Проект постанови щодо перевірок Державною службою охорони праці було доопрацьовано

Початковий проект Постанови Кабміну щодо перевірок дотримання трудового законодавства не було погоджено ДРС. Однак тепер урядовці запропонували новий проект постанови

Початковий проект Кабінету міністрів України, щодо проведення перевірок Державною службою охорони праці не було прийнято і посадовці з ДРС відправили його на доопрацювання. І от тепер, доопрацьований проект постанови було опубліковано. Давайте дізнаємося. Що може чекати на роботодавців за новим проектом постанови.

Чого чекати від «оновленого» законопроекту?

Загалом, проект постанови має затвердити наступне:

  • Порядок проведення державного контролю за додержанням законодавства про працю;
  • Порядок здійснення нагляду за додержанням трудового законодавства;
  • Порядок видачі посадовим особам виконавчих органів посвідчень інспекторів з праці.

За задумкою урядовців, державний контрольза додержанням законодавства з праці буде здійснюватися у формі проведення інспекційних перевірок та невиїзних перевірок інспекторами з праці:

  • Держпраці та її регіональними представництвами;
  • Виконавчими органами міських рад обласного значення.

Інспекції будуть проводитись:

  • За зверненнями працівників стосовно порушення трудового законодавства зі сторони роботодавця;
  • За зверненнями фізичних осіб, стосовно яких було порушено процедуру оформлення трудових відносин;
  • За рішеннями керівників органів контролю, якщо до останніх надійшла інформація щодо фактів порушення роботодавцем порядку оформлення працівників чи їх не оформлення офіційно. Звісно, всі дані до проведення інспекції мають бути перевірені;
  • За рішенням суду чи повідомленнями правоохоронних органів стосовно порушення підприємствами трудового законодавства;
  • За повідомленнями посадових осіб органів державного нагляду, про виявлені в ході попередніх перевірок порушення трудового законодавства.

Інспекційні перевірки можуть проводитись за інформацією, отриманою від:

  • Держстату та його територіальних органів, відносно наявності у підприємства заборгованості із виплат заробітної плати;
  • ДФС та її територіальних органів щодо невідповідності кількості працівників обсягам виробництва до середніх показників для відповідного виду економічної діяльності. Фактів порушення законодавства про працю, що були виявлені за попередніх перевірок. Якщо підприємець веде діяльність без необхідних дозвільних документів.

Контрольні органи перевірятимуть і роботодавців, що мають заборгованість зі сплати ЄСВ. Також, перевірки можуть проводитись за інформацією, наданою Пенсійним фондом щодо роботодавців які:

  • Виплачують працівникам заробітну плату менше мінімального рівня в залежності від форми оплати праці;
  • У яких немає повідомлення про прийняття на роботу працівників;
  • Збільшили кількість працівників які працюють на умовах неповного робочого дня на 20% і більше;
  • Наймають робітників за цивільно-правовим договором і не оформлюють офіціально строком більше 1-го року після укладення відповідного договору;
  • Не виплачували робітникам заробітної плати протягом одного звітного місяця без дотриманням вимог (і не у відповідності) чинного законодавства;
  • Протягом року не збільшували розмірів заробітної плати для працівників, або збільшували менше сум нарахованої індексації;
  • У штаті працівників мають більше 30% працівників, що працюють за договором ЦПХ;
  • Мають у штаті більше 20 працівників і протягом місяця скоротили штат на 10 і більше працівників.

Інформацію, на підставі якої може бути здійснена інспекція, можуть надати і профспілкові органи. Профспілки мають право самостійно здійснювати громадський контроль за дотриманням прав працівників, а у раз здійснення роботодавцем порушень – повідомляти про це у відповідні органи контролю.

Інспектори з праці

Перед тим, як приступати до проведення перевірки, інспектор з праці має пред’явити своє службове посвідчення. Тривалість інспекційного відвідування для підприємств не повинне перевищувати 10 робочих днів, тривалість аналогічного інспектування для малих підприємств має тривати не більше двох робочих днів.

Оновлений проект дає безпрецедентні права інспекторам з праці, зокрема:

  • Інспектор за наявності службового посвідчення має право безперешкодно та без попереднього повідомлення здійснювати інспекційні відвідування підприємств. За наявності підстав, визначених у законопроекті, самостійно і безперешкодно, без попереднього договору приходити до будь-яких виробничих чи адміністративних, службових приміщень, в яких використовується наймана праця;
  • Переглядати та ознайомлюватись із будь-якими документами, книгами обліку, реєстрами, ведення яких передбачено чинним законодавством про працю з метою встановлення їх відповідності до норм, передбачених чинним законодавством;
  • Наодинці або у присутності свідків ставити питання працівникам та керівництву підприємств питання щодо дотримання чинного трудового законодавства. Вимагати та отримувати усні відповіді, або роз’яснення у письмовій формі;
  • Якщо життю інспектора з праці щось загрожує, він може залучити до своєї роботи правоохоронців;
  • Інспектор з праці може вимагати від керівництва підприємства надати йому місце для проведення конфіденційних розмов з працівниками;
  • Фіксувати своє відвідування та весь процес інспекції на фото- та відеоапаратуру;
  • Отримувати від органів державної влади інформації, необхідної для проведення інспекційного відвідування чи невиїзного інспектування.

Інспектор з праці матиме право вимагати надати йому для ознайомлення будь-які документи чи їх копії для ознайомлення з метою забезпечення дотримання умов чинного законодавства з праці. Однак, інспектор не має права вилучати оригінали будь-яких документів, комп’ютери чи їх частини.

Інспектора з праці не допустили до перевірки

Якщо інспектора з праці не допустили до перевірки, або перевірка неможлива через відсутність посадової особи чи керівника підприємства, невідповідність адреси розташування підприємства чи з інших причин, інспектор має скласти відповідний акт, у якому необхідно зазначити відповідні причини з яких проведення перевірки було неможливе. За можливості, акт має бути підписаний уповноваженою особою підприємства чи його керівником.

Якщо керівництво підприємства чи уповноважена особа створюють перешкоди для проведення перевірки, інспектор з праці має надати відповідний акт до органів управління, яким підпорядковується підприємство для усунення перешкод.

Якщо у підприємства відсутні документи, що необхідні для проведення перевірки (і через їх відсутність проведення останньої неможливе), інспектор з праці має скласти акт неможливості проведення перевірки із зазначеними причинами і надати його копію уповноваженій особі чи керівництву з метою усунення перешкод та оформлення чи поновлення відповідної документальної бази. На час поновлення чи переоформлення документів інспекція призупиняється.

Застосування заходів впливу при порушенні трудового законодавства

Якщо інспектор з праці виявив на підприємстві порушення, він має зафіксувати їх у відповідному акті інспекційного відвідування. Після розгляду зауважень керівництва чи посадових осіб підприємства (звісно, якщо такі надійшли) інспектор з праці має провести аналіз матеріалів інспекційної перевірки і винести припис, або провести відповідні до законодавства заходи щодо притягнення до відповідальності винних у допущених порушеннях трудового законодавства.

Якщо підприємство у встановлений термін виконує вимоги припису та виправляє всі знайдені недоліки, посадові особи чи керівник підприємства не будуть притягуватись до відповідальності за порушення трудового законодавства.

А от якщо були допущені порушення щодо оформлення працівників, невиплата заробітної плати чи її виплата у неповному обсязі або на рівні, меншому за мінімальний, посадові особи чи керівництво підприємства понесе відповідальність незалежно від того, чи були усунуті всі ці недоліки.

Якщо керівництво не погоджується із приписом інспектора з праці – воно може оскаржити його у судовому порядку. Для оскарження припису чи вимог інспектора з праці, необхідно подати відповідну скаргу до територіального органу Держпраці. Подання скарги призупиняє виконання припису чи вимоги.

Скарга має бути розглянута посадовими особами та керівництвом територіального органу Держпраці у тридцяти денний строк із дати її надходження. За результатами розгляду скарг, вимоги приписів можуть бути скасовані повністю, або частково.


Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"

зміст


Безплатний вебінар для бухгалтерів

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді