ВАСУ: закон не встановлює ступінь деталізації опису господарської операції у первинці

Блок під заголовком новини 1 Підписуйтесь на Telegram-канал Головбух. Новини! Тут про зміни без спаму

Вищий адміністративний суд України (далі – ВАСУ) визнав безпідставними висновки суду апеляційної інстанції щодо нереальності господарської операції з надання послуг комерційного посередництва через відсутність звіту про результати наданих послуг та однотиповість актів, які не містять змісту наданих послуг.

Однак з позиції ВАСУ, законодавець не визначив конкретного переліку документів, якими платник повинен підтвердити реальність виконання господарської операції. З метою податкового обліку господарські операції можна оформлювати будь-якими первинними документами, зміст яких відповідає положенням статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», та складення яких узгоджується із законодавчо установленими вимогами щодо оформлення такої операції або зі звичаєвою практикою. За таких обставин твердження податківців та суду апеляційної інстанції про необхідність складення звітів є надуманими. Оскільки за результатами наданих послуг  платник склав акти надання послуг, що за своїм змістом є документами, які засвідчують факт надання послуг.

Та обставина, що складені між платником і його контрагентом акти є однотиповими та не містять змісту наданих послуг, також  не свідчить про нездійснення операцій загалом. Насамперед з огляду на те, що чинне законодавство не містить положень, які б забороняли складати однотипові акти виконаних робіт. Це є звичайною практикою суб’єктів господарювання.

Тобто ступінь деталізації опису господарської операції у первинному документі законодавством не встановлено, а умовою документального підтвердження операції є можливість на підставі сукупності документів (зокрема договорів, додаткових угод та ін.) зробити висновок про те, що витрати фактично були.

Ухвала ВАСУ від 01.03.2017 № К/800/33772/16

додаток

👇 Святкова пропозиція

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Прожитковий мінімум 2026: нові суми з 1 січня

Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом. Цю гарантію закріплено у частини третій статті 46 Конституції України. Розглянемо, яким буде прожитковий мінімум у 2026 році, розмір якого визначає Держбюджет 2026
1243

Мінімальна зарплата 2026: скільки платитимуть, як зміняться податки й «чисті» виплати

12 грудня 2025 року Закон України «Про Державний бюджет України на 2026 рік» від 03.12.2025 № 4695-IX опублікували в «Голосі України». Держбюджет-2026 набирає чинності з 1 січня 2026 року. Яка мінімальна заробітна плата буде в 2026 році та на які показники вона вплине — розповімо
33556

Державний бюджет України 2026 року: мінімалка, прожитковий мінімум і ключові зміни

12 грудня 2025 року Закон України «Про Державний бюджет України на 2026 рік» від 03.12.2025 № 4695-IX опублікували в «Голосі України». Держбюджет-2026 набирає чинності з 1 січня 2026 року. На які показники він спирається та що очікує українців в умовах воєнного стану — в огляді
6611

Облікова ставка НБУ 2025: актуальний розмір і прогноз

Облікова ставка НБУ — монетарний інструмент, за яким НБУ встановлює для суб'єктів грошово-кредитного ринку орієнтир щодо вартості залучених та розміщених грошових ресурсів. Із 12.12.2025 розмір облікової ставки НБУ залишиться на рівні 15,5% річних
77654

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді