8 відповідей на актуальні питання щодо військового обліку працівників у 2023 році

Автор
директор Аудиторської фірми "Тріада"
З 2023 року військовий облік працівників потрібно вести за новим Порядком, який затвердили постановою КМУ від 30.12.2022 № 1487

8 відповідей на актуальні питання щодо військового обліку працівників у 2023 році

Бухгалтерський облік, оподаткування та трудові відносини під час воєнного стану

Хто відповідає за військовий облік на підприємстві?

За новим Порядком військовий облік поділяється на облік:

  • призовників,
  • військовозобов’язаних,
  • резервістів.

Персональний військовий облік передбачає облік відомостей щодо таких осіб за місцем їх роботи та покладається на керівників підприємств.

Відносно осіб, відповідальних за ведення військового обліку вимоги не змінилися в новому Порядку. Так, за наявності на військовому обліку менше 500 осіб обов’язки щодо ведення військового обліку покладаються на особу служби персоналу, якій встановлюється доплата в розмірі до 50 % посадового окладу.

З’явилася нова вимога до кваліфікації відповідальної особи, вона повинна один раз на 5 років проходити підвищення кваліфікації у закладах освіти, які мають ліцензію на відповідну діяльність.

 

На підставі яких документів ведеться облік?

Порядком передбачено ведення військового обліку на підставі даних паспорта громадянина України та військово-облікових документів.

Військово-обліковими документами є:

  • для призовників — посвідчення про приписку до призовної дільниці;
  • для військовозобов’язаних — військовий квиток або тимчасове посвідчення військовозобов’язаного;
  • для резервістів — військовий квиток.

Приймати на роботу таких осіб без відповідних документів не можна. При чому не важливо приймають особу на основне місце роботи чи по сумісництву. Звертаємо увагу, що у випадку, коли особа не має громадянства України, то її не ставлять на військовий облік. Також не передбачено вести такий облік відносно працівників, працюючих не по трудовому договору, а по цивільно-правовому договору.

 

Які обов’язки покладає на підприємство новий Порядок під час прийняття на роботу нового працівника?

  • Перевірити наявність військово-облікового документа.
  • Довести до призовників, військовозобов’язаних та резервістів правила військового обліку під особистий підпис під час прийняття на роботу;
  • Надіслати у 7-денний строк з дня видання наказу про прийняття на роботу до відповідних ТЦК, органів СБУ, підрозділів Служби зовнішньої розвідки, в залежності того, де стоїть на обліку особа, повідомлень про зміну облікових даних. Це необхідно зробити також при звільнені з роботи такої особи.

 

У яких випадках підприємство зобов’язано подавати звітність до ТЦК та інші данні військового обліку?

  • Подання до ТЦК на їх вимогу відомостей про призовників, військовозобов’язаних та резервістів (наприклад, списки таких осіб);
  • Надсилання щомісяця до 5 числа до ТЦК повідомлень у разі зміни облікових даних (прізвища, власного імені та по батькові (за наявності), реквізитів паспорта, адреси задекларованого/зареєстрованого місця проживання, адреси місця фактичного проживання, сімейного стану, освіти, місця роботи і посади);
  • Складення і подання щороку до 1 грудня до відповідних ТЦК списків громадян, які підлягають приписці до призовних дільниць;
  • Повідомляти ТЦК про призначення або звільнення (увільнення) керівника підприємства та інших осіб, відповідальних за організацію та ведення військового обліку шляхом подання форми, наведеної у додатку 1 до цього Порядку у 7-денний строк з дати видання відповідного наказу.

 

В яких типових формах ведеться військовий облік?

Тепер облік ведуть не за типовою формою первинного обліку № П-2 «Особова картка працівника», а за списками персонального військового обліку. Форми списків і порядок їх заповнення вказані у додатку 5 до Порядку. Списки ведуться в розрізі груп:

  • 1 – офіцери,
  • 2 – рядові (сержанти, старшини),
  • 3 – жінки,
  • 4 – призовники.

До списків кожної групи формують справу, у якій зберігають копії військово-облікових документів призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

Також інформацію про чисельність осіб вносять у відомість оперативного обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, форма якої приведена у додатку 12 до Порядку. Зберігається зазначена відомість разом зі списками персонального військового обліку.

Списки та відомість можна вести в електронній та/або паперовій формі.

При цьому усі ці списки разом із відомістю (станом на 1 січня) щороку до 25 січня підписують керівник підприємства та особа, відповідальна за ведення військового обліку. Вимоги про те, що ці списки потрібно подавати кудись немає, але як вказано вище, якщо від ТЦК надійде лист з вимогою надати списки, то їх потрібно надати.

 

Чи потрібно ставити на облік жінок?

Жінки, які здобули освіту за медичною чи фармацевтичною спеціальністю, але ще не стали на військовий облік у ТЦК (не отримали військово-обліковий документ), мають можливість працевлаштовуватися як невійськовозобов’язані до кінця 2026 року. Таким чином, до 2027 року жінки за такою спеціальністю підлягають військовому обліку тільки у випадку, якщо вони вже мають військово-обліковий документ, а якщо не мають, то не підлягають.

Щодо жінок, які мають іншу спеціальність та/або професію, то вони беруться на військовий облік за їх бажанням.

 

Як діяти роботодавцю, якщо на підприємство надійшла повістка на працівника?

Порядок встановлює обов’язок роботодавців вручати повістки про явку за викликом до ТЦК.

У разі отримання відповідного розпорядження від ТЦК роботодавцям потрібно:

1) видати наказ (розпорядження) про оповіщення, довести його до відома працівника, який в ньому зазначено, та надіслати копію наказу (розпорядження) у триденний строк до відповідного ТЦК;

2) вручити повістки працівнику;

3) якщо працівник, на якого надійшла повістка, тимчасово непрацездатний, перебуває у відпустці або у відрядженні, письмово повідомити з наданням витягів з наказів (розпоряджень) відповідним ТЦК.

 

Яка відповідальність за порушення правил ведення військового обліку?

На посадових осіб підприємства статтею 2101 КУпАП передбачено накладання адміністративного штрафу органами ТЦК:

  • за перше порушення від 3400 до 5100 грн;
  • за повторне порушення протягом року  від 5100 до 8500 грн.

За матеріалами Аудиторської фірми «Тріада»

 


Вебінар для бухгалтера

Статті за темою

Усі статті за темою

Семінари та вебінари для бухгалтерів 2024/2025

Бухгалтерські семінари та вебінари ― це можливість для бухгалтера швидко опанувати новації законодавства, дізнатися рішення для специфічних робочих ситуації, а також обмінятися досвідом в бухгалтерській спільноті. Які семінари для бухгалтерів невдовзі відбудуться ― в огляді
20818

Держбюджет 2025: основні показники

Президент підписав Закон України «Про Державний бюджет на 2025 рік» (проєкт закону від 14.09.2024 № 12000). Це вже третій бюджет країни за час повномасштабного вторгнення рф із найбільшими видатками та дефіцитом бюджету за всю історію країни. Проте Уряд запевняє, що бюджет є збалансованим. На які показники він спирається та що очікує українців в умовах воєнного стану — в огляді
1211

Календар бухгалтера 2024: грудень

Щоб вдало завершити рік бухгалтеру варто пам’ятати про вчасну подачу звітності та планування часу. І помічником у цьому йому стане виробничий календар на грудень 2024 та податковий календар на грудень 2024
15915

Норми тривалості робочого часу 2025

У статті знайдете календар робочого часу 2025 для 5-денки та 6-денки та іншу доречну інформацію для планування часу, наприклад, про облік робочого час в реаліях воєнного часу
5461

Генератор на підприємстві: облік

У багатьох населених пунктах України знову є проблеми з електрикою через атаки рф. Щоб організувати безперебійну роботу, підприємства використовують дизель-генератори. Покажемо на прикладах, як облікувати генератори, та пояснимо, чи сплачувати екологічний податок за спалювання в генераторі дизельного палива
8478

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді