Кодекс України про адміністративні проступки замінить КпАП: зареєстрували законопроєкт

У ВРУ зареєстрували проєкт Кодексу про адміністративні проступки від 28.06.2024 № 11386. Його розробили на заміну «застарілого» Кодексу України про адміністративні правопорушення

Кодекс України про адміністративні проступки замінить КпАП: зареєстрували законопроєкт

Проєкт Закону від 28.06.2024 № 11386

Проєкт Кодексу про адміністративні проступки (далі — КАП) складається із 503 статей, які об’єднані у 9 розділів.

Загальна частина містить розділи:

1. Законодавство про адміністративні проступки.

2. Адміністративний проступок.

3. Правові наслідки адміністративного проступку.

Особлива частина містить розділи:

4. Адміністративні проступки у сфері праці, охорони здоров’я, моральності, культурної спадщини та благоустрою.

5. Адміністративні проступки у сфері забезпечення публічної безпеки, безпеки виробництва та будівництва і безпеки транспорту.

6. Адміністративні проступки у сфері забезпечення екологічної безпеки, громадського здоров’я, охорони довкілля, туризму та курортів.

7. Адміністративні проступки у сфері охорони власності та здійснення господарської і фінансової діяльності.

8. Адміністративні проступки управління в інформаційній сфері, сфері оборони, військового обов’язку, безпеки державного кордону України, а також забезпечення функціонування публічної служби.

Процедурна частина містить розділ 9. Провадження в справі про адміністративний проступок.

Зазначені розділи проєкту КАП розподілені на 55 глав.

Проєктом КАП передбачається також внесення змін до 84 законодавчих актів України.

Серед основних новацій проєкту КАП:

  • Визнання суб’єктами вчинення адміністративних проступків фізичних та юридичних осіб.

Діяння юридичної особи вважатиметься караним, якщо воно є наслідком діянь фізичних осіб, що її представляли у відповідних відносинах. Проєкт КУАП відмовився від визнання суб’єктами адміністративних проступків посадових осіб, які діють від імені юридичної особи. У цих випадках суспільно шкідливими є наслідки невиконання певних правил (наприклад, охорони природи, благоустрою тощо) саме юридичною особою. А в межах юридичної особи має вирішуватися внутрішнє питання (поза інститутом адміністративної відповідальності) про характер і межі відповідальності її посадової особи.

  • Зміна підходів до визначення вини.

Існуючу теорію вини адміністративних правопорушень, механічно запозичену з кримінального права, в проєкті замінили на інший підхід. Відповідно до нього фізична особа, у тому числі та, яка представляла у відповідних відносинах юридичну особу, вважатимуть винуватою у вчиненні діяння, якщо дія або бездіяльність є усвідомленою і має наслідком порушення положень закону. Така новація дозволить визнати юридичних осіб повноцінними суб’єктами відповідальності і привести вітчизняне законодавство в цій частині у відповідність до правової доктрини і законодавства західно-європейських країн.

  • Запровадження презумпції невинуватості у справах про адміністративні проступки.

Відповідно до цього принципу, особу вважатимуть невинуватою у вчиненні адміністративного проступку і до неї не може застосувати адміністративне стягнення, доки факт вчинення нею адміністративного проступку не доведуть у визначеному законом порядку і встановлять рішенням адміністративного органу, що набрало чинності.

Особа, яку притягуватимуть до адміністративної відповідальності, не зобов’язана буде доводити свою невинуватість.

  • Наповнення новим змістом принципу законності, згідно з яким особи підлягатимуть відповідальності за порушення правил, вимог, режимів, лімітів, порядків, нормативів, норм, технологій, строків, обмежень, передбачених КАП, які встановили виключно на підставі закону України.
  • Впорядкування системи суб’єктів притягнення до відповідальності.

Адміністративні проступки згідно з проєктом КАП підвідомчі лише органам виконавчої влади, державним органам, органам місцевого самоврядування, тобто адміністративним органам.

  • Оновлення переліку адміністративних стягнень та інших правових наслідків вчинення адміністративних проступків.

У проєкті КАП також змінено спосіб визначення розміру штрафів. Вони поділяються на десять категорій, виходячи зі ступеню тяжкості адміністративних проступків.


безплатний вебінар для бухгалтера

Статті за темою

Усі статті за темою

Зразкова добірка: генератори на підприємстві

Із затяжними блекаутами 2022-го генератори увійшли в життя не лише пересічних громадян, а й бізнесу. Наразі вони знов знадобилися через наслідки масованих ракетних ударів із боку країни-агресора, адже забезпечують безперервну діяльність під час стабілізаційних вимкнень електрики. Скористайтеся добіркою зразків наказів, актів, іншої первинної та організаційно-розпорядчої документації, яка допоможе оформити операції надходження, введення в експлуатацію генераторів і списання пально-мастильних матеріалів
32

Акт виконаних робіт: бланк та зразок

Зразок акта виконаних робіт стане у пригоді в момент здачі виконаних робіт або послуг. Бухгалтер використовує цей документ для належного оформлення господарських операцій. Акт наданих послуг зразок та бланк — у консультації експерта
326040

Дефектний акт: зразок

Розглядаємо, що таке дефектний акт, наводимо зразок дефектного акта та аналізуємо законодавчі правила, за якими дефектний акт слід використовувати у будівництві
89278

Головне для бухгалтера у вересні 2024

В огляді — найважливіше, що маєте врахувати у вересні. Це нові або оновлені консультації, форми із зразками заповнення, довідники, які вплинуть на роботу бухгалтера у вересні
89

Навчання працівників за рахунок підприємства

Коли направляєте працівника на навчання, чітко визначте вид навчання та його вартість, місце, де працівник навчатиметься. Консультація підкаже, як правильно все оформити та уникнути сплати зайвих податків
8521

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді