Державна регуляторна служба України вважає, що органи місцевого самоврядування згідно з нормами статті 28 Закону України «Про захист прав споживачів» та статей 18, 30 Закону України «Про місцеве самоврядування» не мають встановлених законом повноважень самостійно проводити перевірки дотримання суб’єктами господарювання законодавства про захист прав споживачів.
На думку ДРС, це порушує один із основних принципів державного нагляду (контролю), зазначених в статті 3 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі – Закон), щодо неприпустимості дублювання повноважень органів державного нагляду (контролю) та неприпустимості здійснення заходів державного нагляду (контролю) різними органами державного нагляду (контролю) з одного й того самого питання.
Орган державного контролю не може здійснювати державний нагляд у сфері господарської діяльності, якщо закон прямо його не уповноважує та не визначає повноваження.
Положеннями статті 28 Закону України «Про захист прав споживачів» встановлено, що органи місцевого самоврядування з метою захисту прав споживачів мають право створювати при їх виконавчих органах структурні підрозділи з питань захисту прав споживачів.
Повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад на здійснення контролю за дотриманням законодавства щодо захисту прав споживачів згідно Закону України «Про місцеве самоврядування» належать до делегованих. Тож органи місцевого самоврядування з питань здійснення делегованих їм повноважень можуть:
- виступати з ініціативою щодо проведення перевірок;
- організовувати проведення перевірок;
- при здійсненні повноважень у сфері контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення проводити перевірки на підприємствах, в установах та організаціях, що не перебувають у комунальній власності, а також фізичних осіб, які використовують працю найманих працівників.