Усупереч прогнозам чиновників, що бухгалтерська професія скоро зникне, зарплати бухгалтерів ростуть. Якщо знайшли вигідну пропозицію та влаштувалися на нову роботу, захопіть із собою наш чек-ліст. Він допоможе не прогавити важливого, коли прийматимете справи
Які документи подивитися
- Посадові інструкції головбуха та підлеглих
З’ясуйте свої обов’язки з огляду на специфіку компанії, галузь, вимоги керівництва.
- Порядок документообігу
Розпитайте нових колег, які труднощі трапляються з документами, — чи складно збирати, як взаємодіють між собою відділи.
- Кадрові документи
Подивіться правила внутрішнього трудового розпорядку, положення про оплату праці, преміювання, відрядження. З’ясуйте, хто веде кадровий облік. Позаяк його дуже часто «перекладають» на плечі бухгалтера.
- Облікова політика
Вивчіть облікову політику з бухгалтерського та податкового обліку з усіма додатками. Подивіться, які форми первинки і регістрів затверджені.
- Наказ про передачу справ
Дізнайтеся, коли закінчується передача справ, який її порядок і хто за що відповідає.
- Опис бухгалтерських документів Опис справ бухгалтерії ЗРАЗОК
Прийміть усі документи за описом.
Як головбуху прийняти справи на новій роботі - досівд колег:
«Прийшла. Первинки немає зовсім. Терміново треба все відновлювати. До бази документи вводили, але не друкували і не підписували. Облікової політики немає. Потім дивувалися, навіщо я її самотужки зробила. Біда з кадровими документами, їх узагалі не складали. Ані табелів, ані трудових договорів…»
«Виходжу на роботу 17 лютого, а до 20 — декларація з транспортного податку. Переворушила всі теки — нічого немає: ні реєстраційних документів, ні попередніх декларацій. А машини-то є. Їду в податкову, щоб хоч щось дізнатися. Прориваюся до інспектора. Ставлю запитання і чую у відповідь: «Жах! І таких беруть бухгалтерами!» А потім ще й штраф отримала!..»
Посадова інструкція головного бухгалтера ЗРАЗОК
Про що запитати попередника
- Чи були аудит і виїзні перевірки від податкової та фондів?
Вивчити аудиторські висновки або акти перевірок.
- Чи є «незакриті» документи податкового контролю, наприклад податкові вимоги, повідомлення-рішення?
Насамперед узятися до вимог щодо подання документів, пояснень, про сплату недоїмки.
- Чи всю звітність подано?
Паралельно запросити у податковій перелік бухгалтерської та податкової звітності, яку подала компанія за попередні періоди.
- Чи немає боргів або переплати за податками і внесками?
Замовити свіжу довідку про стан розрахунків або виписку щодо операцій за розрахунками з бюджетом.
- У якій програмі ведуть облік?
Чи дописували стандартну версію програми? Якщо так, то як працюють додаткові обробки.
- Як подають звітність до податкової, фондів, статистичну?
Хто підписує? Чи мав головбух довіреність? Де зберігають електронний підпис?
- Якими довідковими системами та ресурсами користуються?
Отримати логіни і паролі.
- Чи є необроблена первинка?
Або операції, проведені без документів? Які ще є невирішені питання: борги підзвітників за документами, претензії постачальників, покупців?
- Які професійні та особисті якості підлеглих?
Хто в чому сильний, кому які завдання краще доручати?
- Із ким найчастіше спілкуються?
Записати контакти. Зокрема, телефони контрагентів, банків, аудиторів, податківців, інших перевіряльників.
Як головбуху прийняти справи на новій роботі - досівд колег:
«Справ мені не передали, як годиться. Попередній головбух була ображена на директора й усіх працівників компанії. Не знаю вже, з якої причини. Заочно образилася й на мене. Вона зустріла мене фразою: «Ще чого! Буду я якийсь дівчині з вулиці справи передавати... Не дочекаєтеся!»
«Коли я вийшла на роботу, колишнього головбуха вже звільнили. Акт приймання-передачі справ довелося оформляти самотужки. Складала перелік папок, які потрапляли на очі або були у приміщенні. Як потім з’ясувалося, головбух видалив і знищив усе, що зміг. Мені довелося відновлювати все з нуля».
Що з’ясувати про облік і звітність
- Чи коректні дані в обліковій програмі?
З’ясувати, чи збігаються дані у бухгалтерській базі та поданій звітності. Наприклад, заново сформувати у програмі декларації та порівняти показники.
- Чи правильно складали первинку?
Подивитися, чи збігається форма документів із типовою чи затвердженою в обліковій політиці. Хоча б вибірково перевірити документи поточного року — чи правильно заповнені первинні документи.
- Чи скрізь розписався головбух?
Проконтролювати, чи є підписи у первинці, бухгалтерських і податкових регістрах, журналах, книгах. Часто регістри навіть не роздруковують. Якщо ці документи потім зажадають на камералці, доведеться оформлювати дублікати.
- Повідомити керівника про результати експрес-перевірки
Якщо помилок багато, переконати провести суцільну аудиторську перевірку.
Як головбуху прийняти справи на новій роботі - досівд колег:
«Попередній бухгалтер надала частину декларацій з нулями, хоча в організації була солідна виручка. На моє запитання, чому звітність нульова, отримала відповідь: «Потрібно було здати вчасно. Потім би зробила правильну і відправила». Звісно, попередній бухгалтер нічого не виправила».
«До нас прийшла виїзна перевірка з Фонду соцстрахування. Мені довелося доробляти роботу за попереднього головбуха. Заднім числом складала накази, оформлювала договори, заповнювала листки непрацездатності. А все через те, що справи не передавали як слід».
Як провести інвентаризацію
- Перевірити, чи відображені підсумки останньої інвентаризації майна
Якщо є можливість, провести повну інвентаризацію на момент передачі справ.
- Провести інвентаризацію каси і розрахункового рахунку
Скласти акт і відобразити в ньому результати.
- Перевірити дебіторську і кредиторську заборгованості
Звіритися з контрагентами, принаймні з тими, у яких найбільші залишки за розрахунками.
- Упевнитися, що залишки за розрахунками з бюджетом в обліку відображені правильно
Звірити дані з податковою про стан розрахунків.
Як головбуху прийняти справи на новій роботі - досівд колег:
«Коли я приймала справи, кілька позицій ТМЦ мені так і не показали. Мовляв, усе лежить за коробками і потрібно багато чого пересунути, щоб їх побачити. Повірила на слово. А коли звільнялася, коробки відсунули, а за ними — пусто. Нестачу ТМЦ повісили на мене».
«На нове місце я влаштувалася перед річним звітом. Щойно прийняла справи у директора, приходить податкова вимога на недоїмку з прибутку за минулі періоди. Дивлюся у програмі — боргу немає. Довелося разом із підготовкою звітів піднімати декларації, документи, перераховувати податок, щоб зрозуміти, чи є насправді недоїмка».
Про що записати в акті приймання-передачі справ
- Стан бухгалтерського і податкового обліку
Чи відповідає облік положенням облікової політики? Перелічити виявлені помилки й невідповідності.
- Облік касових операцій та грошей на рахунках
Чи відповідає вимогам законодавства? Як зберігають гроші? Додати акт інвентаризації.
- Товарно-матеріальні цінності
Чи проводили інвентаризацію на момент передачі справ? Чи перевіряли залишки матеріальних цінностей?
У переліку дебіторської і кредиторської заборгованості помітити неперевірені або недостовірні дані.
- Документи
Чи правильно складені? Як і де їх зберігають? Додати опис прийнятих документів, перелічити ті, яких бракує.
- Залишки на рахунках
Зазначити неперевірені або недостовірні дані. Додати оборотно-сальдову відомість, яку склали на момент передачі справ.
Як головбуху прийняти справи на новій роботі - досівд колег:
«Попередній бухгалтер не передала мені листування з контрагентами, мовляв, викинула. Зрештою ми пропустили строки оплати по декількох договорах. Кошти, звичайно, повернули. Однак довелося самостійно відновлювати контакти та виходити на зв’язок із контрагентами».
«Випадок був занедбаний. У моєї попередниці всі звіти й первинка вміщалися в одній тонесенькій папочці. На мої запитання щодо правильності відображення операцій в обліку вона відповідала: «Але ж це не впливає на прибуток». Ця фраза стала для мене крилатою».
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"