Відкриваємо інтернет-магазин

Автор
незалежний експерт із трудового законодавства, Слов'янськ
Торгівля через інтернет економить витрати продавців на збут товарів та час покупців на шопінг. Тож не дивина, що все більше суб’єктів господарювання відкриває інтернет-магазини

З’ясуємо, за яким КВЕДом здійснювати торгівлю в мережі, як обліковувати витрати на сайт для інтернет-магазину, та в яких випадках потрібно використовувати РРО.

Наразі єдиним нормативним документом, який напряму стосується діяльності інтернет-магазинів, є Закон України «Про електронну комерцію» від 03.09.2015 № 675-VIII (далі — Закон № 675).

Так, електронна торгівля — це господарська діяльність у сфері електронної купівлі-продажу, реалізації товарів дистанційним способом покупцю шляхом вчинення електронних правочинів із використанням інформаційно-телекомунікаційних систем (пп. 2 ч. 1 ст. 3 Закону № 675).

Інтернет-магазини є засобами для представлення або реалізації товару, роботи чи послуги шляхом вчинення електронного правочину (пп. 8 ч. 1 ст. 3 Закону № 675).

РРО: робота, помилки та штрафи

Вибираємо КВЕД

Щоб торгувати в інтернеті, треба перевірити наявність відповідного виду діяльності у статуті та в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань (далі — ЄДР).

Увага! Торгівля в інтернет-магазині без належного оформлення є підставою для притягнення до адміністративної відповідальності за статтею 164 КУпАП. Розмір штрафу становить від 17000 до 34000 грн. А в разі повторного порушення протягом року – до 85000 грн.

Як уже з’ясували, торгівля через інтернет є різновидом торгівлі поза магазином. Для роздрібної торгівлі поза магазинами передбачено групу 47.9. Для здійснення діяльності інтернет-магазину вибирайте основний КВЕД 47.91 «Роздрібна торгівля, що здійснюється фірмами поштового замовлення або через мережу Інтернет». Можуть знадобитися додаткові КВЕДи:

  • 46.19 «Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту»;
  • 46.42 «Оптова торгівля одягом і взуттям»;
  • 46.43 «Оптова торгівля побутовими електротоварами й електронною апаратурою побутового призначення для приймання, записування, відтворювання звуку й зображення»;
  • 46.51 «Оптова торгівля комп’ютерами, периферійним устаткуванням і програмним забезпеченням»;53.2 «Інша поштова та кур'єрська діяльність».

А от якщо інтернет-магазин продаватиме деталі та приладдя до автотранспортних засобів та мотоциклів, то варто вибрати вид діяльності із груп 45.3 «Торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів» або 45.4 «Торгівля мотоциклами, деталями та приладдям до них, технічне обслуговування і ремонт мотоциклів» відповідно.

Тож, коли відповідні види діяльності не передбачено в статуті підприємства та ЄДР, внесіть до них зміни.

«Будуємо» інтернет-­магазин

Відкрити інтернет-магазин набагато простіше та швидше, ніж звичайний. А головне — дешевше, бо для створення сайту не потрібно придбавати жодних будматеріалів. Проте витрат зовсім не уникнути.

Одразу зауважимо, витрати на розроблення сайту потраплять до первісної вартості створеного нематеріального активу. Адже сайт інтернет-магазину повністю підпадає під визначення нематеріального активу.

Увага: нематеріальний актив — немонетарний актив, який не має матеріальної форми та може бути ідентифікований (абз. 8 п. 4 НП(С)БО 8 «Нематеріальні активи»)

У бухгалтерському обліку сайт інтернет-магазину обліковують на субрахунку 125 «Авторське право та суміжні з ним права». Але перед тим як туди потрапити, витрати з його розроблення акумулюють на субрахунку 154 «Придбання (створення) нематеріальних активів». І вже при введенні сайту в експлуатацію їх списують на відповідний субрахунок нематеріальних активів.

До речі, при введенні в експлуатацію сайту комісія складає акт за формою № НА-1, яку затвердив наказ Мінфіну від 22.11.2004 № 732. Також потрібно буде завести й інвентарну картку за типовою формою № НА-2.

Тож які витрати понесе підприємство, створюючи магазин в інтернеті?

Головною затратною статтею буде безпосередньо створення сайту. Він стане віртуальною вітриною, з якої покупці дізнаються про наявний у магазині товар.

Не заглиблюючись у технічний бік цього питання, зауважимо: підприємство має два шляхи — «будувати» власноруч або скористатися послугами сторонніх фахівців чи підприємств.

Додамо, що сайт інтернет магазину, як нематеріальний актив, підлягає й податковій амортизації (ст. 138 Податкового кодексу України; ПК). Адже такий необоротний актив безумовно призначений для використання у господарській діяльності платника податку на прибуток.

Використання РРО в інтернет-магазині

З 01 січня 2022 року використання РРО обов’язкове для суб’єктів господарювання, які займаються онлайн-торгівлею. Однак, не все так однозначно. РРО застосовується лише при здійсненні розрахункових операцій. Розрахункова операція передбачає розрахунки з покупцем готівкою, платіжними картками, чеками, жетонами тощо за місцем реалізації товарів (ст. 2 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.1995 р. № 265/95).

В разі оплати коштів поточний рахунок ФОП у форматі IBAN (крім карткового) РРО не потрібно застосовувати, оскільки така операція не є розрахунковою (лист Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики ВРУ від 30.12.2021 р. № 04-32/10-2021/409504).

Коли для інтернет-торгівлі потрібен РРО: сім варіантів від ДПС

Розглянемо можливі варіанти розрахунків.

Варіант перший – передплата. Якщо покупець здійснив передплату за товар виключно на поточний рахунок фізичної особи-підприємця, РРО не застосовується. При цьому в поштове відправлення потрібно вложити документ на товар: товарний чек, накладну тощо. Якщо передплата здійснена з використанням платіжних карток, така операція вимагає застосування РРО.

В разі оплати покупцем вартості товару при його отриманні на Новій Пошті, Укрпошті та в інших службах доставки застосування РРО залежить від умов договору між продавцем та службою доставки. Продавець може отримати належну суму поштовим переказом або в безготівковій формі. РРО не застосовується, якщо кошти будуть зараховані на поточний рахунок продавця.

Аналогічна ситуація з кур’єрською доставкою.

Таким чином, застосування РРО в інтернет-магазині залежить від того, яким чином надійшла оплата за товар. Якщо всі розрахунки плануєте проводити виключно через IBAN-рахунок, реєструвати РРО не потрібно.



зміст

Вебінар для бухгалтерів

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді