Безоплатна передача дистриб’ютору товару з логотипом підприємства: реклама чи позичка

Підприємство передає дистриб’ютору холодильне обладнання з логотипом підприємства на безоплатній основі. Чи відноситься ця операція до витрат на рекламу? Чи можна в договорі оренди обладнання зазначити, що воно передається на безоплатній основі?

Насамперед зауважимо, що при безоплатній передачі дистриб’ютору холодильного обладнання (у якості товару) в рекламних цілях виникають не лише податкові витрати, а й дохід. При цьому передача обладнання в користування на безоплатній основі не відповідає вимогам договору оренди. Таку операцію доцільно оформити договором позички.

Розглянемо можливі варіанти податкових наслідків операції з безоплатної передачі товару в даному випадку.

Договір позички ЗРАЗОК СКАЧАТИ

Передача дистриб’ютору холодильного обладнання в рекламних цілях

У Податковому кодексі України (ПК) не визначено поняття реклами та витрат, які можна вважати витратами на рекламу. Тому звернемося до Закону України «Про рекламу» від 03.07.1996 № 270/96-ВР (далі — Закон про рекламу). Статтею 1 Закону про рекламу визначено, що під терміном «реклама» розуміють інформацію про особу чи товар, розповсюджену в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначену сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару. А заходи з розповсюдження реклами, які передбачають безоплатне розповсюдження зразків товарів, що рекламуються, та/або їх обмін споживачам однієї кількості чи одного виду товарів, що рекламуються, на інший є заходами рекламного характеру.

Дистриб’ютори здійснюють реалізацію товару й виступають як продавці за договором про право на продаж товарів. До їх функцій, зокрема, входить:

  • організація реклами;

  • передпродажна підготовка технічно складних товарів;

  • аналіз кон’юнктури ринку товарів тощо.

Виходячи із зазначеного вище, холодильне обладнання з логотипом підприємства, передане дистриб’ютору з метою подальшого просування на ринку аналогічних товарів, можна вважати заходом рекламного характеру. За умови, що обладнання буде використовуватися дистриб’ютором виключно для доведення реклами цього обладнання до споживачів.


При проведенні таких рекламних заходів необхідно чітко відокремити їх від діяльності з продажу товарів таким чином, щоб їх можна було ідентифікувати як рекламу (ст. 9 Закону про рекламу).

Підпунктом 14.1.108 ПК визначено, що до маркетингових послуг належать послуги з розміщення продукції платника податку в місцях продажу, послуги з вивчення, дослідження та аналізу споживчого попиту, внесення продукції (робіт, послуг) платника податку до інформаційних баз продажу, послуги зі збору та розповсюдження інформації про продукцію (роботи, послуги).

Витрати на рекламу та маркетинг, на передпродажну підготовку товарів включаються до складу витрат на збут. Витрати на рекламу віднесені до витрат подвійного оподаткування. Однак обмежень щодо включення їх до складу податкових витрат не передбачено (пп. «г» пп.138.10.3, пп. 140.1.5 ПК).

Отже, при безоплатній передачі холодильного обладнання з логотипом підприємства дистриб’ютору виключно в цілях проведення заходів рекламного характеру підприємство має право віднести собівартість цього обладнання до складу витрат на збут. При цьому витрати на рекламні заходи чи маркетинг повинні мати обґрунтовану доказову базу: відповідні розрахункові, платіжні та інші обов’язкові первинні документи, що підтверджують зв’язок таких заходів з господарською діяльністю підприємства (п. 138.2, пп. 139.1.9 ПК).

При цьому витрати, що формують собівартість реалізованих товарів, визнаються витратами того звітного періоду, в якому визнано доходи від їх реалізації (п. 138.4 ПК).


Згідно з пунктом 14.1.202 ПК будь-які операції, що передбачають передачу прав власності на товари, у т. ч. операції з безоплатного надання товарів, з метою оподаткування розглядаються як продаж (реалізація) товарів. Тобто якщо в договорі про передачу дистриб’ютору холодильного обладнання буде передбачена і передача права власності на це обладнання, то вартість обладнання слід включити до складу інших податкових доходів (пп. 135.5.15 ПК).

Передача дистриб’ютору холодильного обладнання в користування

Частиною 1 статті 759 Цивільного кодексу України (ЦК) визначено, що договір оренди укладається на платній основі. У такому договорі необхідно вказувати суму орендної плати. Тобто договором оренди не можна оформити безоплатну передачу.

Можливість безоплатної передачі речі для користування передбачено статтею 827 ЦК. При цьому користування річчю вважається безоплатним, якщо сторони прямо домовилися про це.

Тому підприємству доцільно укласти договір позички, в якому зазначити, що обладнання передається на безоплатній основі. Звертаємо увагу, що у цьому випадку в податковому обліку підприємства також виникає дохід на суму вартості послуг з надання обладнання в користування дистриб’ютору.

Таким чином, при безоплатній передачі холодильного обладнання дистриб’ютору з метою реклами у податковому обліку підприємства виникає дохід у сумі вартості обладнання та одночасно до складу витрат на збут включається собівартість обладнання. А при передачі такого обладнання в безоплатне користування на умовах позички виникає дохід у сумі вартості послуг за користування.

Підготовлено членами Експертної ради системи «Експертус Податки»


Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"
Теми:


Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді