Що робити платнику ПДВ, якщо продавець товарів/послуг зареєстрував з порушенням термінів або взагалі не зареєстрував в ЄРПН податкові накладні й унеможливив формування податкового кредиту з ПДВ за операцією?
Документом, який посвідчує право на віднесення сум ПДВ до податкового кредиту, вважається податкова накладна, складена платником за такими операціями та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних, зобов’язання за якою включені до податкової декларації відповідного звітного періоду. Тож при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку — продавець товарів/послуг зобов’язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою. Це передбачено пунктом 201.10 Податкового кодексу України (ПК).
Чи покарають за воєнного стану за неподання звітності
У разі порушення продавцем/покупцем граничних термінів реєстрації в ЄРПН податкової накладної та/або розрахунку коригування покупець таких товарів/послуг має право додати до податкової декларації за звітний податковий період заяву зі скаргою (додаток 8 до податкової декларації з ПДВ) на такого продавця. Таке право зберігається за покупцем протягом 365 календарних днів, що настають за граничним терміном подання податкової декларації за звітний (податковий) період, у якому не надано податкову накладну або порушено граничні терміни реєстрації в ЄРПН. До заяви додаються копії товарних чеків або інших розрахункових документів, що засвідчують факт сплати податку у зв’язку з придбанням таких товарів/послуг, або копії первинних документів, складених відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-XIV, що підтверджують факт отримання таких товарів/послуг.
Також відповідно до пункту 198.6 ПК суми ПДВ, сплачені (нараховані) у зв’язку з придбанням товарів/послуг, зазначені в податкових накладних/розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в ЄРПН з порушенням терміну реєстрації, відносяться до податкового кредиту за звітний податковий період, в якому зареєстровано податкові накладні/розрахунки коригування в ЄРПН, але не пізніше:
- ніж через 365 календарних днів з дати складення податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних;
- для платників податку, що застосовують касовий метод, — ніж через 60 календарних днів з дати списання коштів з банківського рахунка платника податку.
Додані до заяви копії товарних чеків або інших розрахункових документів, що засвідчують факт сплати податку, платник-скаржник надає в паперовому вигляді до державної податкової інспекції за місцем обліку.
Надходження такої заяви зі скаргою є підставою для проведення державною податковою інспекцією документальної позапланової перевірки продавця для з’ясування достовірності та повноти нарахування ним зобов’язань з податку за відповідною операцією.
Перевірка проводиться протягом 15 календарних днів з дня надходження заяви зі скаргою платника — покупця товарів/послуг. Ця норма діє з 1 січня 2016 року.
Щодо відповідальності особи, що зареєструвала з порушенням термінів або взагалі не зареєструвала в ЄРПН податкові накладні, то до платника податку застосовуються штрафні санкції, що можуть сягати 50% від суми ПДВ у таких податкових накладних, залежно від кількості протермінованих днів. Втім Порядком направлення органами державної податкової служби податкових повідомлень-рішень платникам податків, затвердженим наказом Мінфіну від 28.11.2012 № 1236, не передбачено форми застосування штрафу за порушення термінів реєстрації податкових накладних. Тож застосувати штрафи до порушників можливо після внесення відповідних змін до Порядку.