абзацом десятим частини 1 статті 21 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21.10.1993 № 3543-ХІІ
ч. 3 ст. 6 Закону про мобілізацію
ч. 1 ст. 6 Закону про мобілізацію
останній абзац статті 6 Закону про мобілізацію
Оформлення передачі автомобіля
Вилучення автомобіля під час мобілізації відбувається на підставі акта прийому-передачі. У ньому зазначають (абз. четвертий ч. 3 ст. 6 Закону про мобілізацію):
інформацію про власника — вказується назва підприємства, його юридична адреса;
технічний стан автомобіля — тут варто зазначити проведення капітальних ремонтів або заміни важливих вузлів, якщо такі були. Не зайвим було б проведення оцінки такого автомобіля;
залишкову (балансову) вартість — її можна дізнатися з інвентарної картки обліку основних засобів форми № ОЗ-6, затвердженої наказом Мінстату від 29.12.1995 № 352;
інші необхідні відомості, що дають змогу ідентифікувати транспортні засоби. Ними, безперечно, є марка та модель автомобіля, державний номер. Також можна зазначити показники спідометра та залишки пального в баку. Обов’язково потрібно зазначити інформацію про отримувача автомобіля.
Такий акт підпишуть представники військкомату та члени комісії, створеної на підприємстві.
Бухгалтерський облік
Що з активами
Хоча автомобіль передають у користування військкомату, його обліковують на балансі підприємства. Адже активи — ресурси, контрольовані підприємством у результаті минулих подій, використання яких, як очікується, призведе до отримання економічних вигод у майбутньому.
З економічними вигодами питань не виникає. Автомобіль підприємству мають повернути. У разі його знищення або пошкодження збитки має компенсувати держава. Тобто, як очікується, підприємство отримає економічну вигоду.
Внимание
Переданий автомобіль продовжує обліковуватись на балансі підприємства.
Тож єдиним «тонким місцем» є контрольованість ресурсів. У листі від 04.10.2010 № 31-34020-20-10/26573 фахівці Мінфіну відзначили, що контрольованим є ресурс, вигоди від використання якого, як очікується, будуть надходити підприємству, та підприємство може обмежити доступ іншим до цих вигід. Як бачимо, підприємство має всі підстави для обліку переданого автомобіля у складі активів.
Що з амортизацією
Якщо автомобіль залишається у складі основних засобів, відповідно, потрібно нараховувати амортизацію. Адже підстави для припинення її нарахування наведені у абзаці четвертому пункту 29 П(С)БО 7 «Основні засоби». Це — вибуття об’єкта основного засобу, переведення його на реконструкцію, модернізацію, добудову, дообладнання, консервацію. Передача автомобіля під час мобілізації не вписується у жоден випадок. Тож вважаємо, що є усі підстави для нарахування амортизації на переданий автомобіль.
Єдиним випадком, коли амортизацію не нараховують, буде застосування виробничого методу нарахування амортизації.
Податковий облік
При передаванні автомобіля доходи не виникають, оскільки таке передавання не вважається поставкою товару. Адже право власності на автомобіль залишається у підприємства.
ПДВ
На перший погляд, передавання автомобіля не буде поставкою і податкові зобов’язання не нараховують. Але не поспішайте радіти. Згідно з підпунктом «в» пункту 198.5 Податкового кодексу України (ПК) підприємство зобов’язане нарахувати податкове зобов’язання з ПДВ за необоротними активами, під час придбання яких був відображений податковий кредит з ПДВ, які переводяться до складу невиробничих необоротних активів.
Внимание
Невиробничі основні засоби — необоротні матеріальні активи, які не використовуються в господарській діяльності (п. 144.3 ПК).
У цьому випадку автомобіль не буде використовуватись у господарській діяльності. Відповідно, є підстави для нарахування податкового зобов’язання з ПДВ. Причому нараховують його з огляду на залишкову вартість автомобіля станом на початок звітного періоду, коли автомобіль передали військкомату (у разі відсутності обліку необоротних активів — з огляду на звичайну ціну) (п. 189.1 ПК).
Коли ж автомобіль повернуть, підприємство матиме право на податковий кредит з ПДВ (абз. другий п. 198.5 ПК). Розмір податкового кредиту з ПДВ визначають з огляду на залишкову вартість автомобіля станом на початок звітного періоду, коли автомобіль повернуть.
Та що робити, коли автомобіль «отримає поранення, несумісне із життям»? Виходить, що підприємство не матиме права на податковий кредит згідно з абзацом другим пункту 198.5 ПК, адже замість автівки отримає чотири колеса, у кращому випадку.
Вважаємо, що тут мають працювати положення абзацу другого пункту 189.9 ПК. Адже якщо ліквідація автомобіля відбулась без згоди платника податків, то й нараховувати податкові зобов’язання не потрібно.
Наприклад, підприємство відобразило при придбанні автомобіля 20 000 грн. податкового кредиту з ПДВ. Потім при передачі автомобіля військкомату нараховує податкове зобов’язання з ПДВ на суму 15 000 грн. (умовно). Далі підприємству повідом-ляють, що машина знищена і підприємство отримає за неї компенсацію. У підсумку підприємство отримало лише 5000 грн. податкового кредиту з ПДВ. І це не зважаючи на те, що воно виконало військово-транспортний обов’язок.
У той же час, якби автомобіль був знищений із незалежних від платника податків подій (а саме так можна класифікувати події на сході країни), то податкове зобов’язання в сумі 15 000 грн. нараховувати було б не потрібно на підставі абзацу другого пункту 189.9 ПК.
Тож вважаємо, що при знищенні автомобіля підприємство має право відкоригувати податкові зобов’язання на підставі абзацу другого пункту 189.9 ПК.
Наразі у ЗІРі податківці висловили власну думку щодо оподаткування ПДВ при передачі автомобіля на потреби армії. Вони вважають, що підстави для коригування податкового кредиту чи визнання умовного продажу згідно з підпунктом 198.5 ПК відсутні. Якщо після мобілізації транспортний засіб не повертається підприємству, і за нього нараховується компенсація, то така компенсація розглядається як оплата вартості такого транспортного засобу. В цьому разі транспортний засіб визнається проданим за бюджетні кошти, і на дату отримання таких коштів (компенсація) мають бути визначені податкові зобов’язання з податку на додану вартість.
Амортизація
Із амортизацією також не все однозначно. З одного боку, відповідно до пункту 146.2 ПКнарахування амортизації зупиняється на період реконструкції, модернізації, добудови, дообладнання, консервації та інших видів поліпшення та консервації об’єкта основного засобу. У цьому випадку ні про які поліпшення не йдеться. Тож і підстав для зупинення нарахування амортизації немає.
У підпункті 145.1.2 ПК зазначено й про інші причини для зупинення нарахування амортизації. Але стосуються вони лише випадків виведення основного засобу з експлуатації. А у нас автомобіль експлуатується, хоча й не підприємством. Тож і на підставі цього пункту не можна призупинити нарахування амортизації.
З іншого боку, на підставі пункту 146.15 ПК податківці зможуть «увімкнути червоне світло» для амортизації нашого автомобіля. Адже у ньому зазначено, що нарахування амортизації припиняється починаючи з місяця, наступного за місяцем виведення з експлуатації такого об’єкта основних засобів або передавання його до складу невиробничих необоротних матеріальних активів за рішенням платника податку або суду. Друга частина вказаної норми — якраз наш випадок. Тож податківці, напевно, наполягатимуть на припиненні нарахування амортизації.
Внимание
Нарахування амортизації окремого об’єкта припиняється починаючи з місяця, наступного за місяцем виведення з експлуатації такого об’єкта основних засобів або передачі його до складу невиробничих необоротних матеріальних активів за рішенням платника податку або суду (п. 146.15 ПК).
Але зверніть увагу! У згаданій нормі переведення до складу невиробничих має відбуватись за рішенням платника податку. А вилучення автомобіля військкоматом навряд чи назвеш власним рішенням підприємства. Тож, на нашу думку, і ця норма не зобов’язує підприємство припиняти нарахування амортизації.
Інших випадків припинення нарахування амортизації Податковий кодекс України не містить. Отже, формально підприємство може продовжувати нараховувати амортизацію.
Але такий підхід є занадто оптимістичним для підприємства і податківці навряд чи його сприймуть. Тож, очевидно, свою позицію доведеться відстоювати у суді.
Якщо ж підприємство вибере безпечніший шлях та припинить нараховувати амортизацію, то після отримання автомобіля підприємство може продовжити нараховувати амортизацію на балансову вартість на момент його виведення зі складу виробничих основних засобів (абз. третій п. 146.15 ПК).
Підготовлено членами Експертної ради системи «Експертус Податки»
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"