Оприлюднено текст Законопроєкту від 15.09.2020 № 4101 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень».
Мета проекту - покращити умови ведення бізнесу в Україні.
Змінами до Податкового кодексу України (далі – ПК) та інших законів пропонують:
в частині перевірок контролюючих органів
- відмінити мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок;
- виключити з плану-графіка проведення планових документальних перевірок на 2020 рік перевірок, які мали б розпочатися у період з 18.03.2020 по день набрання чинності цим Законом;
в частині обліку платників податків
- відтермінувати до 01.01.2021 набрання чинності положенням Податкового кодексу України щодо обліку нерезидентів;
в частині податкового боргу
- запровадити розкриття на письмову вимогу податкового органу банківської таємниці щодо стану рахунків боржника, руху коштів на рахунках, залишку коштів на рахунках, найму (оренди) банківського сейфу таким боржником, стосовно якого наявне судове рішення про стягнення коштів для погашення податкового боргу;
- списати суми фінансових санкцій (штрафів та пені), які пов’язані з податковим боргом, що виник станом на 01.03.2020, у разі повного погашення сум такого боргу протягом 6 місяців;
- дозволити стягнення податкового боргу (який виник у результаті несплати грошового зобов'язання та/або пені, визначених самостійно платником податків у податковій декларації або уточнюючому розрахунку) за рахунок готівки та/або коштів з рахунків у банках такого боржника за рішенням контролюючого органу без звернення до суду;
в частині податку на прибуток підприємств передбачити:
- встановлення строку, протягом якого суб’єкти господарювання мають право переносити збитки минулих років (протягом 5 років);
- надання бюджетними установами Звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації тільки у разі виявлення порушення вимог ПК;
- надання компанією з управління активами декларацій з податку на прибуток підприємствза результатами діяльності по кожному інституту спільного інвестування, активами яких така компанія здійснює управління, зокрема тих, що не мають статусу юридичної особи;
- визнання витрат по процентах за кредитами та позиками, отриманими від нерезидентів, в період їх фактичної виплати, а не в період їх нарахування відповідно до положень бухгалтерського обліку;
- скасування обов’язку коригування на суму субсидії фінансового результату до оподаткування суб’єктів кінематографії – резидентів, які перестали бути отримувачами субсидії відповідно до Закону України «Про державну підтримку кінематографії в Україні»;
- включення до бази оподаткування податком на репатріацію прибутку нерезидентів від продажу резидентам цінних паперів, деривативів або інших корпоративних прав, які не перебувають у статутному капіталі юридичних осіб-резидентів;
в частині ПДФО
- врегулювання питання оподаткування фінансової державної підтримки, отриманої від Фонду розвитку підприємництва, а також оподаткування сум грантів, отриманих на безповоротній основі від Фонду розвитку інновацій;
в частині ПДВ
- не нараховувати податкові зобов’язання з ПДВ у разі ліквідації сільськогосподарських рослин, насаджень, тварин платника внаслідок їх руйнування, загибелі, падежу, забою, що підтверджуватиметься відповідними документами;
- вважати датою оформлення електронного документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, дату складання такого електронного документа, складеного в електронній формі відповідно до вимог Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»;
- замінити поняття «відмова в реєстрації податкових накладних» на «зупинення реєстрації податкових накладних», надати можливість платнику податку оскаржувати рішення про відповідність/невідповідність платника ПДВ критеріям ризиковості платника податку;
в частині індексації ставок податків
індексація ставок акцизного податку на алкогольні напої, екологічного податку та рентної плати:
- ставки акцизного податку на алкогольні напої, екологічного податку (крім ставок екологічного податку за викиди двоокису вуглецю та за скиди забруднюючих речовин у водні об’єкти) та рентної плати за користування радіочастотним ресурсом України з урахуванням прогнозного індексу споживчих цін на 2020 рік збільшені на 11,6%;
- ставки рентної плати за користування надрами в цілях, не пов'язаних з видобуванням корисних копалин, рентної плати за спеціальне використання води та рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів з урахуванням прогнозного індексу цін виробників промислової продукції на 2020 рік збільшені на 12,0%;
в частині акцизного податку
- включення, для цілей оподаткування, тютюнових виробів для електричного нагрівання до визначення поняття «тютюнові вироби». Врегулювання повноважень ДПС та ДМС щодо здійснення контролю за обігом таких виробів;
- виправлення неузгодженостей законодавства щодо маркування рідин для електронних сигарет. Оскільки рідини залучають до підакцизних товарів з 01.01.2021, пропонують запровадити перехідний період 6 місяців для продажу рідин, вироблених до 01.01.2021, без марок акцизного податку та виключити норму, яка визнає рідини, вироблені до 01.01.2021, немаркованими;
- відновлення введення штрафних санкцій за несвоєчасну передоплату акцизного податку з тютюнових виробів (на 15 день після отримання марок акцизного податку);
- доповнення визначення «середньозважена роздрібна ціна продажу сигарет» словосполученням «з урахуванням всіх податків». Врахування зауважень Європейської Комісії щодо приведення норм законодавства України до норм законодавства ЄС;
- запровадження перехідного періоду для включення палив, які залучені до підакцизних з 23.05.2020, до системи СЕАРП та СЕ, та нових суб’єктів, які здійснюють виробництво та обіг таких товарів; виправлення технічних помилок в системі СЕАРП та СЕ;
- усунення неузгодженості законодавства щодо ліцензування обігу пального із законодавством про працю. Виключення з переліку документів, які подає суб’єкт господарювання для отримання ліцензії на право торгівлі або зберігання пального, дозволу на виконання робіт підвищеної небезпеки і заміна його на будь-який документ, що надає право на виконання робіт підвищеної небезпеки;
в частині екологічного податку
- підвищити з 01.01.2021 ставку екологічного податку за викиди двоокису вуглецю (СО2) з 10,00 грн/т до 30 грн/тонну та передбачити поетапне підвищення ставки до рівня 30 грн/тонну у 2024 році (щорічне підвищення на 5 грн/тонну);
- ставки екологічного податку за скиди забруднюючих речовин у водні об’єкти з 01.01.2021 збільшити в 2 рази та передбачити їх підвищення у 10 разів у 2029 році (поступово).
в частині рентної плати за спеціальне використання води
- диференціацію ставокрентної плати за спеціальне використання поверхневих водвстановити в залежності від районів річкових басейнів замість басейнів річок.
в частині місцевих податків і зборів
- зменшити поріг середньоринкової вартості легкових автомобілів, які є об’єктом оподаткування транспортним податком, з 375 до 200 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01 січня податкового (звітного) року;
- встановити, що об’єктом оподаткування податком на нерухоме майно є об’єкти житлової або нежитлової нерухомості, які здають їх власники не тільки у оренду, лізинг, позичку, а й за іншими цивільно-господарськими договорами;
в частині ЄСВ
- пролонгація строку списання заборгованості із ЄСВ ФОП, які не здійснюють підприємницьку діяльність, строком на 2 місяці (з 90 днів до 150 днів);
- врегулювання питання сплати ЄСВ особами, які отримують заробітну плату за основним місцем роботи та одночасно отримують дохід (прибуток) від здійснення підприємницької або незалежної професійної діяльності.
Закон набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування (крім деяких положень).