10 запитань про перевірки ДПС, які ставить кожен бухгалтер
Перевірка ДПС — це завжди стрес, навіть для досвідченого бухгалтера. Які періоди можуть перевірити, як довго триває перевірка, чи мають право перевіряти у вихідний та без попередження і що робити, якщо виявили порушення? У цій консультації ми зібрали найгарячіші запитання та чіткі відповіді, які допоможуть вам впевнено пройти податкову перевірку.
Як формують план-графік перевірок?
Платників податків — юридичних осіб, фінансові установи, постійні представництва і представництва нерезидентів включають до плану-графіка згідно з розділом ІІІ Порядку формування плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків, затвердженого наказом Мінфіну від 02.06.2015 № 524 (далі ― Порядок № 524). Платників податків — фізичних осіб відбирають згідно з розділом IV Порядку № 524.
З оновленим переліком запланованих перевірок на 2025 рік, що його опублікували 28.03.2025, можете ознайомитися у довіднику Експертус Головбух або на офіційному сайті ДПС.
🔥 Марафон вебінарів до Дня бухгалтера
Який період можуть перевірити і нарахувати штрафи?
ДПС може перевірити платника і нарахувати податкові зобов’язання протягом 1095 днів (три роки) з дня подання податкової декларації (п. 102.1 Податкового кодексу України; ПК). Щодо операцій згідно зі статтею 39 ПК (трансфертне ціноутворення) і статтею 39-2 ПК (контрольовані іноземні компанії) строк давності дорівнює 2555 днів (сім років).
Однак через мораторій на перевірки цей строк подовжили на період дії мораторію — із 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершилася дія карантину через COVID-19, зупинили перебіг строків давності, передбачених у статті 102 ПК (п. 52-2 підрозд. 10 розд. XX ПК).
Водночас тимчасово, до 1 серпня 2023 року, для платників податків та органів контролю зупинили перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, що його контролюють органи контролю, окрім випадків, передбачених у підпункті 69.9 підрозділу 10 розділу ХХ ПК (див. роз’яснення ГУ ДПС у Запорізькій обл.).
Отже, з 18.03.2020 по 31.07.2023 включно діяв мораторій на проведення більшості податкових перевірок. Відповідно, цього періоду не враховують, коли визначають строки давності для перевірок і нарахування штрафних санкцій. Наприклад, із серпня 2025 року ДПС зможе перевіряти періоди з початку 2019 року (відлічуємо рік від 18 березня 2020 року. Адже з 1 серпня 2023 року по 1 серпня 2025-го сплине вже два роки). Це стосується перевірок, за якими строки давності дорівнюють 1095 днів.
Увага! Для перевірок, щодо яких продовжує діяти «воєнний» мораторій, перебіг строків давності не поновився (пп. 69.36 підрозд. 10 розд. ХХ ПК).
Консультація зорієнтує, кого перевіряють і за що штрафують під час воєнного стану ДПС, Держпраці, Держаудитслужба та Держпродспоживслужба
Чи може перевірка охоплювати вже перевірені періоди?
Податківці не мають права проводити документальні позапланові перевірки, передбачені в підпунктах 78.1.1, 78.1.4, 78.1.8 ПК, якщо питання, що є предметом такої перевірки, були охоплені під час попередніх перевірок цього платника податків (п. 78.2 ПК). Періоди, що вже були перевірені раніше, податківці можуть перевірити, коли є законодавчо визначені підстави для такої перевірки.
Водночас платника не можна притягнути до юридичної відповідальності одного виду за одне й те саме правопорушення, яке вже було відображене в акті попередньої перевірки (див. роз’яснення ГУ ДПС у м. Києві).
Які умови та порядок допуску посадових осіб ДПС до проведення документальних виїзних і фактичних перевірок?
Умови та порядок допуску посадових осіб ДПС до проведення документальних виїзних і фактичних перевірок визначені в статті 81 ПК. Податківці мають право розпочати документальну виїзну, фактичну перевірку за наявності підстав для їх проведення, визначених ПК (абз. 1—4 п. 81.1 ПК). Щоб розпочати перевірку, контролери мають пред’явити чи надіслати у випадках, визначених ПК:
- направлення на проведення перевірки;
- копію наказу про проведення перевірки;
- службові посвідчення осіб, зазначених у направленні на проведення перевірки.
Якщо контролери не пред’явили або не надіслали платникові (його посадовим/службовим особам або уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції) цих документів, платник має підстави не допустити посадових/службових осіб органу контролю до проведення документальної виїзної або фактичної перевірки (абз. 5 п. 81.1 ПК) (ЗІР, категорія 130.01).
Так само можете діяти, коли контролери пред’явили зазначені документи, оформлені з порушенням вимог пункту 81.1 ПК.
Чи можна подати уточнюючу декларацію за звітний період, який перевіряють, під час або після проведення документальної перевірки?
Під час документальних планових і позапланових перевірок (з урахуванням строків продовження, зупинення або перенесення її проведення) платник не має права подавати уточнюючих податкових декларацій (розрахунків) до податкових декларацій з відповідного податку і збору, що він раніше подав за звітний (податковий) період, що його перевіряє орган контролю (п. 50.2 ПК).
Це правило не поширюється на випадки, встановлені в абзаці третьому пункту 50.1 ПК (ЗІР, категорія 129.02).
На цьому не зупиняємось. Ще п’ять запитань і відповіді, які зекономлять вам нерви й час — в «Експертус Головбух»:
Які строки проведення виїзних (невиїзних) планових і позапланових перевірок
Чи вправі податківці під час перевірки усно зажадати провести інвентаризацію
Як заперечити результати перевірки
Чи штрафують за результатами документальних перевірок під час воєнного стану
Маєте схожу ситуацію, але не знайшли відповіді? Напишіть в онлайн-помічник для бухгалтера — розберемо разом і додамо нове запитання до добірки. Бо працювати з підтримкою завжди легше.