Правила поведінки платників податків під час виїзної перевірки

UA RU
Автор
головний редактор системи «Експертус Головбух»
Будь-яка перевірка — стрес для працівників підприємства. Важливо морально до неї підготуватися, знати свої права та, якщо можливо, убезпечитися від проблем, які можуть виникнути після перевірки

Не радимо зустрічати перевіряльників агресивно. Ліпше покажіть, що готові співпрацювати і поважаєте їх, але й законодавство добре знаєте, тож не допустите безпідставних претензій.

Візьміть за правило однаково починати розмову з перевіряльниками. Спочатку попросіть їх відрекомендуватися і показати службове посвідчення. Далі перепишіть дані з посвідчення: прізвище, посаду, звання.

Заведіть на підприємстві журнал реєстрації перевірок. Зобов’яжіть охорону пропонувати представникам будь-яких державних структур власноруч зафіксувати дату, час, мету і підставу свого візиту, перш ніж пускати їх на територію підприємства. Якщо законних підстав для перевірки немає, фіскали просто підуть.

Вимагайте в контролерів показати не лише службові посвідчення, а й направлення на проведення виїзної перевірки та копію наказу про проведення такої перевірки (п. 81.1 Податкового кодексу України; ПК). Уважно порівняйте дані посвідчень перевіряльників із прізвищами, іменами та по батькові, а також посадами уповноважених на проведення перевірки, що зазначені в направленні. Перевірте, чи містять пред’явлені документи усі обов’язкові реквізити/інформацію, передбачені пунктом 81.1 ПК, та чи є взагалі підстави проводити перевірку, визначені статтями 77 і 78 ПК.

7 міфів про перевірки: як перемогти контролерів

Увага: не допускайте контролерів до перевірки, якщо вони не пред’явили потрібних документів або пред’явлені документи неналежно оформлені.

Можете попросити перевіряльників повідомити номер телефону їхнього керівника. Зателефонуйте йому, щоб з’ясувати, чи дійсно цих працівників податкового органу направили на ваше підприємство.

Підготуйте до перевірок комірника і касира. Річ у тім, що фіскали можуть перевіряти склад, касу та інші «стратегічно важливі» приміщення. Познайомте з контролерами усіх працівників, яких стосуватиметься перевірка. Але намагайтеся обмежити доступ перевіряльників до приміщень, де працюють керівники та бухгалтерія, зберігаються документи і товар.

Як діяти під час перевірки

Перше завдання — розмістити перевіряльників. Ліпше відвести для них окрему кімнату. Пересічні працівники (особливо ті, що не причетні до обліку та розрахунку податків) легковажно ставляться до присутності перевіряльників і можуть розбазікати зайвого. А контролери скористаються почутою інформацією для перевірки.

Часом перевіряльники не знають, у яких документах шукати порушення. Особливо молоді контролери, що тільки-но починають свою професійну діяльність. А працівники своїми розмовами можуть мимоволі їм допомогти і в такий спосіб зашкодити своєму підприємству.

Якщо йдеться про податкову перевірку, дайте в поміч контролерам бувалого бухгалтера, що знає практично все про діяльність бухгалтерії і де який документ узяти. Надто, коли перевірка припадає на будь-який звітний період, особливо у розпал закриття року. Тоді головного бухгалтера відриватимуть від справ у виняткових випадках.

Як бути, якщо перевіряльники хочуть забрати частину документів із собою, щоб перевірити за своєю базою? Не дозволяйте. Якщо не хочете згодом побачити в акті несподівані висновки або й узагалі втратити документи, оригінали первинки надавайте контролерам за їхнім запитом лише для огляду на місці, причому за описом і під підпис перевіряльника. Якщо фіскалам потрібна інформація з документів, зробіть для них копії (п. 85.4 ПК). Але спершу попросіть їх оформити письмовий запит (п. 73.1 ПК) — на усне прохання маєте право не реагувати. Копії документів також надавайте за описом та під підпис перевіряльника. Для цього документи пронумеруйте, прошийте, завірте підписом уповноваженої особи підприємства і скріпіть печаткою підприємства (за її наявності).

Увага: надавайте документи, інформацію та/або пояснення лише на письмовий запит податківців.

Якщо перевіряльник запитує документи, інформацію та/або пояснення, що не стосуються предмета перевірки, чи встановлює надто стислі строки для їх надання, підготуйте лист про неможливість надати документи. Лист складіть на ім’я керівника відповідного органу ДПС і подайте через канцелярію такого органу.

Пам’ятайте, що перевіряльники не мають права вилучати оригінали первинних та інших документів! Вони можуть зробити це лише у випадках, передбачених кримінальним процесуальним законодавством, або за рішенням суду.

Чи варто затримуватися на робочому місці у період перевірки? Ліпше так не робити (хоча б тимчасово), навіть якщо на вашому підприємстві це звична річ. Одразу попередьте перевіряльника, що, скажімо, о 18:00 робочий день закінчується. Йдіть додому вчасно, навіть якщо вам конче потрібно затриматися. Перевіряльник звикне до такого розпорядку і не зможе вимагати від вас залишитися. А що менше часу він матиме на перевірку, то краще.

Увага: не дозволяйте перевіряльникам проводити перевірку в неробочий час та у вихідні дні.

Попередьте контрагентів про можливу зустрічну звірку. Важливо, щоб за підсумками перевірки у вас не було розбіжностей із постачальниками та клієнтами за даними у документах.

Як обернути перевірку собі на користь

Мета перевіряльників — знайти порушення. Часто це ще й справа честі, доказ відповідності обійманій посаді. Рядові працівники нічого не вирішують, а за безрезультатні перевірки керівництво їх не похвалить. Не напосідайте, якщо правда за вами, а перевіряльники фіксують помилку. Не варто їх переконувати чи обстоювати свою правоту. Контролерам буде що написати в акті, а ви легко це спростуєте в запереченнях.

Коли йдеться про істотне порушення законодавства, одразу пояснюйте, наполягайте — робіть будь-що, аби до акта нічого зайвого не потрапило.

Не відповідайте прямо на незручні запитання. Щоб вигадати час, скажіть перевіряльникові: «Я маю порадитися». Прямо перешкоджати перевірці заборонено, але можна схитрувати у межах правового поля.

Якщо можливо, зробіть так, щоб директора не було на підприємстві під час перевірки. Тоді зможете посилатися на те, що вам потрібен час, аби з’ясувати в керівника ту чи ту обставину.

Якщо перевіряльники зажадали спірний документ, зволікайте якомога довше. Ввічливо скажіть, що саме зараз вас викликає керівник, і віддайте документ пізніше.

Дайте перевіряльникові цілий стос документів. Це простий спосіб, до якого вдаються на підприємствах. Перевіряльникові дають такий неймовірний обсяг макулатури, що він підсвідомо втрачає весь азарт і бажання все це перевірити. Особливо не люблять перевіряти теки документів із невеликими сумами. Якщо документів багато — йдеться про вибіркову перевірку — перевіряльникам важче знайти реальні порушення.

Оберніть перевірку на свою користь — з’ясуйте спірні питання. Деякі фахівці примудряються дізнатися позицію перевіряльників щодо спірних моментів, не врегульованих чинним законодавством (особливо це стосується неоднозначних питань з оподаткування). Адже не завжди вдається додзвонитися до органу контролю, щоб з’ясувати щось.

Що робити після перевірки

Не відмовляйтеся підписувати акти й протоколи. Навпаки, користуйтеся нагодою, аби вписати туди свої зауваження і заперечення відповідно до підпункту 17.1.6 ПК (якщо такі є).



зміст

Вебінар для бухгалтерів

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді