками якості, надійності, фінансової стійкості;
- проводити навчання та підвищення кваліфікації відповідальних за захист прав споживачів;
- проводити контрольні перевірки бізнесу щодо наявності осіб, які відповідають за захист прав споживачів;
- накладати штрафи за невиконання або несвоєчасне виконання цих вимог у розмірі 1000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Експерти ЄБА вважають, що розширені повноваження Спілки можуть призвести:
- до втручання у внутрішню господарську діяльність бізнесу;
- упередженого підходу до визначення розміру шкоди та вартості навчальних програм;
- трактування фінансової інформації компаній потенційно конфіденційного характеру тощо;
- розширення адмінвідповідальності для бізнесу, що потягне за собою додаткові витрати.
ЄБА звернулася до Голови ВРУ із закликом:
- не підтримувати другу редакцію законопроєкту «Про захист прав споживачів»;
- направити документ на повторне доопрацювання;
- врахувати застереження щодо діяльності Спілки та Комісії, положення щодо можливого адміністративного та фінансового тиску на бізнес.