Облік реалізації товару в роздріб

Блок під заголовком новини 1 Підписуйтесь на Telegram-канал Головбух. Новини! Тут про зміни без спаму

ВАСУ визнав неправомірним застосування фінансових санкцій до підприємства за порушення ведення у встановленому законодавством порядку обліку товарних запасів за місцем їх реалізації

ВАСУ, погодившись із судами попередніх інстанцій, визнав неправомірним застосування податковим органом фінансових санкцій до підприємства за порушення ведення у встановленому законодавством порядку обліку товарних запасів за місцем їх реалізації.

Зокрема, відповідно до пункту 12 статті 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.1995 № 265/95-ВР (далі — Закон № 265) суб’єкти підприємницької діяльності, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо), при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг зобов’язані:

Чи покарають за воєнного стану за неподання звітності

  • вести в порядку, встановленому законодавством, облік товарних запасів на складах та/або за місцем їх реалізації;
  • здійснювати продаж лише тих товарів, які відображені в такому обліку, за винятком продажу товарів особами, які відповідно до законодавства оподатковуються за правилами, що не передбачають ведення обліку обсягів реалізованих товарів (наданих послуг).

У свою чергу, згідно із Законом № 265 до суб’єктів підприємницької діяльності, що не ведуть або ведуть з порушенням встановленого порядку облік товарів за місцем реалізації та зберігання, застосовується фінансова санкція у розмірі подвійної вартості необлікованих товарів за цінами реалізації, але не менше 10 нмдг. Тобто встановлена відповідальність настає тільки в тому випадку, коли облік товарів за місцем реалізації та зберігання не ведеться взагалі або ведеться з порушенням встановленого порядку. Причому законодавство не встановлює заборони і щодо внутрішнього обліку руху товарів зі складу до точки роздрібної торгівлі.

Як було з’ясовано судом, на підприємстві, що перевірялося, застосовувалась журнально-ордерна форма бухгалтерського обліку. Сутність цієї форми обліку полягає в застосуванні журналів-ордерів і допоміжних відомостей, які є основними обліковими реєстрами. Журнали-ордери побудовані так, що в них нагромаджуються і підсумовуються дані для перенесення їх до звітних форм.

Сам облік надходження товарів у підприємства роздрібної торгівлі полягає в тому, що товари в торгову мережу надходять на підставі договорів купівлі-продажу (угод, замовлень), що укладаються з постачальниками (оптовими торговими підприємствами чи безпосередньо з підприємствами-виробниками товарів).

При цьому порядок документального оформлення та обліку надходження товарів у підприємства торгівлі (роздрібної, оптової) залежить від місця приймання товарів (складу постачальника чи роздрібного підприємства), виду поставки (в тарі або без тари), способу доставки та інших чинників.

Облік товарів у підприємствах торгівлі ведуть за місцями зберігання та матеріально відповідальними особами в грошовому вимірнику за продажними (роздрібними) цінами.

Бухгалтерією на кожну матеріально відповідальну особу відкривається особовий рахунок, у якому на підставі прибутково-видаткових документів здійснюються записи про надходження, видаток, залишок товарів на звітну дату. Матеріально відповідальні особи в установлені строки подають до бухгалтерії товарні звіти (з доданими прибутково-видатковими документами), які після перевірки служать підставою для облікових записів.

додаток

10 місяців передплати — 12 місяців експертної підтримки! Вигідна математика вересня для бухгалтера

image39

Статті за темою

Усі статті за темою

Державний бюджет України 2026 року: мінімалка, прожитковий мінімум і ключові зміни

15 вересня 2025 року Уряд затвердив проєкт Держбюджету на наступний 2026 рік. Законопроєкт зареєстрували за № 14000. Остаточний варіант бюджету має бути затверджений до 20 листопада. На які показники спирається Держбюджет та що очікує українців в умовах воєнного стану — розбираємо
253

Відомість нарахування заробітної плати 2025: зразок і правила заповнення

Бухгалтер під час нарахування зарплати працює з чималою кількістю первинних документів, основним з яких є розрахунково-платіжна відомість. Якщо зарплатна відомість працівника містить помилки, це може призвести до штрафів. Як все правильно оформити та які форми документів краще використати читайте у консультації
204248

Листок непрацездатності з помилкою: як оформити відсутність працівника

Лікарняний із помилкою? Таке трапляється навіть у медзакладах. Але як бути бухгалтеру: як правильно оформити відсутність працівника, якщо лікарняний виправити не можна? У консультації даємо готове рішення
24869

ЗОЗ списує прострочені ліки: ПДВ‑наслідки і зведена ПН

У статті — роз’яснення для бухгалтерів, за яких умов нараховувати компенсувальні ПДВ-зобов’язання в разі списання прострочених ліків. Скачаєте зразки податкової накладної та декларації. Зведена ПН із типом причини «13» має особливі правила заповнення
102

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді