Як бухгалтер відповідає за шкоду, заподіяну підприємству

Якщо дії бухгалтера - навмисні чи ненавмисні призведуть до фінансової шкоди підприємству - бухгалтер має понести відповідне покарання. Як це відбувається?

Мінюст нагадав, що відповідальність за організацію бухобліку та ведення фінансової звітності на підприємстві несе власник або уповноважений орган, що керує підприємством. І саме керівник зобов’язаний створити необхідні умови для правильного ведення бухобліку, забезпечити неухильне виконання всіма підрозділами правомірних вимог бухгалтера щодо дотримання порядку оформлення та подання до обліку первинних документів.

Обов’язки головного бухгалтера або особи, на яку покладено ведення бухобліку, визначають частина сьома статті 8 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-XIV та Типове положення про бухгалтерську службу бюджетної установи, затверджене постановою КМУ від 26.01.2011 № 59. Окрім того, керівник підприємства затверджує положення про бухгалтерську службу і посадову інструкцію бухгалтера.

Посадова інструкція бухгалтера ЗРАЗОК

Бухгалтер зобов’язаний складати і подавати в установлені строки фінансову звітність, а також організовувати контроль за відображенням на рахунках бухобліку всіх господарських операцій. Відповідальність за несвоєчасне складання первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку, а також за недостовірність відображених у них даних несуть особи, які склали та підписали такі документи.

Мінюст також зазначив, що законодавство передбачає матеріальну відповідальність за шкоду, завдану підприємству внаслідок порушення трудових обов’язків.

Однак для покладення на працівника, у т. ч. бухгалтера, матеріальної відповідальності за шкоду власник або уповноважений ним орган повинен довести наявність умов, передбачених статтею 130 Кодексу законів про працю України (КЗпП).

Шкоду в розмірі, що не перевищує середнього місячного заробітку, працівники покривають за розпорядженням власника або уповноваженого ним органу, а керівники підприємств, установ, організацій та їх заступники — за розпорядженням вищого в порядку підлеглості органу, шляхом відрахування із заробітної плати працівника (ст. 136 і 138 КЗпП). У решті випадків для покриття шкоди власник або уповноважений ним орган має подати позов до суду.

Лист Мін’юсту від 23.02.2017 № 6508/105-0-2-17/7


Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Продовження воєнного стану і мобілізації: що треба знати бухгалтеру

Війна триває, тому воєнний стан продовжують до 6 серпня 2025 року. Разом з ним триватиме й мобілізація. Про особливості в роботі, які очікують на бухгалтера через продовження воєнного стану і мобілізації, ― в коментарі експерта
8213

Штучний інтелект в роботі бухгалтера: так, ні чи можливо

Штучний інтелект (ШІ), зокрема його чат-бот ChatGPT, впевнено проникає у наше професійне життя. Не виняток — і бухгалтерія. Безперечно, є спокуса делегувати свої рутинні завдання комусь, хто може безвідмовно і точно провести розрахунки, без помилок заповнити і вчасно подати податкові звіти і декларації. Проте, чи безпечно це? Адже сам ШІ застерігає, що може помилятися і всю важливу інформацію потрібно перевіряти. Та й сумнівно, що податкова не випише штраф, бо «помилився ШІ, а не я». Розбираємо, яку частину своєї роботи бухгалтер може доручити штучному інтелекту, а яку — не варто
57

Облікова ставка НБУ 2025

Облікова ставка НБУ — монетарний інструмент, за яким НБУ встановлює для суб'єктів грошово-кредитного ринку орієнтир щодо вартості залучених та розміщених грошових ресурсів. Із 18.04.2025 розмір облікової ставки НБУ залишився на рівні 15,5% річних
64086

Витрати майбутніх періодів: що врахувати при складанні фінансової звітності

Витрати майбутніх періодів не часто можна побачити у бухгалтерському балансі. Однак для них відведено аж цілий рядок. Що таке витрати майбутніх періодів та чи можна обійтися без них? Чим витрати майбутніх періодів відрізняються від авансу за послуги? Чи є витрати майбутніх періодів у фінансовій звітності за МСФЗ? Відповідні на ці питання — знайдете у консультації
49343

Видаткова накладна: для кого і для чого

Видаткова накладна, мабуть, найпоширеніший документ у тих, хто постійно придбаває або продає різні ТМЦ. Саме на підставі видаткової накладної юрособи та фізособи-підприємці відпускають матеріальні цінності під час своєї господарської діяльності. Звичайні покупці також часто мають справу з видатковою накладною, коли придбавають товари у магазинах оптової торгівлі, наприклад, будматеріалів. Розберімося докладно, за якими правилами складати видаткову накладну у 2025 році
217539

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді