Умови договору можна змінити, але тільки в певних випадках.
Відповідно до частини 2 статті 32 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VІІІ (далі — Закон про пуб-лічні закупівлі) замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем торгів протягом строку дії його пропозиції, відповідно до вимог тендерної документації та пропозиції учасника-переможця.
Основні вимоги до договору про закупівлю законодавець передбачив у статті 36 Закону про публічні закупівлі.
Договір про закупівлю укладають відповідно до норм Цивільного кодексу України (ЦК) та Господарського кодексу України (ГК) з урахуванням особливостей, визначених Законом про публічні закупівлі.
Зміна істотних умов договору
Умови договору про закупівлю не мають відрізнятися від змісту тендерної пропозиції за результатами аукціону (зокрема, й ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі або ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури (ч. 4 ст. 36 Закону про публічні закупівлі). Істотні умови договору не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків:
- зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника;
- зміни ціни за одиницю товару не більше ніж на 10% у разі коливання ціни такого товару на ринку, за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі;
- покращення якості предмета закупівлі за умови, що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі;
- продовження строку дії договору та виконання зобов’язань щодо передання товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об’єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови, що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі;
- узгодженої зміни ціни в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг);
- зміни ціни у зв’язку зі зміною ставок податків і зборів пропорційно до змін таких ставок;
- зміни встановленого органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, регульованих цін (тарифів) і нормативів, які застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни;
- зміни умов у зв’язку із застосуванням положень частини 5 статті 36 Закону про публічні закупівлі.
До того ж частиною 5 статті 36 Закону про публічні закупівлі передбачено, що дія договору про закупівлю може продовжуватися на строк, достатній для проведення процедури закупівлі на початку наступного року, в обсязі, що не перевищує 20% суми, визначеної в договорі, укладеному в попередньому році, якщо видатки на цю мету затверджено в установленому порядку.
Назва товару — істотна умова договору
Назва (марка) товару є істотною умовою договору з огляду на положення ГК.
Так, відповідно до частини 1 статті 180 ГК зміст господарського договору становлять умови договору, визначені угодою його сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення господарських зобов’язань. Ці умови — і погоджені сторонами, й ті, що їх вони приймають як обов’язкові умови договору відповідно до законодавства.
Договір про закупівлю
укладають відповідно до норм ЦК і ГК з урахуванням особливостей, визначених Законом про публічні закупівлі
Господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо всіх його істотних умов. Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів цього виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї зі сторін має бути досягнуто згоди (ч. 2 ст. 180 ГК).
За частиною 3 статті 180 ГК під час укладення господарського договору сторони зобов’язані в будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору.
При цьому умови про предмет у господарському договорі мають визначати найменування (номенклатуру, асортимент) та кількість продукції (робіт, послуг), а також вимоги до їх якості (ч. 4 ст. 180 ГК). Вимоги щодо якості предмета договору визначають відповідно до обов’язкових для сторін нормативних документів, зазначених у статті 15 ГК. А в разі їх відсутності — у договірному порядку, з додержанням умов, що забезпечують захист інтересів кінцевих споживачів товарів і послуг.
Отже, сторони за договором про закупівлю можуть внести зміни до його істотних умов тільки у зазначених вище випадках, керуючись нормами Закону про публічні закупівлі, ЦК та ГК.
Варіантом виходу із ситуації може бути внесення змін до договору на підставі пункту 3 частини 4 статті 36 Закону про публічні закупівлі. А саме: покращення якості предмета закупівлі за умови, що воно не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі. Тобто, якщо контрагент за договором не має можливості поставити товар зазначеної в договорі якості, він може поставити інший такий самий товар, але кращої якості без підвищення його ціни.
Інакше сторони можуть за згодою розірвати договір відповідно до прописаних у ньому умов.
Водночас у цій ситуації радимо замовнику розглянути питання нарахування штрафних санкцій за прострочення контрагентом виконання своїх зобов’язань відповідно до договірних умов. Це допоможе замовнику уникнути ризику заподіяння державі збитків у вигляді недоотримання коштів.
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"