Як організувати документообіг із контрагентами
Верховний Cуд (далі — ВС) зазначив: платник податків під час вибору контрагента та укладання з ним договорів має керуватися належною обачністю, оскільки від цього залежить подальше фактичне виконання таких договорів, отримання прибутку та права на отримання певних преференцій, зокрема, формування податковий кредит з пдв.
Недоведеність фактичного здійснення господарської операції позбавляє первинні документи юридичної значимості для цілей формування податкової вигоди. А покупця — права на податкову вигоду, навіть за наявності правильно оформлених за зовнішніми ознаками та формою, але недостовірних та у зв`язку з цим юридично дефектних первинних документів.
Суди попередніх інстанцій дійшли висновку про відсутність факту реального виконання спірних операцій. Їх позиція ґрунтувалась на тому, що:
- первинні документи неналежно оформили;
- не надали документи, зокрема, заяви на підставі якої здійснювалася поставка нафтопродуктів;
- не надали доказів перевірки кількісних та якісних характеристик придбаної продукції (бензин, дизельне паливо), що є обов`язковою умовою при таких операціях;
- відсутня інформація про місцезнаходження придбаних позивачем нафтопродуктів;
- не надали доказів приймання придбаних нафтопродуктів за кількістю та якістю, їх зберігання та відпуску, як і доказів оплати послуг зберігання зазначених нафтопродуктів;
- не надали належних доказів транспортування та страхування придбаних нафтопродуктів;
- відсутне належне документальне підтвердження ведення обліку нафтопродуктів;
- відсутні документи на підтвердження факту придбання товару з метою та в цілях господарської діяльності; недоведеність економічної доцільності проведених операцій.
ВС погодився з висновками попередніх судів, що витрати для цілей формування податкового кредиту з ПДВ маєте підтвердити належними і допустимими первинними документами, які відображають реальність відповідних господарських операцій, і є підставою для формування податкового обліку платника податків.