Особливості обчислення та сплати податку на прибуток підприємств

Блок під заголовком новини 1 Підписуйтесь на Telegram-канал Головбух. Новини! Тут про зміни без спаму

Під час гарячої лінії фахівці ДФС відповіли на запитання щодо переходу на спрощену систему оподаткування, декларування податку на прибуток збитковим підприємством і визначення балансової вартості основних засобів для нарахування амортизації

Перехід на спрощену систему оподаткування

У разі переходу платника податку на прибуток на спрощену систему оподаткування такий платник у терміни, встановлені для квартального звітного періоду, зобов’язаний подати податкову декларацію з податку на прибуток за звітний період, що передує кварталу, з якого платник переходить на спрощену систему.

Чи покарають за воєнного стану за неподання звітності

Якщо перехід відбувається з 01.07.2015, декларацію з податку на прибуток необхідно подати за перше півріччя 2015 року, тобто не пізніше 10 серпня.

Декларування податку на прибуток збитковим підприємством

Згідно з пунктом 137.4 Податкового кодексу України (ПК) податковим (звітним) періодом є календарний рік. Тож подання квартальної звітності передбачено починаючи з першого півріччя 2015 року лише для платників податку, які за підсумками минулого звітного (податкового) року не мали прибутку або були збитковими, а за підсумками кварталу отримують прибуток. Такий платник має подати декларацію з податку на прибуток за перше півріччя, три квартали звітного (податкового) року та за звітний (податковий) рік для нарахування та сплати податкових зобов’язань.

Тож якщо збиткове підприємство за підсумками першого півріччя 2015 року отримує прибуток, то підстав для подання ним квартальних декларацій немає. Такий платник декларує податкові зобов’язання з податку на прибуток у річній (за 2015 рік) декларації.

Визначення балансової вартості основних засобів для нарахування амортизації

Відповідно до підпункту 138.3.1 ПК розрахунок амортизації основних засобів або нематеріальних активів здійснюється згідно з національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності з урахуванням обмежень, встановлених підпунктами 14.1.138, 138.3.2–138.3.4 ПК. При такому розрахунку застосовуються методи нарахування амортизації, передбачені національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку, крім «виробничого» методу.

Методологічні засади формування в бухгалтерському обліку інформації про основні засоби, інші необоротні матеріальні активи та незавершені капітальні інвестиції в необоротні матеріальні активи визначено в Положенні (стандарті) бухгалтерського обліку 7 «Основні засоби», затвердженому наказом Мінфіну від 27.04.2000 № 92.

Водночас пунктом 11 підрозділу 4 розділу XX ПК передбачено, що при розрахунку амортизації основних засобів та нематеріальних активів балансова вартість основних засобів та нематеріальних активів станом на 01.01.2015 має дорівнювати балансовій вартості таких активів, що визначена станом на 31.12.2014.

Тож нарахуванню амортизації у 2015 році підлягає балансова вартість основних засобів, сформована станом на 31.12.2014 за правилами податкового обліку.

додаток

10 місяців передплати — 12 місяців експертної підтримки! Вигідна математика вересня для бухгалтера

image67

Статті за темою

Усі статті за темою

Державний бюджет України 2026 року: мінімалка, прожитковий мінімум і ключові зміни

15 вересня 2025 року Уряд затвердив проєкт Держбюджету на наступний 2026 рік. Законопроєкт зареєстрували за № 14000. Остаточний варіант бюджету має бути затверджений до 20 листопада. На які показники спирається Держбюджет та що очікує українців в умовах воєнного стану — розбираємо
163

Відомість нарахування заробітної плати 2025: зразок і правила заповнення

Бухгалтер під час нарахування зарплати працює з чималою кількістю первинних документів, основним з яких є розрахунково-платіжна відомість. Якщо зарплатна відомість працівника містить помилки, це може призвести до штрафів. Як все правильно оформити та які форми документів краще використати читайте у консультації
204229

Листок непрацездатності з помилкою: як оформити відсутність працівника

Лікарняний із помилкою? Таке трапляється навіть у медзакладах. Але як бути бухгалтеру: як правильно оформити відсутність працівника, якщо лікарняний виправити не можна? У консультації даємо готове рішення
24855

ЗОЗ списує прострочені ліки: ПДВ‑наслідки і зведена ПН

У статті — роз’яснення для бухгалтерів, за яких умов нараховувати компенсувальні ПДВ-зобов’язання в разі списання прострочених ліків. Скачаєте зразки податкової накладної та декларації. Зведена ПН із типом причини «13» має особливі правила заповнення
84

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді