Компенсація з бюджету середнього заробітку працівників: опановуємо новації

Стаття-подарунок від журналу «Головбух» 
З березня 2014 року підприємствам, установам, організаціям передбачено виплату компенсації з бюджету середнього заробітку працівників, яких призвано на військову службу у зв’язку з мобілізацією.

Порядок виплати компенсації підприємствам, установам, організаціям у межах середнього заробітку працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період (далі — Порядок № 105), затверджено постановою КМУ від 04.03.2015 № 105 (далі — Постанова № 105).

Днями до Постанови № 105 постанова КМУ «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 4 березня 2015 р. № 105» від 04.11.2015 № 911 (далі — Постанова № 911) внесла довгоочікувані зміни. Тож, відповідно, оновлено і норми Порядку № 105.

Відтепер підприємства, установи, організації можуть звертатися до місцевих управлінь праці та соціального захисту населення (далі — управління праці) задля компенсації з бюджету середнього заробітку не лише працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, а й решти працівників, яких призвано на строкову військову службу в особливий період або прийнято на військову службу за контрактом у кризовій для національної безпеки країни ситуації.

Попри те, що Постанова № 911 чинна з 12.11.2015, вона поширює дію оновленого Порядку № 105 на громадян, яких призвано на військову службу з моменту запровадження щодо них законодавчих гарантій.

Розповімо далі про все по-порядку.

Період виплати компенсації з бюджету

Варто нагадати, що передбачені частинами третьою та четвертою статті 119 Кодексу законів про працю України (КЗпП) гарантії набули чинності в різні дати і не одразу передбачали компенсацію середнього заробітку працівників, які:

  • призвані на строкову військову службу (далі — строковики);
  • призвані на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період (далі — мобілізовані);
  • прийняті на військову службу за контрактом у разі виникнення кризової ситуації, що загрожує національній безпеці, оголошення рішення про проведення мобілізації та (або) введення воєнного стану (далі —контрактники);
  • призвані під час мобілізації, на особливий період та які підлягають звільненню з військової служби у зв'язку з оголошенням демобілізації, але продовжують військову службу у зв'язку з прийняттям на військову службу за контрактом (далі — контрактники після демобілізації).

Унаочнимо в Таблиці, хто з працівників, з якої та по яку дату тепер може розраховувати на виплату компенсації з бюджету середнього заробітку у разі їх призову (прийняття) на військовій службі в особливий період.

Таблиця

Компенсація працівникам середнього заробітку за час проходження військової служби

Категорія працівників залежно від виду військової служби

Гарантія щодо компенсації середнього заробітку

Перший звітний період, за який подається звіт для отримання компенсації

період дії

дата початку

місяць

рік

Мобілізовані працівники

З дати призову до закінчення особливого періоду або до дня фактичної демобілізації

18.03.2014

березень

2014

Строковики

11.06.2015

червень

2015

Контрактники

З дати укладання контракту на строк його укладання

08.02.2015

лютий

2015

Контрактники після демобілізації

11.06.2015

червень

2015

Як бачимо, для строковиків гарантії, передбачені частиною третьою статті 119 КЗпП щодо компенсації з бюджету середнього заробітку, діють саме з 11.06.2015. Адже норма щодо збереження середнього заробітку, що діяла з 08.02.2015 відповідно до частини другої статті 39 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу» від 25.03.1992 № 2232-XII, не передбачала виплати компенсацій з бюджету. Тож і вийшло так, що упродовж періоду з 08.02.2015 по 10.06.2015 роботодавець мав власним коштом виплачувати середній заробіток своїм працівникам, призваним на строкову військову службу.

На цьому акцентує увагу й Міністерство соціальної політики України (Мінсоцполітики), що цього разу оперативно розмістило на власному веб-сайті роз’яснення Постанови № 911. Зокрема, пояснило, що з 08.02.2015 зазначеній категорії громадян середній заробіток на підприємстві зберігався на загальних підставах, а починаючи з 11.06.2015 підприємствам проводять компенсацію цього заробітку за рахунок державного бюджету.

Тому подавати Звіти про фактичні витрати на виплату компенсації середнього заробітку працівникам, призваним на строкову військову службу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період або прийнятим на військову службу за контрактом у разі виникнення кризової ситуації, що загрожує національній безпеці, оголошення рішення про проведення мобілізації та (або) введення воєнного стану, а також працівникам, які були призвані на військову службу під час мобілізації, на особливий період та які підлягають звільненню з військової служби у зв’язку з оголошенням демобілізації, але продовжують військову службу у зв’язку з прийняттям на військову службу за контрактом, за формою, наведеною у додатку 1 до Порядку № 105 (далі — Звіт), до місцевих управлінь праці для отримання компенсацій з бюджету щодо строковиків можна починаючи з періоду за червень 2015 року.

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Форма Звіту зазнала лише косметичних змін. Насамперед змінилася його назва. Окрім цього, тепер у самому Звіті відображено, що погоджувати його для підтвердження призову та проходження військової служби відтепер можна також із військовою частиною, що призвала працівників на військову службу.

Аналогічний період для отримання компенсації з бюджету застосовують й щодо мобілізованих працівників, які стали контрактниками до дати своєї демобілізації. Зауважимо: дотепер щодо них також було законодавче упущення. А саме, у період між 08.02.2015 та 10.06.2015 частина четверта статті 119 КЗпП передбачала збереження середнього заробітку, однак не передбачала його компенсацію з бюджету.

Отже, можливість виплати компенсації середнього заробітку контрактників після демобілізації передбачена Постановою № 105 з 11.06.2015.

Компенсація за 2014 рік

Можливість виплати компенсації середнього заробітку працівників, які, починаючи з 18.03.2014, були призвані на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, Постанова № 105 також передбачає після внесених до неї Постановою № 911 змін. Тому у Таблиці для таких виплат також знайшлося місце.

Мінсоцполітики вже доручило структурним підрозділам облдержадміністрацій з питань соціального захисту населення з метою реалізації Постанови № 911 організувати прийняття Звітів, у т. ч. за 2014 рік, та забезпечити заходи для повного використання коштів за бюджетною програмою 2501350 «Компенсація підприємствам, установам, організаціям у межах середнього заробітку працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період».

Також варто зазначити, що згідно із внесеними Постановою № 911 до пункту 1 Порядку № 105 змінами компенсації середнього заробітку всім категоріям призваних на військову службу працівників виплачуватимуть за рахунок і в межах асигнувань за вказаною бюджетною програмою. Тому не слід дивуватися, якщо раптом урядовці проінформують, що коштів у 2015 році на всіх не вистачає.

Оподаткування компенсації

Наразі Державна фіскальна служба України (ДФС) не висловила жодних позицій щодо звільнення від оподаткування компенсацiйних виплат з бюджету в межах середнього заробiтку строковикам, контрактникам та контрактникам після демобілізації. Про них, до речі, не згадується й у частині сьомій статті 7 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 № 2464-VI (далі — Закон про ЄСВ) та підпункті «и» пункту 165.1.1 Податкового кодексу України (ПК), у яких йдеться про компенсаційні виплати мобілізованих працівників. Аби не сталося так, що через це ДФС наполягатиме, що без внесення відповідних змін до Закону про ЄСВ та ПК, звільнення від оподаткування для компенсацiйних виплат таким працівникам не діятиме.

Тож маємо надію, що підхід ДФС до оподаткування компенсації з бюджету середнього заробітку строковикам, контрактникам та контрактникам після демобілізації буде аналогічний до того, що застосовується щодо мобілізованих працівників. Тобто, отримавши компенсацію з бюджету, підприємства зможуть провести перерахунок утриманих податків та ЄСВ.

 

 Кодифікований текст нормативного акта у редакції постанови КМУ від 04.11.2015 № 911 див. на с.    цього номера тижневика «Головбух:» (прим. ред.).


Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"


Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді