Як податківці проводять перевірки
Роз’яснимо, за який період ДПС може перевірити платника податків. Аналіз ґрунтується на нормах Податкового кодексу та судовій практиці. Він допоможе з’ясувати, чи можна скоротити строк у вашому випадку, чи все ж таки доведеться готуватися до найгіршого сценарію — шість і більше років
Податкові перевірки 2023: види та порядок проведення
У кожної податкової перевірки є своя специфіка. Однак тут коротко розглянемо їхні назви та особливості в таблиці нижче.
ВИДИ ПОДАТКОВИХ ПЕРЕВІРОК 2023 | |||
Що перевіряється | Де проводиться | Джерела перевірки | Попередження про перевірку |
Камеральна | |||
декларації на правильність заповнення і своєчасність подачі, повнота і своєчасність сплати податків і зборів | завжди невиїзна, тобто у приміщенні ДПС | декларації, а також дані з СЕА ПДВ, СЕА реалізації пального та спирту етилового інших електронних сервісів ДПС | попередження відсутнє, перевірка проводиться завжди та не потребує ніяких наказів чи повідомлень |
Документальні | |||
планові і позапланові – усіх типів | планові | ||
своєчасність, достовірність, повнота нарахування і сплати всіх податків і зборів; дотримання валютного законодавства, правил розрахунків, фінмоніторинг, оформлення трудових відносин | на підприємстві (виїзна) або в приміщенні ДПС (невиїзна) | декларації, звітність, регістри бухгалтерського обліку, первинні документи, документи від інших платників податків (пп. 75.1.2 ПКУ) | Так, за 10 к. днів до початку (рекомендований лист або під підпис письмове повідомлення + копія наказу на проведення) (п. 77.4 ПКУ). Крім цього, на весь рік оприлюднюється план-графік проведення перевірок на сайті ДПС |
позапланові | |||
без попереднього повідомлення (ст. 78 ПКУ) | |||
невиїзна (у приміщенні ДПС) | позапланові електронні | ||
здійснюються за заявою платника податку за 10 к. днів до бажаної перевірки (п. 77.2 ПКУ) | |||
документація з трансфертного ціноутворення (ТЦУ) та по контрольованим операціям | позапланові перевірки з ТЦУ* | ||
без повідомлення (пп. 39.5.2 ПКУ), платник зобов’язаний подати документи впродовж 10 р. днів (пп. 39.5.2.3 ПКУ) | |||
Фактична | |||
дотримання правил здійснення касових операцій і використання РРО/пРРО, наявність ліцензій, свідоцтв, оформлення трудових відносин | завжди виїзна, тобто за місцем фактичного здійснення діяльності та розташування об’єктів | каса й касові документи, РРО/пРРО, РК, КОРО, дані з фіскальної бази (серверу), торгові точки, сам товар і документи на нього, робочі місця, наявність трудового договору й ЦПД, їхній зміст і т.д. | без попереднього повідомлення (п. 80.2 ПКУ) |
*детальніше – є Порядок проведення перевірки з питань дотримання платником податків принципу «витягнутої руки», затверджений наказом Мінфіну від 10.03.2016 р. № 344 |
Підприємства дедалі частіше отримують запити від податкової з вимогою надати інформацію про певну операцію і всі документи до неї. Радимо до таких запитів ставитися серйозно і в жодному разі їх не ігнорувати. З’ясуємо, як підготувати відповідь на запит податківців і при цьому уникнути ризиків
Зустрічна перевірка податкової
Ще існують зустрічні звірки, однак, вони не вважаються перевірками (п. 73.5 ПКУ). Наслідком цього є інше документальне оформлення з боку ДПС – довідка. По таким звіркам платники повинні надавати інформацію податківцям впродовж 15 р. днів з наступного дня після отримання запиту (пп. 73.3.3 ПКУ).
Тривалість податкових перевірок 2023
У таблиці нижче наведено строки проведення перевірок (ст. 82 ПКУ, пп. 39.5.2.8 ПКУ). Зверніть увагу, що зазначена у таблиці тривалість у робочих днях – це без вихідних днів підприємства. Працівники ДПС мають право здійснювати виїзні планові та позапланові документальні чи фактичні перевірки впродовж терміну, який визначений у направленні на перевірку з урахуванням правил внутрішнього трудового розпорядку платника податків (роз’яснення ГУ ДПС у Дніпропетровській області).
СТРОКИ ПРОВЕДЕННЯ ПОДАТКОВИХ ПЕРЕВІРОК 2023 | ||||
Вид перевірки | Розмір платника, його тип1 | Тривалість: | ||
перевірки, р. днів | продовження перевірки, р. днів2 | призупинення, р. днів (п. 82.4 ПКУ) | ||
Документальні | ||||
документальні планові | великий платник податків | 30 | 15 | не більше 30 |
суб’єкти малого підприємництва | 10 | 5 | – | |
інші платники податків | 20 | 10 | не більше 30 | |
документальні позапланові | великий платник податків | 15 | 10 | не більше 30 |
суб’єкти малого підприємництва | 5 | 2 | – | |
«зупинений» ФОП без найманих працівників3 | 3 | 2 | – | |
інші платники податків | 10 | 5 | не більше 30 | |
Інші документальні позапланові | ||||
електронні | усі | не визначений | – | – |
(дотримання принципи «витягнутої руки») | що мають контрольовані операції | ≤ 18 місяців | – | – |
Інші перевірки | ||||
камеральні | усі | 30 к. днів4 | – | – |
фактичні | усі | 10 діб | 5 діб | – |
1 – великий платник податків – це юрособа, у якої обсяг діяльності за 4 послідовні квартали перевищує 50 млн євро за середньозваженим курсом НБУ або обсяг сплачених податків за такий період перевищує 1,5 млн грн (пп. 14.1.24 ПКУ), суб’єкт малого підприємництва – ФОП і юрособи з численністю найманих працівників до 50 осіб і доходом до 10 млн євро за рік за середньорічним курсом НБУ (див. ч. 3 ст. 55 Господарського кодексу України); 2 – якщо платник податків у ході перевірки подав документи менше, ніж за 3 р. дні до її завершення, податкова перевірка може бути продовжена на 3 р. дні додатково до даних строків (п. 82.2 ПКУ). Однак відповідний запит на отримання копій документів повинен бути поданий посадовою (службовою) особою ДПС не пізніше ніж за 5 р. днів до дати закінчення перевірки (абз. 2 п. 85.4 ПКУ). Порушення останнього строку дає право платнику податків подати заяву на зупинення документальної виїзної перевірки на строк не менше ніж 5 р. днів (п. 82.5 ПКУ); 3 – якщо вони відповідають вимогам п. 82.2 ПКУ (подана декларація з відсутністю доходів від провадження господарської діяльності, не мають відкритих рахунків у банках чи небанківських надавачів платіжних послуг, неплатники ПДВ та ін.); 4 – з граничного дня подачі звітності (або дня її фактичної подачі, якщо термін прострочений) |
Мораторій на податкові перевірки планують скасувати повністю. Щойно це станеться, податківці за своєю методичкою відпрацьовуватимуть ризики несплати податків. З’ясуймо, які забаганки ДПС потрібно виконати, щоб стати «ідеальним платником податків» та уникнути перевірки. І чи можливо це взагалі
Періодичність податкових перевірок 2023
Податкові перевірки мають свою частоту проведення (періодичність), яка розкрита у таблиці нижче.
ПЕРІОДИЧНІСТЬ ПОДАТКОВИХ ПЕРЕВІРОК 2023 | |
Вид перевірки | Періодичність |
Документальні перевірки | |
документальні планові | визначається ступенем ризику платника податку (п. 77.2 ПКУ):
|
документальні позапланові | не обмежується, може бути декілька разів на рік та проводиться за наявності підстав, визначених п. 78.1 ПКУ (інформація про наявність порушень, скарга на платника податку, неподача декларації та ін.) |
Документальні позапланові | |
електронні | не обмежується, за заявою платника* |
перевірка з ТЦУ (дотримання принципи «витягнутої руки») | не більше одної протягом року (пп. 39.5.2.4 ПКУ) та за наявності таких підстав:
ДПС не може проводити повторну перевірку тих платників податків, які вже були перевірені, за винятком:
|
Інші перевірки | |
камеральні | не обмежується, постійно |
фактичні | не обмежується, може бути декілька разів на рік |
* однак неподана уточнююча декларація (розрахунок) для виправлення помилок, виявлених за результатами електронної перевірки, є підставою для проведення позапланової документальної перевірки (пп. 78.1.17 ПКУ) |
Які податкові перевірки можливі під час воєнного стану 2023
Війна триває та існують дозволені та заборонені перевірки. Їхній перелік з 01 серпня 2023 року оновився – дозволених побільшало. Виною всьому Закон від 30.06.2023 № 3219-IX, який набув чинності 01 серпня 2023 року (він же – законопроєкт № 8401). Взагалі у різні періоди воєнного стану перелік заборонених перевірок був різний. Так, станом на липень 2023 року були заборонені всі документальні та позапланові документальні перевірки.
За нинішнім станом справ дозволені всі камеральні та фактичні перевірки. Дозволеними є й позапланові та планові документальні перевірки, але з урахуванням винятків. Тобто дозволені, але не всі. Розібратися в дозволеному й недозволеному щодо таких перевірок допоможе таблиця нижче.
ДОЗВОЛЕНІ ТА ЗАБОРОНЕНІ ПОДАТКОВІ ДОКУМЕНТАЛЬНІ ПЕРЕВІРКИ 2023 | ||
Обставини перевірки (тип, підстава, суб’єкт господарювання (СГ), що перевіряється) | Норма ПКУ | Дозволеність перевірки («+» – дозволена, «–» – заборонена) |
Планові документальні перевірки | ||
перевірка СГ, що займаються: | ст. 77, пп. 69.35 підрозд. 10 Перехідних положень |
|
| + | |
| + | |
| + | |
перевірка всіх інших СГ (тих, які не потрапили під вищезгадані винятки) | пп. 69.35 підрозд. 10 Перехідних положень | – |
Позапланові документальні перевірки | ||
порушення граничних строків валютного контролю, тобто надходження валютної виручки експортерів або товарів у імпортерів | п. 78.1 | + |
перевірки через заяву іншого платника податків | п. 78.2 | + |
відсутність відповіді на запит ДПС, коли у податківців є інформація щодо порушення законодавства щодо оподаткування доходів нерезидентів, які отримані в Україні або оподаткування їхніх відокремлених підрозділів, а також порушення у сферах:
| пп. 78.1.1 | + |
неподання звітності з контрольованих операцій, трансфертного ціноутворення | пп. 78.1.1 | + |
подання заперечення на акт податкової перевірки (чи скарги на податкове повідомлення-рішення) | пп. 78.1.2 | + |
реорганізація, ліквідація юрособи, її структурного підрозділу або припинення ФОП | пп. 78.1.7 | + |
бюджетне відшкодування ПДВ, якщо «мінус» перевищує 100 тис. грн | пп. 78.1.8 | + |
подання покупцем скарги на нереєстрацію податкової накладної чи акцизної накладної або ж помилки в їхніх обов’язкових реквізитах | пп. 78.1.9 | + |
податкова вищого рівня перевірила податкову нижчого рівня та виявила невідповідності законодавства в актах податкових перевірок чи інших питаннях | пп. 78.1.12 | + |
перевірка трансфертного ціноутворення | пп. 78.1.14, пп. 78.1.15, пп. 78.1.16 | + |
після проведення документальної перевірки отримано інформацію від іноземних держорганів щодо питань, які були охоплені попередніми перевірками, але є свідчення про порушення з боку платника | пп. 78.1.21 | + |
проведення господарської діяльності нерезидентом через постійне представництво без постановки на податковий облік в Україні | пп. 78.1.22 | + |
порушення у сфері фінмоніторингу (у сфері запобігання та протидії легалізації/відмиванню доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення) | пп. 78.1.1 | – |
подача уточнюючої декларації (розрахунку) за період, який уже перевірявся податківцями | пп. 78.1.3 | – |
недостовірність даних у податкових деклараціях, якщо платник податків не надав пояснення чи їхні документальні підтвердження на письмовий запит ДПС впродовж 15 р. днів | пп. 78.1.4 | – |
у ДПС є інформація про ухилення податковим агентом від оподаткування виплаченої (нарахованої) зарплати, пасивних доходів, додаткового блага, інших виплат, у т.ч. при приховуванні трудових відносин та здійсненні господарської діяльності без реєстрації | пп. 78.1.13 | – |
неподана уточнююча декларація для виправлення помилок, виявлених за результатами електронної перевірки, проведеної за заявою платника податків | пп. 78.1.17 | – |
податківцями виявлено розбіжності даних, що містяться у зареєстрованих акцизних накладних чи РК до них в Єдиному реєстрі акцизних накладних та деклараціях з акцизного податку, поданих платником акцизу, що реалізує пальне або спирт етиловий | пп. 78.1.18 | – |
платником податків не надано для проведення зустрічної звірки інформацію, яка була визначена у запиті ДПС, впродовж 10 р. днів з дня – тоді така перевірка проводиться виключно з питань, зазначених у запиті ДПС | пп. 78.1.19 | – |
Також з 01 серпня 2023 року дозволені документальні перевірки ЄСВ, які здійснюються за таких обставин (п. 923 розд. VIII Закону про ЄСВ):
- за заявою платника ЄСВ;
- в межах процедури ліквідації юрособи чи припинення ФОП;
- в межах дозволених планових податкових документальних перевірок (тобто щодо СГ, які займаються виробництвом та реалізацією підакцизних товарів, грального бізнесу, а також СГ, які надають фінансові чи платіжні послуги, див. пп. 69.35 підрозд. 10 Перехідних положень ПКУ або таблицю вище).
Консультація зорієнтує, як податківці здійснюють контроль за прибутками платників податків із 9 червня. Ознайомтеся з матеріалом, щоб знати, які питання перевіряють та які помилки і ризики можуть виникати у платників. Так уникнете неприємних сюрпризів
Безпечні умови для проведення податкових перевірок під час воєнного стану 2023
Зверніть увагу, що (див. пп. 69.21 підрозд. 10 Перехідних положень ПКУ):
- документальні та фактичні перевірки під час воєнного стану можуть проводитися за наявності безпечних умов для їх проведення;
- якщо безпечні умови відсутні, то перевірка має бути призупинена за рішенням ДПС до завершення дії цих обставин. Таке рішення має бути оформлене наказом, а його копія надіслана платнику податків в електронний кабінет. Податкова перевірка відновлюється на невикористаний строк після припинення або усунення обставин, які перешкоджали безпечному проведенню перевірки;
- вносити зміни до плану-графіку перевірок ДПС може щомісячно з урахуванням форс-мажорних обставин, наявності/відсутності безпечних умов для проведення перевірок (роз’яснення ГУ ДПС в Івано-Франківській області). Оновлений план-графік оприлюднюється на офіційному веб-сайті ДПС.
Безпечними зокрема мають бути доступ і допуск до:
- територій, приміщень та іншого майна, що використовуються для провадження господарської діяльності, є об’єктами оподаткування, використовуються для отримання доходів (прибутку);
- документів, довідок про фінансово-господарську діяльність, отримані доходи, витрати платників податків та іншої інформації, пов’язаної з обчисленням та сплатою податків, зборів, платежів;
- фінансової та статистичної звітності;
- проведення інвентаризації основних засобів, ТМЦ, коштів, зняття залишків ТМЦ та готівки.
Звільнення від штрафів і пені за результатами документальних податкових перевірок під час воєнного стану 2023
З 01 серпня 2023 року до закінчення воєнного стану платники податків отримали можливість звільнитися від сплати податкових штрафів і пені за результатами документальних податкових перевірок, якщо вони сплачують донарахований їм податок впродовж 30 к. днів після отримання податкового повідомлення-рішення (ППР) (пп. 69.37 підрозд. 10 Перехідних положень ПКУ). Однак є умова – результати такої перевірки не можуть бути оскаржені.
Мораторій на документальні перевірки ДПС частково скасували вже 1 серпня. Від 1грудня очікуємо поновлення перевірок для переважної більшості платників. Тому з’ясуємо, як діяти в разі незгоди з висновками податківців за результатами перевірок, та наводимо приклад скарги на ППР
Податкові строки давності під час воєнного стану
З 01 серпня 2023 року призупиненими залишаються лише ті строки податкової давності, які стосуються планових і позапланових перевірок, на які діє мораторій (див. таблицю вище, пп. 69.36 підрозд. 10 Перехідних положень ПКУ). По всім іншим ситуаціям перебіг строків давності за ст. 102 ПКУ відновлений.
Якщо самостійно сплатити недоплату податків до податкової перевірки
До закінчення воєнного стану, якщо самостійно виправити помилку, наслідком якої було заниження податку, то «самоштраф» (3% або 5%) та пеня не нараховуються (див. пп. 69.38 підрозд. 10 Перехідних положень ПКУ, діє з 01 серпня 2023 року; однак подібна норма діє ще з 01 січня 2023 року в пп. 69.1 підрозд. 10 Перехідних положень ПКУ).
Що варто знати про деякі з останніх нововведень у сфері податкових перевірок
Дані зміни сталися ще у 2020 році, але через тривалі мораторію (COVID, воєнний стан) можна було їх випустити з уваги. Отже, зверніть увагу, що:
- податківці можуть вимагати письмові пояснення щодо предмета перевірки від посадової особи платника податків (пп. 20.1.46 ПКУ);
- платник податків зобов’язаний надати такі письмові пояснення, якщо отримав письмовий запит податківців (пп. 16.1.5 ПКУ);
- з’явилася можливість затягнути податкову перевірку на 5 р. днів, якщо перевіряючі надали запит на письмові пояснення платника податку, а до кінця перевірки залишилося менше 5 р. днів. Для цього треба письмова заява платника податку (п. 82.5 ПКУ, див. також таблицю вище про тривалість податкових перевірок).
Зверніть увагу на такі письмові запити: з одного боку, у них можна викласти й свою позицію, пояснити господарську операцію та обґрунтувати її. Це все може уберегти від подальшого штрафу. З іншого боку, можна й «підставитися» під визнання помилки, якої не було або визнання умисності здійсненого порушення. Краще, аби все ж таки відповідь на такий письмовий запит прочитав юрист, який займався чи може зайнятися оскарженням податкових перевірок.
Що впливає на ризиковість платнику податку
Чим вища ризиковість – тим частіше включають у план-графік перевірок. Критерії відбору платників податків за ступенями ризику визначені у Порядку формування плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків, затвердженому наказом ДФС від 02.06.2015 р. № 524 (далі – Порядок № 524). Ступінь ризику зростає у таких ситуаціях (див. детальніше п. 5 Порядку № 524):
- у платника є відносини з контрагентами, які ліквідовані або знаходяться у розшуку, що мають ознаки фіктивності, не подають податкову звітність, не знаходяться за своїм місцерозташуванням, мають анульовані свідоцтва платників ПДВ;
- існують операції з нерезидентами з офшорних зон, наприклад виплати їм дивідендів, відсотків, роялті;
- валовий прибуток не перевищує 10% собівартості реалізованої продукції;
- задекларовано від’ємне значення об’єкта оподаткування, збиток від операційної діяльності у звіті про фінансові результати;
- невідповідність залишків запасів на складах до обсягів реалізації.
Увага: подача «від’ємної» декларації збільшує ймовірність включення до плану-графіка документальних перевірок.
Як зменшити ризик включення в план податкових перевірок
Деякі зі згаданих вище ризиків знаходяться під контролем платника податку, тому можна рекомендувати:
- не подавати від’ємних податкових декларацій. Якщо потрібно використати від’ємне значення для погашення прибутку в наступних звітних періодах, то можна провести виправлення помилки шляхом подачі уточнюючої декларації (розрахунку) або Додатка ВП до декларації з податку на прибуток;
- перевіряти своїх контрагентів.
Позапланова перевірка: що про неї може попередити
Позапланова документальна перевірка платників ПДВ може бути й не такою вже неочікуваною, хоча вона й відсутня в плані-графіку ДПС. Підстави для її проведення визначені п. 78.1 ПКУ. Серед основних:
- неподача в установлений строк податкової декларації, розрахунку, звіту про контрольовані операції або документації з трансфертного ціноутворення;
- подача платником податку заперечення на акт перевірки або скарги на ППР з вимогою повного або часткового перегляду результатів перевірки;
- від’ємне значення з ПДВ понад 100 тис. грн;
- відсутність відповіді платника податку на письмовий запит ДПС.
Щодо перших трьох причин – вони повністю під контролем платника податку. Щодо останньої – на запит ДПС треба відповісти протягом 15 р. днів з дня, який є наступним з дня отримання запит (пп. 78.1.1 ПКУ). Врахуйте, що навіть якщо ви вчасно відповідаєте на такий запит, то ДПС може відповідь розглянути як недостатню: непереконливі аргументи, недостатні докази тощо. І тоді позаплановій перевірці – бути. Отже, одразу на всяк випадок приведіть усі документи стосовно запиту в порядок.
Увага: отримали письмовий запит від ДПС – дайте вчасну відповідь та все одно будьте готові до перевірки.