Що потрібно знати бізнесу про програму релокації підприємств: роз’яснення Мінекономіки

Уряд спільно з Міністерством економіки України продовжує реалізовувати програму з релокації українських підприємств, які перебувають у зоні активних бойових дій

Бізнес може отримати допомогу в переміщенні свого обладнання на безпечні території, пошуку виробничих приміщень і розселенні працівників.

На сьогодні із зони бойових дій уже перемістили 98 підприємств, а 48 компаній відновили роботу на новому місці, ще 50 перебувають на етапі транспортування.

Мінекономіки продовжує приймати заявки від бізнесу, який має намір перевезти потужності. Також урядовці надали відповіді на найпоширеніші запитання від компаній, які планують взяти участь у програмі.

Які нормативні документи регламентують релокацію підприємств?

Наразі програма релокації здійснюється на основі таких нормативно-правових актів:

· постанови уряду «Про особливості роботи акціонерного товариства «Укрпошта» в умовах воєнного стану» від 17.03.2022 № 305, яка регламентує безоплатне перевезення майна вітчизняних підприємств, установ та організацій згідно з переліком, який формує Міністерство економіки та передає до Міністерства інфраструктури;

· розпорядження уряду «Про затвердження плану невідкладних заходів з переміщення у разі потреби виробничих потужностей суб’єктів господарювання з територій, де ведуться бойові дії та/або є загроза бойових дій, на безпечну територію» від 25.03.2022 № 246-р, що передбачає план невідкладних заходів з переміщення у разі потреби виробничих потужностей підприємств з територій, де ведуться бойові дії та/або є загроза бойових дій, на безпечну територію.

У Міністерстві економіки створили робочу групу, щоб вирішувати питання, які виникають у зв’язку із втіленням програми. До робочої групи також входять представники Міністерства інфраструктури, Міністерства розвитку громад і територій, а також Федерації роботодавців України. Безпосереднім координатором програми є Ігор Дядюра, заступник міністра економіки.

Які підприємства підпадають під програму релокації із зони бойових дій?

Заявку може подати будь-яке підприємство. Після обробки всіх запитів Міністерство економіки визначає черговість релокації компаній.

Пріоритет мають стратегічні підприємства та компанії, які виробляють товари першої необхідності. Підприємства, які мають змогу самотужки перевезти своє обладнання, отримають допомогу з логістичних питань.

Який механізм здійснення релокації підприємств із зони бойових дій?

Вивезення підприємств здійснюється у випадках, коли існує така логістична можливість без надмірної загрози для водіїв і залізничників. У зоні безпосередніх бойових дій і через гуманітарні коридори релокацію не проводять.

Який перелік першочергових заходів, пов’язаних із такою релокацією?

Спершу заповніть заявку на участь у програмі за посиланням.

У формі вкажіть:

· ЄДРПОУ підприємства;

· адресу виробництва;

· потреби до виробничого приміщення (обсяги використання електроенергії, газу, води);

· кількість працівників та обладнання;

· спосіб транспортування;

· орієнтовний термін монтажу обладнання на новому місці тощо.

Пріоритет у черговості релокації надається підприємствам, які можуть самостійно забезпечити демонтаж і перевезення своїх потужностей до найближчої станції АТ «Укрзалізниця».

Коли заповнюєте заявку, максимально деталізуйте інформацію про підприємство. Це спростить і пришвидшить процес транспортування.

Скільки підприємств уже подали заявки та яка процедура їх розгляду?

Станом на 28 березня Мінекономіки одержало 1164 заявки. Перший етап в опрацюванні заявок — видалення повторних форм, запитів із неповною інформацією. Потім заявки відсортовують за пріоритетністю. У першу чергу на релокацію можуть розраховувати виробничі підприємства. Фахівці Міністерства економіки зв’язуються з претендентами на релокацію та уточнюють усю необхідну інформацію.

Далі заявку передають спеціально призначеним відповідальним фахівцям до однієї з обласних адміністрацій, яка приймає переміщених. Зараз підприємства можуть переїхати до дев’яти областей:

· Закарпатської;

· Львівської;

· Івано-Франківської;

· Тернопільської;

· Хмельницької;

· Чернівецької;

· Вінницької;

· південних територій Волинської та Рівненської.

Фахівці в областях контактують із підприємством, спільно шукають варіанти для розміщення виробничих потужностей, вирішують питання оренди, підключення мереж, розселення персоналу та членів родин. Після цього заявка надходить до логістів. Головним перевізником виступає АТ «Укрзалізниця». АТ «Укрпошта» відповідає за підвезення обладнання до залізничної станції, а також може виступати оператором, адже забезпечує оперативне проходження блокпостів, оформлює транспортні накладні й інші документи, що дозволяють компенсувати підприємству витрати на транспортування.

Слід зазначити, що рішення про релокацію підприємства не передбачає перевезення всіх ФОПів, які на ньому працюють. Вони мають подавати заявки окремо.

Після прибуття на нове місце підприємство монтує обладнання, підключається до мереж, запускає роботу. Фахівці обласних адміністрацій сприяють і допомагають компанії облаштуватись. Державна служба зайнятості додатково співпрацює з підприємством у питанні працевлаштування нових робітників, а Державна служба з питань праці консультує у сфері гарантій безпеки життя та здоров’я працівників.

За інформацією Мінекономіки

Шановні бухгалтери, редакція «Головбух» працює для вас. Відновили випуск електронних журналів, відповідаємо на запитання ваших колег, готуємо матеріали, які допоможуть економіці нашої країни та всім, хто працює в умовах військового стану. Передплачуйте е-журнал «Головбух» в інтернет-магазині. Підтримуймо економіку України разом! Будьмо на зв’язку щодня.


Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Мінімальна зарплата 2025: на які виплати впливає

Мінімальна зарплата на весь 2025 рік визначена у розмірі 8000 грн на місяць та 48 грн на годину. На що впливає мінімальна зарплата у 2025 році, зокрема податки, ЄСВ, розрахунок лікарняних і декретних, «трудові» штрафи — в огляді
15212

Продовження воєнного стану і мобілізації: що треба знати бухгалтеру

Війна триває, тому воєнний стан продовжують до 6 серпня 2025 року. Разом з ним триватиме й мобілізація. Про особливості в роботі, які очікують на бухгалтера через продовження воєнного стану і мобілізації, ― в коментарі експерта
8214

Підакцизні товари в Україні 2025

Які товари потрапляють під оподаткування акцизом у 2025 році, про підакцизні товари та непідакцизні операції – у цьому огляді. Також про максимальні і мінімальні ціни на підакцизні товари в Україні, проблеми ідентифікації підакцизних товарів, штрафи за продаж підакцизних товарів неповнолітнім, ліцензування підакцизних товарів
65749

Штучний інтелект в роботі бухгалтера: так, ні чи можливо

Штучний інтелект (ШІ), зокрема його чат-бот ChatGPT, впевнено проникає у наше професійне життя. Не виняток — і бухгалтерія. Безперечно, є спокуса делегувати свої рутинні завдання комусь, хто може безвідмовно і точно провести розрахунки, без помилок заповнити і вчасно подати податкові звіти і декларації. Проте, чи безпечно це? Адже сам ШІ застерігає, що може помилятися і всю важливу інформацію потрібно перевіряти. Та й сумнівно, що податкова не випише штраф, бо «помилився ШІ, а не я». Розбираємо, яку частину своєї роботи бухгалтер може доручити штучному інтелекту, а яку — не варто
63

Компенсація комуналки від орендарів і підрядників: ПДВ наслідки для ЗОЗ

Розв’яжемо кейс: як оподаткувати ПДВ компенсацію комунальних витрат від орендаря або підрядника. Знатимете, чи буде право на податковий кредит, які ПДВ-зобов’язання матиме ЗОЗ та що записати в податкових накладних
1546

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді