Печатки? Не потрібні!

Скоро використання печаток підприємцями стане не обов'язковим. Давайте розглянемо новий законопроект, що прийняла Верховна Рада і те, на скільки він може спростити життя українців

Верховна Рада України 23.03.2017 р. прийняла Законопроект "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо використання печаток юридичними особами та фізичними особами-підприємцями" від 10.03.2016 №4194. Що цікавого у цьому законопроекті? Найперше і найголовніше – ним встановлено, що використання печаток не залежно від їх наявності стане не обов'язковим.

«А якщо посадові особи вимагатимуть від мене поставити печатку на документ?» - запитання яке може поставити будь який підприємець. Якщо така ситуація виникне, то правим буде підприємець, а посадовця притягнуть до адміністративної відповідальності! Але давайте про все по порядку.

Печатки? Не потрібні! Увага! Закон вступає в силу через 3 місяці із дати його публікації!

Чергове «спрощення» чи дійсно урядовці потурбувались про підприємців?

Тернистий шлях відмови від печаток розпочався ще у 2014 році, завдяки Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення порядку відкриття бізнесу». Завдяки цьому закону, використання печаток бізнесменами стало не обов'язковим і цілком добровільним. Печатку може отримати будь який суб’єкт господарювання, а для її виготовлення не потрібно отримувати жодних дозвільних документів. Це встановлено статтею 58-1 Господарського кодексу України (далі – ГК).

У статті 207 Цивільного кодексу України встановлено, що документи, угоди, тощо можуть скріплюватися печатками за письмовою домовленістю сторін. Якщо такої домовленості немає, то і вимагати печатки більше не потрібно.

Однак, робота у цьому напрямку ще не завершена, адже залишається достатня кількість актів, нормативів та законів, що передбачають обов’язкове використання печатки. Прикладами таких законів є Закон України:

  • «Про видавничу справу»;
  • «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг»
  • «Про зерно та ринок зерна в Україні»;
  • «Про інститути спільного інвестування»;
  • «Про депозитарну систему України»;
  • «Про аграрні розписки».

Не забуваємо і про суперечливі норми Кодексу України про адміністративні правопорушення, в якому досі була передбачена відповідальність за виготовлення печаток, використання, продаж і ввезення само набірних печаток. І особливо ці норми здаються безглуздими враховуючи той факт, що зараз майже будь хто, на законних підставах може виготовити будь-яку печатку, будь-якого змісту і в будь-якій кількості. Про це – далі.

Втрата первинних документів через руйнування офісу

Скажіть печаткам – до побачення!

У новій редакції статті 58-1 ГК встановлено, що печатка не може бути обов'язковим реквізитом будь-якого документу, що подається від імені підприємства до органів державної влади чи органів місцевого самоврядування.

Відсутність відбитку печатки на документі не може бути підставою для визнання такого документу недійсним чи недосконалим.

Печатки? Не потрібні! Якщо посадовці все ж вимагатимуть від підприємця відбиток печатки на документах, де це не обов'язково – вони будуть притягнуті до адміністративної відповідальності і оштрафовані.

Якщо посадовці вимагають від підприємця копію документа, а закон не вимагає засвідчувати її печаткою чи завіряти у нотаріуса, то для підтвердження копії такого документу буде достатньо поставити свій підпис чи підпис уповноваженої особи. Якщо закон не вимагає нотаріального завірення копії документу – завіряти її і не потрібно, а вимагати від підприємця такого завірення не мають права.

Також, у КУпАП з’явилась новинка – стаття 166-23 про «Вимагання проставлення відбитка печатки на документі». Відповідно із цією статтею, посадова особа що вимагає від підприємця поставити відбиток печатки на документ чи відмовляється прийняти документ без печатки, має бути притягнена до адміністративної відповідальності від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян – від 850 до 1700 грн.

Ну і стаття 189-2 КУпАП щодо «порушення правил виготовлення та порядку обліку і зберігання печаток та штампів а також самовиготовлення, ввезення, реалізація та використання самонабірних печаток» була виключена.

За що покарають головбуха

Головбух — особа відповідальна. Це той, хто поряд з керівником у «разі чого» відповідає перед законом. Щоб у вас не було огріхів, за які доведеться розплачуватися, вчіться на чужих помилках

Печатка не потрібна в суді

Вимога щодо проставлення печаток буде виключена із з наступних кодексів:

  • Цивільного процесуального Кодексу;
  • Господарського процесуального Кодексу;
  • Кодексу адміністративного судочинства.

Зараз печатка має бути проставлена на довіреностях, що видається від імені юридичної особи, якщо така юридична особа має печатку.

Законопроект № 4149 передбачає виключення вимоги про проставлення печатки і в інших Законах України, таких як:

  • «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг»;
  • «Про видавничу справу»;
  • «Про обіг векселів в Україні»;
  • «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку»;
  • «Про зерно та ринок зерна в Україні»;
  • «Про громадські об'єднання»;
  • «Про інститути спільного інвестування»;
  • «Про депозитарну систему України»;
  • «Про аграрні розписки»;
  • «Про здійснення державних закупівель»;
  • «Про особливості здійснення права власності в багатоквартирному будинку»;
  • «Про утилізацію транспортних засобів».

Печатки? Не потрібні! Нагадуємо, що закон набере чинності через 3 місяці після його опублікування.

Інвентаризація: обов’язок чи спосіб зберегти майно підприємства

Печатки? Не потрібні!
СЕРДЮК Оленаексперт МСFR Головбух, канд. екон. наук
Бухгалтер, як детектив, перед інвентаризацією шукає помилки в обліку основних засобів і виправляє їх. З нашим фахівцем зробите це швидко та безболісно для фінансів вашої компанії. Поспішіть отримати готові рішення 10-ти проблемних ситуацій щодо роботи з ОЗ: • що і коли інвентаризувати; • як бути, якщо провести інвентаризацію вимагають податківці; • якщо не провести інвентаризацію: які ризики для підприємства і для головбуха; • яка процедура інвентаризації; • як інвентаризувати активи і заборгованість; • як обліковувати лишки і нестачі; • як оцінювати розмір збитків і стягувати матеріальну шкоду; • чи коригувати фінрезультат через нестачі


Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"


Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді