Наказ про створення комісії із соціального страхування

Автор
бухгалтер-експерт, кандидат економічних наук, м. Чернігів
Комісія з соціального страхування на підприємстві — формальність. Але якщо не впровадите її, можете добряче постраждати при перевірці. Щоб уникнути цього, скачайте зразок наказу про створення комісії із соціального страхування, а також покроковий алгоритм створення комісії.

Як нарахувати і сплатити ЄСВ БЕЗ ШТРАФІВ

Чи обов’язково створювати комісію з соцстрахування 

Так, обов’язково (ч. 1 ст. 30 Закону “Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування” від 23.09.1999 № 1105). Повна назва цього органу – Комісія із страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності (скорочено – Комісія із соцстрахування).

Увага:  0-15 працівників – призначайте Уповноваженого; 16 і більше працівників – створюйте Комісія

Однак, якщо кількість працюючих лише 15 і менше, то замість комісії обирайте Уповноваженого зі страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності (або просто – Уповноваженого із соцстрахування). Це правило міститься у п. 1.5 Положення про комісію (уповноваженого) із страхування, затвердженого Постановою ФСС від 19.07.2018 № 13 (далі – Положення № 13).

Якщо кількість працівників на підприємстві збільшилась (було 15, стало 16), то треба терміново видавати наказ на створення комісії з соцстрахування. 

Чи створювати комісію у ФОП

Так, створювати (лист ФСС з ТВП від 04.07.2006 р. № 07-35-1439).

Фізична особа-підприємець суб’єкт господарювання, його обов’язок — виплатити лікарняні протягом перших 5 днів та подати заяву-розрахунок на отримання виплат з ФСС. Правило те ж – Комісію створює підприємець, якщо найнятих працівників 16 і більше. Якщо ж їх від 0 до 15, тоді Уповноваженим з соцстрахування має бути сам ФОП (лист ФСС з ТВП від 29.04.2016 р. № 2.4-46-674).

Увага: У ФОП правила і документи щодо комісії (уповноваженого) з соцстрахування ті ж, що й у підприємств

Від підприємця законодавство не вимагає складати наказ на призначення самого себе уповноваженим ФСС. Але ФОП обов’язково складає стандартні документи – протоколи засідання комісії з соцстрахування (рішення уповноваженого).

Чи може бути декілька комісій з ФСС

Так, може. У випадку, якщо у підприємства є структурні підрозділи, в яких здійснюють нарахування та виплату зарплати (пп. 1.4.1 Положення № 13).

Як створити комісію з соцстрахування

Створення комісії із соціального страхування: покроковий алгоритм

Якщо є профспілка

Зібрати збори профспілки, на яких делегувати представників. Рішення оформити протоколом. Керівнику підприємства видати наказ про створення комісії з соцстрахування, до якого додати копію протоколу зборів профспілки.

Якщо профспілки немає

Зібрати загальні збори трудового колективу, на яких делегувати представників. Рішення теж оформити протоколом загальних зборів. Керівнику підприємства потім видати наказ, до якого додати копію протоколу зборів трудового колективу.

Якщо кількість працівників 0-15

Зібрати загальні збори трудового колективу, на яких вибрати уповноваженого з соцстрахування. Рішення оформити протоколом загальних зборів. Керівнику підприємства видати наказ, до якого додати копію протоколу зборів трудового колективу. 

Скільки має бути членів комісії і хто там має бути

Це питання невизначене. Положення № 13 висуває тільки загальні правила:

  • члени комісії повинні представляти роботодавця та застрахованих осіб;
  • таке представництво повинне бути рівним і паритетним, тобто рівна кількість від кожної зі сторін.

Однак, ніяких вимог щодо посад, професії та загальної кількості членів комісії.

У такій ситуації керуватися треба практичними аспектами: прорахувати наперед різні ситуації, наприклад неявку члена комісії. Хтось може захворіти, бути у відрядженні тощо. Для того, щоб збори були правомочними треба явка не менше половини членів комісії, а для ухвалення рішень треба більшість (п. 4.1 Положення № 13). З вищенаведених міркувань виходить оптимальною наступна кількість:

  • 4 члени комісії (2 від адміністрації, 2 від інших працівників);
  • 6 членів комісії (3 від адміністрації, 3 від інших працівників).

На першому засіданні члени комісії мають обрати голову (п. 4.1 Положення № 13) і оформити рішення своїм протоколом. 

Коли треба наказ на новоствореному підприємстві

Це треба зробити протягом 30 днів (місячний термін) з дня реєстрації (створення підприємства). Це випливає з п. 1.9 Положення № 13. Однак, якщо у цей строк настає страховий випадок і виникає потреба у комісії, то її створити треба негайно. Директор не може виконувати функції комісії.

Функції комісії з соцстрахування

Основна функція комісії (уповноваженого) – затвердити суму виплат по страховому випадку (лікарняний, допомога по вагітності і пологам, допомога на поховання, допомога з нещасного випадку). Також комісія потрібна, щоб відмовити у наданні допомоги, наприклад, у ситуації, коли тимчасова непрацездатність настала через алкогольне сп’янінні працівника. Повністю права і обов’язки комісії виписані у розділі ІІ Положення № 13.

Зразок наказу на створення комісії з соцстрахування

Якщо призначаєте Уповноваженого, а не комісію, то видайте аналогічний наказ про призначення уповноваженого.

 Зразок Наказу про створення комісії з соціального страхування

СКАЧАТИ ЗРАЗОК


Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"

Вебінар для бухгалтерів

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді