Положення Митного кодексу щодо санкцій за контрабанду визнали неконституційними

Блок під заголовком новини 1 Підписуйтесь на Telegram-канал Головбух. Новини! Тут про зміни без спаму

Відповідне рішення ухвалили 5 липня на пленарному засіданні Другого сенату Конституційного Суду

 Положення Митного кодексу щодо санкцій за контрабанду визнали неконституційними

Розглядали конституційну скаргу, в якій Конституційний Суд просили визнати положення абзацу другого частини першої статті 483 Митного кодексу України (далі — МК) неконституційним. Норма передбачає штрафні санкції та конфіскацію товарів у разі їх переміщення через кордон із приховуванням від митного контролю, оскільки, на думку авторів подання, дані норми унеможливлюють реалізацію принципу індивідуалізації юридичної відповідальності порушника митних правил з урахуванням:

  • характеру вчиненого протиправного діяння;
  • форми вини;
  • характеристики особи, винної у вчиненні правопорушення;
  • можливості відшкодування заподіяної шкоди;
  • наявності обставин, що пом’якшують або обтяжують відповідальність.

Чинна норма передбачає, що штраф за переміщення товарів через митний кордон України із приховуванням від митного контролю становить 100% вартості товарів — безпосередніх предметів порушення митних правил із конфіскацією цих товарів.

Дослідивши питання, порушені в конституційних скаргах, Конституційний Суд дійшов висновку, що приписи статті 483 МК не відповідають Конституції України у зв’язку з тим, що «таке законодавче регулювання суперечить засадам демократичного суспільства, базованого на верховенстві права (правовладді)».

Аналогічні за суттю рішення вже виносив Конституційний суд за статтями 471 та 485 МК у 2021 році та 2022 році.

На думку Ніни Южаніної, Мінфіну не потрібно чекати прийняття чергового подібного рішення, а невідкладно готувати проєкт комплексного закону про індивідуалізацію відповідальності, а отже, і штрафів, за всіма статтями МК.

Кілька місяців тому Держмитслужба подала до Мінфіну такий проєкт закону.

За інформацією Ніни Южаніної


Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Заповнення та подання звіту про експорт (імпорт) послуг (форма № 9-ЗЕЗ (квартальна))

Експорт-імпорт послуг є постійним об’єктом дослідження у статистичних щорічниках. Ці дані отримують із форми № 9-ЗЕЗ. З’ясуємо, хто й як складає звіт про експорт (імпорт) послуг
31559

Оферта: що це та як оформити

Оферта як пропозиція укласти угоду, як використовувати оферту у ЗЕД, якими бувають оферти, структура оферти, контроферта та прийняття угоди — акцепт оферти. Публічна оферта як необхідність у діяльності інтернет-магазину. Ці та інші питання — в огляді
3872

Інвойс: зразок

Особи, які провадять зовнішньоекономічну діяльність, щодня мають справу з інвойсом. Мінфін визнає його первинним документом. А податківці вимагають додатково складати до інвойсу акт виконаних робіт, податкову накладну чи рахунок-фактуру. Чия позиція в пріоритеті та що робити на практиці? Усе пояснить експерт
67729

Підакцизні товари в Україні 2025

Які товари потрапляють під оподаткування акцизом у 2025 році, про підакцизні товари та непідакцизні операції – у цьому огляді. Також про максимальні і мінімальні ціни на підакцизні товари в Україні, проблеми ідентифікації підакцизних товарів, штрафи за продаж підакцизних товарів неповнолітнім, ліцензування підакцизних товарів
70578

Код УКТ ЗЕД в податковій накладній: як визначити

Код УКТ ЗЕД попри його назву використовують не лише під час оформлення операцій зовнішньоекономічної діяльності, але й має безпосереднє відношення до податкових накладних за умови внутрішнього постачання товарів. Як визначити цей код, до яких наслідків можуть призвести помилки, чи можна його скорочувати, коли він не потрібен, розрахунок коригування при помилці в коді УКТ ЗЕД 2025 — це все знайдете у консультації
98189

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді