Ліцензування підприємства: правила, відповідальність, бухоблік
Що таке ліцензія та її призначення
Ліцензія у загальному розумінні є дозволом на здійснення певної діяльності та слугує, в першу чергу, інструментом регулювання і контрою особливих і складних видів діяльності або таких, що небезпечні чи можуть спричиняти певну пряму шкоду людині і суспільству, наприклад виробництво і продаж алкоголю чи тютюну. Без ліцензії, якщо вона вимагається, підприємство не має права здійснювати таку діяльність.
У разі порушення буде штраф в залежності від виду ліцензії. Наприклад, за діяльність без алкогольної ліцензії, якщо вона потрібна, діє штраф від 17 тис. грн до 34 тис. грн з можливою конфіскацією товару (ч. 1 ст. 164 КУпАП). Також усі правочини вчинені без ліцензії судом можуть бути визнані недійсними (ст. 227 ЦКУ).
Увага: Ліцензія – це дозвіл на діяльність, що існує в електронній формі.
Ліцензії насьогодні електронні та виглядять як запис у ЄДР рішення відповідного органу ліцензування щодо наявності у суб’єкта господарювання права на провадження визначеного ним виду діяльності (п. 5 ч. 1 ст. 1 Закон «Про ліцензування видів господарської діяльності» від 02.03.2015 р. № 222 (далі – Закон № 222)). У ліцензійних реєстрах як автоматизованій базі збирається ліцензійна інформація від суб’єктів господарювання, дані про отримані, зупинені та анульовані ліцензії (пп. «11» ст. 1, ст. 18 Закону № 222). Наприклад, ліцензійний реєстр діючих ліцензій на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, тютюновими виробами та рідин, що використовуються в електронних сигаретах від ДПС.
Прибутківці-квартальники вчергове мають зосередитись на складанні та поданні декларації з прибутку. Про основні правила подання декларації за три квартали 2024 року поговоримо на вебінарі. Залишайте свої запитання в опитувальнику — ми обов’язково допоможемо з ними розібратися
Ліцензування видів господарської діяльності
Перелік усіх ліцензованих видів діяльності містить ст. 7 Закону № 222 (всього їх зараз 32). Наводимо в таблиці нижче деякі найбільш поширені та ліцензійні умови для них.
ДЕЯКІ ЛІЦЕНЗОВАНІ ВИДИ ДІЯЛЬНОСТІ | |
Несуть у собі певну пряму небезпеку/можливу шкоду людині і суспільству | Потребують особливих навичок і їхнього контролю |
|
|
Примітки. Ліцензійні умови до деяких видів: 1– Положення про ліцензування банків, постанова НБУ від 22.12.2018 р. № 149; 2 – Ліцензійні умови провадження охоронної діяльності, постанова Кабміну від 18.11.2015 р. № 960; 3 – Положення про ліцензування та реєстрацію надавачів фінансових послуг та умови провадження ними діяльності з надання фінансових послуг, постанова Правління НБУ від 24.12.2021 р. № 153; 5 – Ліцензійні умови провадження туроператорської діяльності, постанова Кабміну від 11.11.2015 р. № 991; 6 – раніше видавалася ліцензія на будівництво об’єктів з середніми (СС2) та значними наслідками (СС3) на будівельні та монтажні роботи загального призначення, будівництво об’єктів інженерної інфраструктури, будівництво об’єктів транспортної інфраструктури; 7 – див. також ч. 2 ст. 8 Закону «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 р. № 2019; 8 – Перелік спеціальних технічних засобів для зняття інформації з каналів зв’язку та інших технічних засобів негласного отримання інформації, постанова Кабміну від 22.09.2016 р. № 669. Цією ж постановою затверджено Ліцензійні умови та критерії визначення таких засобів |
Деякі ліцензії, які можуть зачіпати кожне підприємство, оглянемо детальніше (будівництво, ЗЕД, паливо, алкоголь і тютюн).
Готова інструкція із переліком потрібних документів допоможе юрособам і ФОПам легко відкрити та закрити поточний рахунок у банку. Завантажте відповідні заяви та заповніть їх за ЗРАЗКАМИ
Ліцензування ЗЕД 2023
До ліцензованої діяльності належить і зовнішньоекономічна діяльність. Щоправда ліцензується тільки експорт/імпорт окремих груп товарів. На 2023 рік діє перелік за постановою КМУ від 27.12.2022 р. № 1466. У ньому значаться зокрема: експорт срібла, золота (нульові квоти); експорт/імпорт озоноруйнівних речовин, деяких фарб, лаків, медикаментів, які містять озоноруйнівні речовини; імпорт товарів з Республіки Північна Македонія (баранина, козлятина, вина, спиртові напої); експорт антрациту (нульова квота), гречки.
Паливні ліцензії 2023
Профільним для цього виду ліцензій є Закон «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного, і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19.12.1995 р. № 481 (далі – Закон № 481).
Ліцензія треба не тільки при виробництві та торгівлі пальним, але й при зберіганні пального. Якщо на підприємстві пальне тільки зберігається, то немає значення кількість такого пального, так як у такому разі поняття «акцизний склад», по якому є кількісні ліміти, не використовується, а діють лише норми Закону № 481. На кожне місце зберігання пального треба по окремій ліцензії, як не залежить ні від строків зберігання пального, ні від його обсягів. Однак винятки є, коли ліцензія на зберігання пального не потрібна:
- зберігання пального у паливних баках автомобілів. Паливний бак автомобіля не належить до нерухомого майна і не має чіткої прив’язки до певного місця чи території (ліцензія вимагає такого), тому паливна ліцензія тут не потрібна (абз. 8 пп. 14.1.61 ПКУ);
- зберігання пального «бюджетниками» (ст. 15 Закону № 481). Це підприємства, установи та організації, які повністю утримуються за рахунок коштів державного/місцевого бюджетів. Підприємства системи держрезерву;
- зберігання пального, що споживається для власних потреб (виробничо-технологічних). Маються на увазі виключно нафто- та газовидобувні майданчики, бурові платформи та не реалізується через місця роздрібної торгівлі;
- зберігання, оптова та роздрібна торгівля пальним, що здійснюється виключно у споживчій тарі до 5 л (ст. 15 Закону № 481). Однак, якщо пальне перелити в інший від споживчої тари /резервуар та його об’єми разом уже становлять більше 5 л, то ліцензія уже треба.
Увага: зберігання пального підлягає ліцензуванню. Ліцензія треба на кожне місце зберігання.
Будьте уважними до цих нюансів, так як штраф за оптову торгівлю пальним або зберігання пального без ліцензії – 500 тис. грн (ч. 2 ст. 17 Закону № 481).
- Національна сертифікація бухгалтерів — 2023 ⏩
- Професійна сертифікація за МСФЗ — 2023 ⏩
- Національна сертифікація головбуха медичного КНП — 2023 ⏩
- ПДВ: від азів до майстерності ⏩
- Розрахунок зарплати, звітність, перевірки ⏩
- РРО: робота, помилки та штрафи ⏩
- ФОП-єдиноподатник: практикум для бухгалтера та підприємця ⏩
- Благодійні організації: практикум з обліку та оподаткування ⏩
Алкогольні і тютюнові ліцензії
Такі ліцензії можуть отримувати суб’єкти господарювання всіх форм власності. Профільним для ліцензій на них є все той же Закон № 481. Існують оптові ліцензії на оптовий та роздрібний продаж. При подачі документів зокрема вказуються місця торгівлі та перелік касових апаратів (РРО).
Однак існують алкоголевмісні напої, які можуть продаватися без ліцензії – їх наведено у таблиці нижче.
АЛКОГОЛЕВМІСНІ НАПОЇ, ЯКІ МОЖУТЬ ПРОДАВАТИСЯ БЕЗ ЛІЦЕНЗІЇ | |
Напій | Пояснення |
безалкогольне пиво | Алкоголь у ньому є (десь до 0.5%), але даний продукт належить до групи товарів з кодом 2202 УКТ ЗЕД, який не підпадає під ліцензування. У той же час звичайне пиво (кодом 2203 УКТ ЗЕД) – ліцензується (роз’яснення ДПС). Таке пиво не є також підакцизним |
столові вина | За ч. 11 ст. 15 Закону № 481 продаж столових вин не потребу ліцензії. Однак столове вино залишається підакцизним товаром |
кава, шоколад та чай, що містять алкоголь | Така кава не потрапляє під «алкогольні» коди УКТ ЗЕД. Шоколад, інші продукти з вмістом какао, у т.ч. які містять алкоголь, відносяться до коду 1806, кава – 0901, чай – 0902. Вони також не є підакцизною продукцією (роз’яснення ДПС, а також лист ДПАУ від 05.06.2009 р. № 11931/7/21-0117) |
Хто видає ліцензії
Ліцензування видів господарської діяльності здійснюється різними державними органами й єдиного державного органу для видачі ліцензій немає.
Увага: у кожного виду діяльності є свій орган ліцензування.
По кожному виду діяльності відповідальний за ліцензування держорган можна знайти в Постанові КМУ від 05 серпня 2015 р. № 609. Для прикладу:
- банківські послуги та фінансові, у т.ч. фінансовий лізинг, страхування – НБУ. Старі ліцензії від Нацкомфінпослуг, наприклад на фінансовий лізинг, залишаються діючими (п. 2 постанови Правління НБУ від 24.12.2021 р. № 153);
- алкоголь, спирт етиловий, коньячний спирт, тютюн – ДПС;
- виробництво, імпорт лікарських засобів, придбання і зберігання наркотичних засобів – Держлікслужба;
- медична практика – МОЗ;
- ветеринарна практика – Держпродспоживслужба;
- пальне (оптова торгівля та виробництво) – ДПС (до обласні управління ДПС та у м. Києві за місцем здійснення торгівлі чи зберігання пального);
- пальне (роздрібна торгівля та зберігання) – обласні управління ДПС та у м. Києві;
- лотереї – Мінфін;
- посередництво у закордонному працевлаштуванні – Мінсоцполітики;
- перевезення – Уктранспбезпека;
- турпоператорська діяльність – Мінекономіки;
- вогнепальна зброя, охоронна діяльність – МВС;
- ЗЕД – Мінекономіки, обласні та Київська адміністрації.
Багато ліцензій можна отримати онлайн, наприклад фармацевтичні ліцензії у Держлікслужби.
Документи для отримання ліцензій та дозволів
Для одержання ліцензії необхідно подати органу ліцензування заяву за формою, яка визначається ліцензійними умовами для конкретного виду господарської діяльності (ч. 1 ст. 11 Закону № 222). Це необхідно робити уже після реєстрації підприємства, так як у ній зокрема вказуються повне найменування, місцезнаходження, код ЄДРПОУ. Крім того, слід додати документи, які передбачені ліцензійними умовами. Орган ліцензування зобов’язаний повідомити про видачу ліцензії або про відмову в її видачі впродовж 10 робочих днів (ч. 8 ст. 13 Закону № 222).
Документи можна подати або в паперовому, або в електронному вигляді (ст. 10 Закону № 222). Їх можна подати або самостійно через електронний кабінет на державному порталі адміністративних послуг, або через Центр надання адміністративних послуг. За електронної форми подачі документів вони мають містити електронний підпис.
Перед подачею заяви необхідно ознайомитися з ліцензійними умовами, які розміщуються на офіційних сайтах відповідних органів ліцензування. І тут можуть бути певні грошові вимоги, наприклад для туроператорів сплата страхування цивільної відповідальності перед туристами (ліцензійні вимоги для провадження туристичної діяльності туроператорів в наказі КМУ від 11 листопада 2015 р. № 991).
Увага: у ліцензійних умовах можуть бути й фінансові вимоги.
Насьогодні рішення, яке приймає орган ліцензування вноситься до ЄДР та офіційно оприлюднюється на порталах окремих органів ліцензування. Наприклад, паливні ліцензії – у ліцензійному реєстрі на ДПС. Також у видачі ліцензії може бути відмовлено, наприклад, через невідповідність ліцензованим умовам чи недостовірність даних у поданих документах (ч. 3 ст. 13 Закону № 222). Після усунення недоліків можна подаватися повторно. Якщо відмова була через недостовірність даних, то тут уже є строк – 3 місяці з дати відмови (ч. 5 ст. 13 Закону № 222).
Якщо сплатите податок не на той рахунок, ДПС вже не штрафуватиме. Це справедливо, адже ви все одно поповнили бюджет держави. Але врегулювати напрям сплати податку маєте самотужки, подавши заяву до податкової
Оплата і вартість ліцензій 2023
Сплатити ліцензію треба впродовж 10 робочих днів з дня внесення запису про рішення видати ліцензію до ліцензійного реєстру (ч. 2 ст. 14 Закону № 222). Розмір оплати зазвичай складає 1 прожитковий мінімум для працездатних осіб на день прийняття рішення про видачу (у січні-грудні 2023 року – це 2684 грн) (ч. 1 ст. 14 Закону № 222). Наприклад, це стосується ліцензій на надання фінпослуг (послуг зі страхування, фінлізингу та інших фінпослуг, які ліцензує Нацкомфінпослуг, а не НБУ, ліцензії на продаж лікарських засобів).
Увага: 2684 грн – поширена вартість ліцензій у січні-грудні 2023 року.
Однак є три сфери, ліцензування яких регулюється не Законом № 222, а профільними законами (ч. 2 ст. 2 Закону № 222), – їх містить таблиця нижче.
ВАРТІСТЬ ЛІЦЕНЗІЙ, ПОРЯДОК ВИДАЧІ ЯКИХ РЕГУЛЮЄТЬСЯ ПРОФІЛЬНИМИ ЗАКОНАМИ | |||
Сфера дії | Профільне законодавство | Призначення ліцензії | Вартість ліцензії |
надання банківських послуг та інших фінпослуг, які ліцензує НБУ | Закон «Про банки і банківську діяльність» від 07.12.2000 р. № 2121; «Тарифи на послуги з реєстрації та ліцензування, що надаються Національним банком України», постанова Правління НБУ від 12.08.2003 № 333; | банківська діяльність | 70140 грн |
валютні операції небанківських фінустанов | 30290 грн | ||
переказ коштів у національній валюті без відкриття рахунків у небанківській установі | 37460 грн | ||
телебачення та радіомовлення | Закон «Про телебачення і радіомовлення» від 21.12.1993 р. № 3759 | для всіх ліцензій – за методикою Кабміну від 13.04.2011 р. № 412 | |
виробництво і торгівля алкогольними, тютюновими виробами та спиртом етиловим, коньячним, плодовим та пальним, зберігання пального | ст. 15 Закону № 481 | ПАЛИВНІ ЛІЦЕНЗІЇ | |
оптова торгівля пальним | 5000 грн на рік (за кожне місце) і 10000 грн на рік (за відсутності місць продажу); | ||
виробництво пального | 780 грн на рік | ||
роздрібна торгівля пальним | 2000 грн на рік (за кожне місце). | ||
зберігання пального | 780 грн на рік | ||
ТОРГІВЛЯ АЛКОГОЛЕМ | |||
оптова | 500 тис. грн на рік | ||
роздрібна | 8000 грн/РРО (500 грн – на території сіл і селищ) | ||
ТОРГІВЛЯ ТЮТЮНОВИМИ ВИРОБАМИ | |||
оптова | 500 тис. грн на рік | ||
роздрібна | 2000 грн на кожне місце торгівлі (250 грн – на території сіл і селищ) |
Термін дії ліцензій 2023
Ліцензії мають необмежений строк дії (ч. 12 ст. 13 Закону № 222). Займатися ліцензованим видом діяльності можна з дня внесення запису до ліцензійного реєстру про видачу ліцензії (ч. 9 ст. 13 Закону № 222). Однак це не стосується ліцензій по вищезгаданим видам діяльності з ч. 2 ст. 2 Закону № 222. По ним строки дії такі:
- надання банківських послуг та інших фінпослуг, ліцензію по яким видає НБУ – безстроково;
- телебачення та радіомовлення – 7 років (для ефірного та багатопрограмного мовлення) або 10 років (для супутникового, проводового або кабельного мовлення);
- виробництво і оптова торгівля алкоголем і тютюновими виробами – 5 років;
- роздрібна торгівля алкоголем і тютюновими виробами – 1 рік;
- паливні ліцензій усіх видів – 5 років.
Проте державний орган ліцензування може ліцензію:
- анулювати, повністю або частково – позбавити права на певний вид господарської діяльності чи його частину;
- зупинити, теж повністю або частково. Від анулювання відрізняється тим, що позбавлення права є тимчасовим. Зупинення ліцензії може відбутися за заявою самого суб’єкта господарювання, як результат невиконання розпорядження органу ліцензування щодо усунення порушень, а також при несплаті ліцензії (п. 13 ч. 1 ст. 1, ст. 16 Закону № 222).
Увага: ліцензії здебільшого безстрокові, але можуть бути анульовані, зупинені у повному обсязі або частково.
Однак під час воєнного стану або за наявності форс-мажорних обставин залишаються чинними ліцензії, за якими був не сплачений черговий платіж або закінчився строк дії (ст. 18 Закону № 481). Платіж усе одно треба сплатити впродовж 30 к. днів після закінчення воєнного/надзвичайного стану в Україні (див. також роз’яснення ДПС ЗІР 113.03).
Допоможемо відкоригувати ПДВ-звітність, якщо загубили ПДВ-зобов’язання, не зазначили в Декларації постачання, звільнені від ПДВ, та не задекларували надходження товарів без ПДВ
Без ліцензії – відповідальність 2023
Діяльність без ліцензії карається штрафом (ч. 1 ст. 164 КУпАП): 17 тис. – 34 тис. грн (34 тис. – 85 тис. грн при повторному порушення протягом року) + конфіскація продукції, основних засобів, сировини, грошей, тобто всього того, що було одержано внаслідок неліцензованої діяльності. Цей же самий штраф за нове порушення – діяльність в період призупинення дії ліцензії. А от порушення ліцензійних умов більше не штрафується. Однак за це можна отримати призупинення дії ліцензії.
Є й інші штрафи:
- порушення строків повідомлення про зміну відомостей, раніше зазначених у заяві на ліцензію – 4250-8500 грн;
- недостовірні відомості у заяві на ліцензію – 17 тис.-34 тис. грн;
- невиконання розпорядження щодо усунення порушень – 8500-17000 грн.
Однак по видам діяльності, які ч. 2 ст. 2 Закону № 222 виведені за межі дії цього закону, штрафи за відсутність ліцензії суттєво вищі (ст. 17 Закону № 481):
- виробництво алкогольних і тютюнових виробів – 200% вартості продукції, але мінімум 85 тис. грн;
- виробництва рідин, що використовуються в електронних сигаретах, – 200% вартості виробленої продукції, але не менше 20 тис. грн;
- зберігання алкогольних і тютюнових виробів у місцях невнесених до реєстру – 100% вартості товару, мінімум 17 тис. грн. Продаж має здійснюватися теж тільки з місць вказаних у реєстрі. Як порушення зокрема розглядається торгівля алкогольними і тютюновими виробами через Інтернет. Це стосується як оптової, так і роздрібної торгівлі (роз’яснення ДПС);
- оптова і роздрібна торгівля спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами та рідинами, що використовуються в електронних сигаретах – 200% вартості отриманої партії товару, але мінімум 17 тис. грн;
- виробництво пального – 1 млн грн;
- оптова торгівля пальним – 500 тис. грн;
- зберігання пального – 500 тис. грн. Однак на період воєнного стану та 30 днів після його закінчення є можливість зберігати пальне для заправки електрогенераторів в обсязі до 2 тис. л на кожний об’єкт – без отримання ліцензії (див. ст. 18 Закону № 481);
- роздрібна торгівля пальним – 250 тис. грн;
- виробництво і реалізація алкогольного і тютюнового фальсифікату – 200% вартості продукції, але мінімум 17 тис. грн.
Увага: алкогольні та тютюнові вироби заборонено продавати через Інтернет (!)
Існує ще один набір штрафів за відсутність ліцензії по фінпослугам (ст. 1668 КУпАП);
- надання фінпослуг без отримання статусу фінустанови – 1700-4250 грн (на нього слід звернути увагу тим, хто видає процентні позики своїм працівникам – це розглядається як фінансова послуга, лист ДПС від 11.02.2013 р. № 1990/6/17-1216);
- порушення умов надання фінпослуг нефінансовими установами – 1700-4250 грн (наприклад, підприємства, які надають послуги фінансового лізингу).
Новий закон про мобілізацію вплине як на життя громадян, так і на діяльність юридичних осіб. Пояснимо, які новації стосовно військово-транспортного обов’язку запрацюють найближчим часом
Бухгалтерський облік ліцензій
У бухгалтерському обліку ліцензії прийнято відображати як нематеріальні активи. НП(С)БО 8 «Нематеріальні активи» у п. 5 вказує на облік у складі нематеріальних активів прав на провадження діяльності. Саме таким правом (дозволом) і є ліцензія.
Увага: ліцензія – це нематеріальний актив. На безстрокові ліцензії також можна нараховувати амортизацію.
А от щодо її подальшого обліку, то тут питання постає: чи амортизувати? Більшість ліцензій, як уже було розглянуто вище, безстрокові. Згідно ч. 2 п. 25 НП(С)БО 8 нематеріальні активи з невизначеним строком використання амортизації не підлягають. Виходить, що витрати на придбання ліцензії не можна ніколи визнати поточними витратами? Якщо обрати такий підхід, то так. Однак радимо звернути увагу на п. 26 НП(С)БО 8, де вказується про застосування при амортизації ліцензії строків корисного використання з податкового законодавства. Ці строки можна знайти у пп. 138.3.4 ПКУ. І в цьому ж пункті ПКУ під таблицею є досить цікавий для бухгалтера абзац: якщо строк дії права користування нематеріальним активом відсутній, то його слід обрати такий строк самостійно у діапазоні від 2-х до 10 років. За це варто й зачепитися. Скажімо, поставити на ліцензію строк корисного використання 5 років. Однак такий порядок амортизації безстрокових ліцензій варто зазначити у наказі про облікову політику, який має бути на підприємстві.
Зверніть увагу: вимога пп. 138.3.4 ПКУ обов’язкова для платників податку на прибуток – великодоходників. Інакше, у них виникне податкова різниця. Усі ж інші можуть нею скористатися на свій розсуд.
Увага: єдиноподатники, платники податку на прибуток – малодоходники можуть не амортизувати безстрокові ліцензії. Або ж обрати строк від 2-х до 10 років.
Як і щодо основних засобів амортизація нематеріальних активів починається з наступного місяця. Приклад обліку придбання ліцензії наведено в таблиці нижче.
БУХГАЛТЕРСЬКІ ПРОВЕДЕННЯ З ОБЛІКУ ЛІЦЕНЗІЙ | ||||
№ | Господарська операція | Дт | Кт | Сума |
1 | Підприємство сплатило придбання ліцензії у серпні 2023 р. | 377 | 311 | 2102,00 |
2 | Витрати на придбання ліцензії віднесено до складу капітальних вкладень | 154 | 377 | 2102,00 |
3 | Запис про отримання ліцензії з’явився в ЄДР (серпень 2023 р.) | 127 | 154 | 2102,00 |
4 | Нарахована амортизація ліцензії у складі адмінвитрат виходячи зі строку корисного використання 5 років за пп. 138.3.4 ПКУ (32,02 =2102/(5×12)) (вересень 2023 р.) | 92* | 133 | 35,03 |
5 | Адміністративні витрати віднесено на фінансовий результат операційної діяльності | 791 | 92 | 35,03 |
* також можуть використовуватися й рахунки 91 «Загальновиробничі витрати», 93 «Витрати на збут» в залежності від того, якої діяльності стосується ліцензія |
Не амортизувати ліцензію підприємству, що є платником податку на прибуток, не вигідно, так як тоді витрачена на господарську діяльність сума вартості ліцензії ніколи не стане витратами. Щодо платників єдиного податку, то їм все одно. Можна й обрати підхід за ч. 2 п. 25 НП(С)БО 8 й не амортизувати взагалі.
Особливості обліку ліцензій за МСФЗ
Щодо тих підприємств, які використовують МСФЗ, то МСБО 38 «Нематеріальні активи» не ставить строк корисного використання у залежність від якихось законодавчо визначених термінів. У п. 8 МСФЗ 38 стандарту сказано, що строк корисного використання – це період, протягом якого очікується, що актив буде придатний для використання. При цьому оцінюється сукупність економічних умов (п. 22, п. 90 МСБО 38). Наприклад, суб’єкт господарювання може очікувати використовувати ліцензію не безстроково, а 10 років та вказати про це в обліковій політиці. Будь-яка безстрокова ліцензія може бути анульована як за рішенням регулюючого органу, так і за поданням самого суб’єкта господарювання.
Однак, якщо суб’єкт господарювання, вважає строк користування ліцензією невизначеним, то амортизація не нараховується (п. 89 МСБО 38). При цьому невизначений, не означає безкінечний (п. 91 МСБО 38).
Увага: для безстрокової ліцензії за МСБО 38 допускається визначення строку корисного використання та подальша амортизація. Однак це слід обгрунтувати.