Як відомо, конкурентна процедура закупівлі може відбутися лише тоді, коли подано не менше двох пропозицій конкурсних торгів. Оголошуючи таку процедуру, замовники розраховують на звернення потенційних учасників, адже це гарантія її проведення. Що ж робити, якщо потенційний учасник має намір відкликати свою пропозицію конкурсних торгів?
Позаяк проведення процедури закупівлі потребує відповідних витрат з боку замовника і відмова учасників може призвести до зриву всієї процедури закупівлі, Закон України «Про здійснення державних закупівель» від 10.04.2014 № 1197-VII (далі — Закон про закупівлі) визначив деякі нюанси, коли учасник може відмовитися від участі у процедурі закупівлі правомірно, не завдаючи збитків замовнику та не ставлячи під загрозу проведення всієї процедури закупівлі.
Відповідно до пункту 31 частини 1 статті 1 Закону про закупівлі учасник процедури закупівлі (далі — учасник) — це фізична особа, зокрема фізична особа — підприємець, юридична особа (резидент або нерезидент), яка письмово підтвердила намір узяти участь у процедурі закупівлі та/або подала пропозицію конкурсних торгів, або цінову пропозицію, або взяла участь у переговорах у разі застосування переговорної процедури закупівлі.
Як бачимо, особу, яка просто отримала документацію конкурсних торгів, але свою пропозицію не подала, вважати учасником не можна. Навіть якщо вона направила письмову вимогу до замовника щодо надання документації конкурсних торгів, це не зобов’язує її подавати пропозицію конкурсних торгів та не розглядається як відмова від участі у процедурі закупівлі.
Умови відкликання пропозиції
Відповідно до частини 5 статті 25 Закону про закупівлі учасник має право внести зміни або відкликати свою пропозицію конкурсних торгів до закінчення строку її подання без втрати свого забезпечення пропозиції конкурсних торгів. Такі зміни чи заява про відкликання пропозиції конкурсних торгів враховуються у разі, якщо вони отримані замовником до закінчення строку подання пропозицій конкурсних торгів.
В усіх інших випадках, тобто у разі відкликання учасником своєї пропозиції конкурсних торгів після закінчення строку їх подання, замовник таку вимогу учасника не враховує і пропозицію розглядають аж до моменту укладання договору про закупівлю.
Отже, рішення про відмову від участі у процедурі закупівлі для учасника є правомірним лише до закінчення строку подання пропозицій конкурсних торгів.
Можливі негативні наслідки для учасника
Після того, як строк подання пропозицій конкурсних торгів закінчився, учасник на умовах своєї пропозиції бере участь у процедурі закупівлі і будь-які його спроби відмовитися від такої участі на цьому етапі можуть призвести до негативних наслідків для нього самого.
Наприклад, якщо у документації конкурсних торгів замовник установив вимогу надавати забезпечення пропозиції конкурсних торгів, учасник у разі своєї відмови може його не повернути.
Відкликання пропозиції учасником
Відповідно до частини 3 статті 24 Закону про закупівлі забезпечення пропозиції конкурсних торгів не повертається замовником у разі, зокрема, відкликання пропозиції конкурсних торгів учасником після закінчення строку її подання.
Однак варто розуміти, якщо учасник подав свою пропозицію конкурсних торгів, а після закінчення строку подання пропозицій відкликає її, замовник, хоча й не повертає забезпечення пропозиції конкурсних торгів такого учасника, все одно допускає та розглядає його пропозицію.
Якщо ж учасник направив вимогу про відкликання своєї пропозиції конкурсних торгів після розкриття пропозицій конкурсних торгів і його пропозиція вже внесена до протоколу розкриття пропозицій конкурсних торгів, замовник має її розглянути та прийняти рішення про допуск чи відмову такому учаснику в оцінці пропозицій конкурсних торгів.
Недопущення учасника до оцінки
Якщо замовник знаходить підстави для недопущення учасника до оцінки пропозицій конкурсних торгів, він все одно не повертає забезпечення пропозиції конкурсних торгів, якщо його вимагав і надав учасник, який відкликав свою пропозицію.
При цьому замовник не повертає пропозицію конкурсних торгів учасника, оскільки вона стала частиною процедури закупівлі і має бути збережена замовником як підтвердження наявності підстав для недопущення цього учасника до оцінки пропозицій конкурсних торгів.
Вимогу про відкликання подано: що далі
У ситуації, коли замовник допускає до оцінки пропозицій конкурсних торгів пропозицію учасника, що направив вимогу про її відкликання, замовник має її оцінити та прийняти відповідне рішення за результатами оцінки всіх допущених пропозицій конкурсних торгів учасників.
Якщо такого учасника не визначено переможцем торгів, за наявності його вимоги про відкликання пропозиції замовник, знову ж таки, не має права повернути забезпечення пропозиції конкурсних торгів цього учасника.
У разі якщо такого учасника обрано переможцем процедури закупівлі, замовник його акцептує та пропонує укласти договір.
Якщо ж навіть на цьому етапі учасник не передумав відкликати свою пропозицію конкурсних торгів і відмовляється укладати договір, замовник має право визначити серед учасників, що залишилися і були допущені до оцінки, наступного переможця.
Відповідно до частини 3 статті 31 Закону про закупівлі у разі письмової відмови переможця торгів від підписання договору про закупівлю відповідно до вимог документації конкурсних торгів або неукладення договору про закупівлю з вини учасника у строк, визначений цим Законом, замовник визначає найбільш економічно вигідну пропозицію конкурсних торгів з тих, строк дії яких ще не минув.
Якщо до оцінки допущено лише двох учасників і один із них після перемоги відмовився підписати договір, замовник може визначити наступного учасника, навіть якщо він залишився один.
Зверніть увагу! Відповідно до частини 3 статті 24 Закону про закупівлі забезпечення пропозиції конкурсних торгів замовник не повертає у разі, зокрема, непідписання учасником, що став переможцем процедури торгів, договору про закупівлю.
Укладенні договір про закупівлю
Отже, якщо учасник уже надав забезпечення пропозицій конкурсних торгів та не хоче його втрачати, він може підписати договір про закупівлю та в майбутньому ініціювати його розірвання відповідно до статті 188 Господарського кодексу України.
Проте варто пам’ятати, що зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором.
Сторона договору, яка вважає за потрібне змінити або розірвати договір, має надіслати пропозицію про це другій стороні за договором. Якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Тож для учасника найбільш правомірним і правильним рішенням у разі його бажання відкликати свою пропозицію конкурсних торгів є відкликання пропозиції конкурсних торгів до закінчення строку подання пропозицій конкурсних торгів.
В інших випадках, залежно від наявності в документації конкурсних торгів умов про надання забезпечення пропозицій конкурсних торгів, учасник може: взяти участь у процедурі закупівлі та в разі, якщо замовник не вимагав забезпечення пропозицій конкурсних торгів, відмовитись від підписання договору про закупівлю, а у разі якщо замовник вимагав забезпечення пропозицій конкурсних торгів, — укласти договір про закупівлю та розірвати його в майбутньому.
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"