ПРОБЛЕМА
Легковий автомобіль неприбуткової організації потрапив у ДТП, після чого страхова компанія визнала неможливість його відновлення. Автомобіль виставлений для продажу на інтернет-аукціоні на запчастини. Виручені кошти від продажу та страхове відшкодування будуть перераховані на рахунок неприбуткової організації. Чи потрібно складати акт на списання автомобіля? Що буде підставою для його списання? З якої суми та коли потрібно сплатити податок на прибуток: одразу, як надійдуть кошти, чи по закінченні податкового року?
РІШЕННЯ
Так, потрібно складати акт на списання автомобіля.
Для обліку списання автомобіля, який потрапив у ДТП, використовується Акт списання автотранспортного засобу (Акт) за формою ОЗ-4, затвердженою наказом Мінстату від 29.12.1995 № 352.
Акт складає комісія, призначена наказом (розпорядженням) керівника підприємства.
В Акті зазначається:
характеристика автотранспортного засобу за даними бухгалтерського обліку та обліковими даними ДАІ;
технічна характеристика агрегатів, вузлів та деталей, які оприбутковуються внаслідок списання основного засобу;
інша інформація, що стосується процесу ліквідації транспортного засобу.
Підставою для списання автомобіля з балансу підприємства є також довідка ДАІ та висновок експерта страхової компанії про неможливість відновлення автомобіля для подальшої експлуатації.
Оподаткування податком на прибуток операції зі списання автомобіля
податкові витрати
Порядок оподаткування податком на прибуток основних засобів (їх частини), які зруйновані, викрадені чи підлягають ліквідації, встановлено пунктом 146.16 Податкового кодексу України (ПК).
Якщо виникають обставини за яких платник податку змушений відмовитися від використання основних засобів внаслідок загрози чи неминучості їх заміни, руйнування або ліквідації, платник податку у звітному періоді, в якому виникають такі обставини, збільшує податкові витрати на суму вартості, яка амортизується, за вирахуванням сум накопиченої амортизації окремого об’єкта основних засобів.
Важно
Отже, податкові витрати потрібно збільшити на суму залишкової вартості автомобіля.
Підставою для збільшення податкових витрат у звітному періоді будуть вищезазначені підтвердні документи (Акт, довідка ДАІ, висновок експерта страхової компанії).
податкові доходи
Крім того згідно з Актом слід оприбуткувати ті запчастини, які будуть продані на інтергнет-аукціоні. Інші деталі — оприбуткувати та реалізувати як металобрухт.
У звітному періоді оприбуткування ТМЦ їх вартість включається до складу інших податкових доходів (пп. 135.5.15 ПК).
У разі подальшої реалізації деталей їх договірна вартість продажу включається до складу податкового доходу (пп. 135.4.1 ПК). До складу податкових витрат, як прямі матеріальні витрати (пп. 138.8 ПК), відносять вартість визнання ТМЦ активами.
Оподаткування відшкодування, отриманого від страхової компанії
Якщо умови страхування передбачають виплату страхового відшкодування на користь платника податку — страхувальника, то застраховані збитки, яких зазнав такий платник податку у зв’язку з веденням господарської діяльності, включаються до його податкових витрат за податковий період, в якому він зазнав збитків. А будь-які суми страхового відшкодування зазначених збитків включаються до податкових доходів такого платника податку за податковий період їх отримання (пп. 140.1.6 ПК).
Важно
Отже, отримане страхове відшкодування включається до податкових доходів неприбуткової організації.
Нагадаємо, що на підставі пункту 146.16 ПК підприємство має право збільшити податкові витрати на суму залишкової вартості автомобіля.
Тому у разі позитивного значення різниці між сумою страхового відшкодування та залишковою вартістю автомобіля неприбуткова організація сплатить податок на прибуток за ставкою 18%.
Якщо результат буде від’ємним, — прибутку не буде, і податок сплачувати буде не потрібно.
Внимание
Крім страхового відшкодування, неприбуткова організація включає до складу:
податкових доходів:
виручку, отриману від реалізації деталей на інтернет-аукціоні;
дохід від операції з оприбуткування деталей;
дохід від продажу металолому;
до складу прямих матеріальних витрат — вартість визнання деталей активами, утримуваними для продажу.
Однак будь-який результат неприбуткова організація має відобразити в ІІ частині Податкового звіту про використання коштів неприбуткових установ та організацій (далі — Податковий звіт), що складається за формою, затвердженою наказом МДЗ від 27.01.2014 № 85 (далі — Порядок № 85).
Неприбуткова організація сплачує податок на прибуток за результатами річної діяльності. Пунктом 18 Порядку № 85 передбачено, що Податковий звіт подається неприбутковими установами та організаціями до відповідного територіального органу Міндоходів за базовий звітний (податковий) рік протягом 60 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) року. Він подається разом з річною фінансовою звітністю, подання якої передбачено положеннями пункту 46.2 ПК.
Оподаткування ПДВ списання автомобіля
Якщо підприємство (неприбуткова організація) є платником ПДВ, то відповідно до пункту 189.9 ПК воно зобов’язане нарахувати ПДВ при самостійній ліквідації об’єктів основних засобів.
Внимание
У то же час, якщо таке підприємство — платник ПДВ подає податковому органу Акт списання основних засобів, він звільняється від обов’язку нараховувати податкові зобов’язання з ПДВ у разі самостійної ліквідації об’єкта основних засобів.
Операції з оприбуткування деталей, отриманих від розбирання автомобіля, не оподатковуються ПДВ, оскільки такі операції не є постачанням.
При подальшій реалізації таких ТМЦ виникають податкові зобов’язання з ПДВ, виходячи з їх договірної вартості (у разі здійснення контрольованих операцій — не нижче звичайних цін). Якщо неприбуткова організація не зареєстрована платником ПДВ, при здійснення операцій з продажу деталей податкові зобов’язання з ПДВ не виникають.
Підготовлено членами Експертної ради системи «Експертус Податки»
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"