Проєкт Закону від 16.05.2024 № 11264
Законопроєкт передбачає:
1. Підвищення державної допомоги при народженні дитини приблизно у 1,5 рази, з одночасною зміною порядку її виплати (всю суму допомоги виплачуватимуть одразу). Сам розмір допомоги встановлюватимуть не у твердій грошовій сумі, а у 25-кратному розмірі прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років.
2. Запровадження нового виду державної допомоги сім’ям з дітьми — допомоги на утримання дитини до досягнення нею шестирічного віку.
Передбачається, що допомогу надаватимуть отримувачам виключно для придбання у безготівковій формі з використанням платіжних карток та/або їх реквізитів товарів та послуг, пов’язаних із утриманням дитини у госпсуб’єктів, яким банк-еквайр встановив код категорії продавця (Merchant Category Code) з переліку, що затверджує КМУ.
Розмір щомісячної допомоги на утримання дитини до досягнення нею шестирічного віку становитиме один прожитковий мінімум для дітей віком до 6 років, встановлений законом на 1 січня податкового (звітного) року.
3. Запровадження нового виду державної допомоги сім’ям з дітьми — допомоги дитині на майбутнє.
Допомога дитині на майбутнє передбачає зарахування коштів на ім’я кожної народженої після набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо створення передумов для поліпшення демографічної ситуації в Україні» (законопроєкт від 16.05.2024 № 11264) дитини, яка є громадянином України за народженням, за рахунок коштів Держбюджету України на депозитний рахунок у банківській установі, одноразової державної допомоги у розмірі 25 прожиткових мінімумів для дітей віком до 6 років, встановлених законом на 1 січня податкового (звітного) року, яка стає банківським вкладом (депозитом) на ім’я дитини до досягнення нею 18 років.
4. Стабільна (щомісячна) матеріальна підтримка жінок, яким присвоїли почесне звання «Мати-героїня» і які не отримують трудову або соціальну пенсію, у розмірі прожитковому мінімуму для працездатних осіб, встановленому законом на 1 січня податкового (звітного) року.
5. Впровадження державних програм, пов'язаних з пільговим кредитуванням сімей з дітьми для задоволення їх соціально-економічних потреб (надання сім’ям з дітьми довгострокових державних кредитів на будівництво (реконструкцію) та придбання житлових будинків і квартир, на придбання транспортних засобів, на здійснення підприємницької діяльності).
6. Створення правових засад для залучення органів місцевого самоврядування у реалізацію програм з підтримки сімей, які проживають на території відповідної громади та хочуть мати дітей. А саме реалізація місцевих програм з компенсації за рахунок бюджету сільської, селищної, міської територіальної громади до 100% фактично понесених витрат на проведення процедури штучного (екстракорпорального) запліднення жінки, яка перебуває у шлюбі.
7. Надання додаткових пільг та гарантій багатодітним сім’ям, зокрема безкоштовних (за рахунок коштів Держбюджету України) газифікації, підключення до електропостачання, до систем централізованого водопостачання та водовідведення житла, у якому проживає багатодітна сім’я (за наявності технічної можливості відповідного підключення).
8. Запровадження заборони звернення стягнення та накладення арешту на кошти боржника — фізичної особи, що надійшли такій особі у якості усіх видів державної допомоги сім'ям з дітьми.
Для формування стабільного джерела покриття відповідних витрат законодавець пропонує запровадити «демографічний збір».
Ставка збору, коло платників, механізм його нарахування, утримання та сплати (перерахування) до бюджету, а також інші питання, пов’язані зі справлянням збору, визначатиме новий пунктом 72 підрозділу 10 «Інші перехідні положення» розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України.
Платниками збору є всі фізичні особи — резиденти України віком від 21 до 58 років, крім осіб:
- які мають трьох або більше дітей;
- які мають безпліддя або порушену репродуктивну функцію, що унеможливлює материнство (батьківство), з підтвердженням відповідних обставин належними медичними документами не рідше, ніж один раз на 2 роки;
- які мають статус осіб з інвалідністю І групи;
Ставка збору становить:
- 1,5% з доходів осіб, які не мають дітей;
- 1% — для осіб, які мають одну дитину;
- 0,5% — для осіб, які мають двох дітей.
Очікують, що обсяг сплачуваного демографічного збору з офіційних виплат у вигляді заробітної плати, за один календарний рік складе приблизно 27 млрд грн.
Як повідомив Ярослав Железняк автор відкликає проєкт Закону.