ІНКОТЕРМС 2020: ТЕКСТ+АНАЛІТИКА⋙
Багато зауважень від Європейської Бізнес Асоціації було враховано у прийнятому ВРУ законопроєкті від 30.08.2019 № 1210. Так, серед основних досягнень можна виділити:
- недопущення погіршення порядку нарахування ПДВ у разі експорту товарів ;
- зменшення штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних по ПДВ та розрахунків коригування, які не надають отримувачу (покупцю) (стаття 120-1 Податкового кодексу України; ПК). Крім того, статтю доповнено ретроспективною нормою щодо штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування, які не надають отримувачу (покупцю) у період з 1 січня 2017 року по 2020 рік. (стаття 120.1 ПК, прикінцеві положення).
- недопущення збільшення строку податкових перевірок. А також недопущення розширення підстав для проведення позапланових перевірок;
- відтерміновано збільшення податкового навантаження на окремі галузі (зокрема, тютюнову галузь, гірничо-металургійний комплекс) до 2021 року;
- відхилено зміни по збільшенню ставки рентної плати за видобування енергетичного вугілля та залишені понижуючі коефіцієнти рентної плати на видобування корисних копалин;
- збережено пільги на буріння нових газових свердловин, а також свердловин для підтримки обсягу видобування із старих родовищ;
- збережено пільгу по акцизу на електроенергію з відновлювальних джерел. А також врегульовано зміни до визначення бази нарахування акцизу на електричну енергію, у зв’язку з запровадженням Закону України № 2019-VIII Про ринок електроенергії;
- збережено строки давності за статтею 102 ПК при проведенні перевірок, а у випадку подання уточнюючих розрахунків до декларацій — збільшення строків тільки в межах уточнень;
- виключено норму щодо збільшення можливостей ДПС при застосуванні штрафних санкцій, яка передбачала можливість накладення штрафів відповідно до Постанови КМУ від 02.06.2003 № 790, механізм якої значно простіший від порядку оформлення ППР;
- скасовано дискримінаційні «соєві правки» аби відновити справедливі умови оподаткування та добросовісну конкуренцію на аграрному ринку (виключено п. 63 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК);
- відтерміновано до 2021 року застосування значної частини змін (зокрема, щодо контрольованих іноземних компаній);
Водночас, законопроект залишає велику кількість суперечливих норм, зокрема по:
- умовним дивідендам (пп.14.1.49 ПК). Нове поняття в законопроекті, яке прирівнює ряд операцій до фактичної виплати дивідендів із нарахуванням та сплатою податку на доходи нерезидентів. Хоча, на відміну від попередньої редакції, авансові внески з податку на прибуток не будуть застосовуватись до таких дивідендів та незважаючи на відтермінування застосування норми про «умовні» дивіденди до 2021 року, зважаючи на можливе широке фіскальне трактування даних положень, платники податків з високою вірогідністю зіткнуться із донарахуванням податку;
- застосуванняю принципу ділової мети. Асоціація наголошує, що у поточній редакції зазначена норма здатна створити значні перешкоди для діяльності добросовісних платників податків;
- запровадженню дискреційної норми до статті 124 ПК щодо розміру штрафних санкцій за несвоєчасну сплату узгодженого грошового зобов’язання. Запропоновані зміни створюють підґрунтя для додаткових спорів між платниками та контролюючими органами, збільшують суб’єктивізм та покладають додаткове навантаження на платників.