бухгалтер-експерт, кандидат економічних наук, м. Чернігів
Акт приймання-передачі товару – це далеко не завжди той документ, який посвідчує перехід права власності. Він необхідний часто просто для посвідчення факту передачі ТМЦ від однієї особи до іншої і не обов’язково через їх продаж. У статті акт приймання передачі зразок, акт приймання передачі бланк.
передача товарів на відповідальне зберігання. Переходу права власності, продажу тут немає це лише тимчасове зберігання товару в іншого суб’єкта;
передача товару чи ТМЦ за договором позички. Позичка – це безкоштовне користування об’єктом. Наприклад, працівнику передали у тимчасове користування ноутбук. Таку операцію можна оформити договором позички та складеним під нього актом приймання-передачі;
передача певних активів в оренду. Це уже не товари, але ситуація подібна до позички. Оренда – це уже оплатне користування певною річчю. Наприклад, працівник бере в оренду у підприємства автомобіль. Під договір оренди можна скласти акт приймання-передачі;
передача товарів між матеріально-відповідальними особами. Якщо змінюється матеріально-відповідальна особа, то факт приймання-передачі цінностей теж треба якимось чином посвідчити. Таким документом може бути акт;
передача товарів при їх русі від продавця до кінцевого покупця (поставка товару). Процес постачання може бути складним і не завжди одна тільки видаткова накладна достатня для оформлення такого руху, особливо коли цей процес розтягнутий у часі. Наприклад, товар відвантажили 31.03.2023 р. (І квартал), а надійде він до покупця тільки 03.04.2023 р. (ІІ квартал). Якщо на першу дату можна скласти видаткову накладну, то як посвідчити сам факт вручення товару 03.04.2023 року та його огляд й приймання покупцем? Якраз тут може й знадобитися акт приймання-передачі товару. Крім того, кілька документів треба й для податкових цілей – якщо перша подія була відвантаження, то якраз на 31.03.2023 у продавця виникає податкове зобов’язання з ПДВ. І тут видаткова накладна та податкова накладна мають відповідати одна одній як по даті, так і по найменуванню товарів. На дату вручення товару покупцю – 03.04.2023 року – нічого не залишається як скласти акт приймання-передачі, адже видаткова накладна уже складалася;
передача товарів при міжнародних перевезеннях. Це продовження попередньої ситуації. Акт може бути додатковим документом на певному етапі, окрім накладної, міжнародної товаро-транспортної накладної, коносаменту тощо;
при дарування товару. Тоді акт приймання-передачі складається піддоговір дарування.
Коли акт приймання-передачі товарів означає перехід права власності
З вище описаних ситуацій зрозуміло, що акт приймання-передачі товару може як означати перехід права власності, так і ні. Усе визначається договором. Саме в договорі (позички, купівлі-продажу, оренди, дарування, зберігання тощо) має визначатися роль акта приймання-передачі товарів. Також це може міститися і в самому акті. У акті має бути зміст операції яка відбулася та посилання на договір, якщо він був.