Аналіз змін щодо платних послуг у ЗОЗ: переваги й ризики

КМУ Постановою № 781 від 05.07.2024 істотно змінює правила надання платних послуг у комунальних і державних ЗОЗ. Розберімо їх

Аналіз змін щодо платних послуг у ЗОЗ: переваги й ризикиКатерина Зограб’ян: заступник генерального директора з економічних питань ДУ «Інститут серця МОЗ України», Київ


КМУ 5 липня 2024 року ухвалив постанову «Деякі питання надання послуг з медичного обслуговування населення за плату від юридичних і фізичних осіб» № 781 (далі — Постанова № 781).

Постанова № 781 суттєво змінює правила гри для закладів охорони здоров’я державної та комунальної форми власності — розширює можливості щодо надання платних медичних послуг та встановлення цін на них.

Із-поміж основних нововведень:

  • розширення переліку випадків, за яких заклади охорони здоров’я мають право надавати платні послуги;
  • надання закладам охорони здоров’я права самостійно встановлювати вартість додаткових послуг;
  • збільшення фінансової автономії закладів охорони здоров’я за рахунок отриманих від платних послуг коштів;
  • здійснення розрахунків виключно в безготівковій формі;
  • інформування пацієнтів щодо переліку та вартості платних послуг.

Розглянемо ці нововведення детальніше, проаналізуємо їхні переваги та потенційні ризики, а також спрогнозуємо можливі наслідки для системи охорони здоров’я загалом.

Національна сертифікація головбуха медичного КНП — 2025

Послуги з медичного обслуговування

Згідно з Постановою № 781 заклади охорони здоров’я державної та комунальної форми власності можуть надавати послуги з медичного обслуговування населення за плату від юридичних і фізичних осіб:

Додаткові медичні послуги

Послуги за місцем перебування пацієнта

Норма не обмежується конкретними видами послуг, що дає право надавати ширший спектр медичної допомоги вдома, якщо немає показань для госпіталізації. Пацієнти, які не потребують госпіталізації, зможуть отримати медичні послуги у зручних для них умовах. А заклади охорони здоров’я матимуть змогу розвантажити стаціонари та зменшити ризик інфекцій, пов’язаних із наданням медичної допомоги.

Наприклад, лікар виїжджає додому до пацієнта для огляду та консультації, хоча пацієнт за станом здоров’я спроможний прийти на прийом. Якщо пацієнт бажає отримати медичну послугу вдома, хоча це не є  необхідним, він оплачує таку послугу додатково.

Вибір лікуючого лікаря в стаціонарі

Досі такої норми не було в жодному нормативному акті. Постанова № 781 надає пацієнтам право за плату самостійно обирати лікуючого лікаря під час планової госпіталізації. Така зміна покликана підвищити довіру пацієнта до лікаря та задоволеність лікуванням, персоналізувати медичну допомогу, стимулювати конкуренцію між лікарями.

Водночас це може спричинити нерівномірне навантаження на лікарів і підвищити ризик вибору лікаря на основі немедичних критеріїв. Саме тому необхідно впровадити контроль за навантаженням лікарів та заохочувати їх до професійного розвитку. У такий спосіб вдасться забезпечити рівний доступ до всіх лікарів.

Норма викликає неоднозначне тлумачення. Частина юристів вбачає суперечності із Законом України «Основи законодавства України про охорону здоров’я» від 15.12.1992 № 2802-XII. Тож потрібні додаткові роз’яснення законодавців, як застосовувати цю норму Постанови № 781.

Підвищений рівень комфорту

На сьогодні жоден нормативний документ не встановлює чітких критеріїв для визначення, що саме є «підвищеним рівнем комфорту». Це може призвести до неоднозначного тлумачення та різнобою в практиці закладів, тому потребує окремого регулювання.

Нормативна база надання платних медпослуг

Для того щоб забезпечити єдиний підхід до питання надання платних послуг у закладах охорони здоров’я, КМУ впорядкував нормативну базу.

Ключове нововведення Постанови № 781 — скасування низки попередніх постанов, що регулювали питання надання платних медичних послуг. Серед них — Постанова № 1138, яка визначала перелік таких послуг.

Постанова № 1138 втратила актуальність, коли набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення надання медичної допомоги» від 01.07.2022 № 2347. Цей закон суттєво змінив правове поле медичних послуг, зокрема надав закладам охорони здоров’я більше самостійності у визначенні платних послуг. Як наслідок — виникли суперечності щодо застосування Постанови № 1138. Це й спонукало КМУ ухвалити нову постанову, яка врахує зміни в законодавстві та врегулює спірні питання.

Як нові положення Постанови № 781 змінюють регулювання платних медичних послуг відповідно до Постанови № 1138, проаналізуємо в Додатку 1.

Що змінила постанова № 781 у регулюванні надання платних медичних послуг

Аналіз змін щодо платних послуг у ЗОЗ: переваги й ризики 

СКАЧАТИ

КМУ також уніс зміни до інших постанов. Вони набрали чинності в день опублікування Постанови № 781 — 9 липня 2024 року. Основні тези змін — у Додатку 2.

Аналіз змін до постанов КМУ щодо надання платних медичних послуг

Аналіз змін щодо платних послуг у ЗОЗ: переваги й ризики

СКАЧАТИ

Переваги й ризики, які несуть зміни

Постанова № 781 покликана підвищити фінансову автономію закладів охорони здоров’я. Проте зміни мають як потенційні переваги, так і ризики. У попередніх розділах ми розглянули деякі з них, тут спробуємо узагальнити й спрогнозувати можливий вплив на сферу охорони здоров’я.

ВПЛИВ ЗМІН НА СФЕРУ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я



зміст


Бухгалтерський вебінар

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді