Кодекс України про адміністративні проступки замінить КпАП: зареєстрували законопроєкт

У ВРУ зареєстрували проєкт Кодексу про адміністративні проступки від 28.06.2024 № 11386. Його розробили на заміну «застарілого» Кодексу України про адміністративні правопорушення

Кодекс України про адміністративні проступки замінить КпАП: зареєстрували законопроєкт

Проєкт Закону від 28.06.2024 № 11386

Проєкт Кодексу про адміністративні проступки (далі — КАП) складається із 503 статей, які об’єднані у 9 розділів.

Загальна частина містить розділи:

1. Законодавство про адміністративні проступки.

2. Адміністративний проступок.

3. Правові наслідки адміністративного проступку.

Особлива частина містить розділи:

4. Адміністративні проступки у сфері праці, охорони здоров’я, моральності, культурної спадщини та благоустрою.

5. Адміністративні проступки у сфері забезпечення публічної безпеки, безпеки виробництва та будівництва і безпеки транспорту.

6. Адміністративні проступки у сфері забезпечення екологічної безпеки, громадського здоров’я, охорони довкілля, туризму та курортів.

7. Адміністративні проступки у сфері охорони власності та здійснення господарської і фінансової діяльності.

8. Адміністративні проступки управління в інформаційній сфері, сфері оборони, військового обов’язку, безпеки державного кордону України, а також забезпечення функціонування публічної служби.

Процедурна частина містить розділ 9. Провадження в справі про адміністративний проступок.

Зазначені розділи проєкту КАП розподілені на 55 глав.

Проєктом КАП передбачається також внесення змін до 84 законодавчих актів України.

Серед основних новацій проєкту КАП:

  • Визнання суб’єктами вчинення адміністративних проступків фізичних та юридичних осіб.

Діяння юридичної особи вважатиметься караним, якщо воно є наслідком діянь фізичних осіб, що її представляли у відповідних відносинах. Проєкт КУАП відмовився від визнання суб’єктами адміністративних проступків посадових осіб, які діють від імені юридичної особи. У цих випадках суспільно шкідливими є наслідки невиконання певних правил (наприклад, охорони природи, благоустрою тощо) саме юридичною особою. А в межах юридичної особи має вирішуватися внутрішнє питання (поза інститутом адміністративної відповідальності) про характер і межі відповідальності її посадової особи.

  • Зміна підходів до визначення вини.

Існуючу теорію вини адміністративних правопорушень, механічно запозичену з кримінального права, в проєкті замінили на інший підхід. Відповідно до нього фізична особа, у тому числі та, яка представляла у відповідних відносинах юридичну особу, вважатимуть винуватою у вчиненні діяння, якщо дія або бездіяльність є усвідомленою і має наслідком порушення положень закону. Така новація дозволить визнати юридичних осіб повноцінними суб’єктами відповідальності і привести вітчизняне законодавство в цій частині у відповідність до правової доктрини і законодавства західно-європейських країн.

  • Запровадження презумпції невинуватості у справах про адміністративні проступки.

Відповідно до цього принципу, особу вважатимуть невинуватою у вчиненні адміністративного проступку і до неї не може застосувати адміністративне стягнення, доки факт вчинення нею адміністративного проступку не доведуть у визначеному законом порядку і встановлять рішенням адміністративного органу, що набрало чинності.

Особа, яку притягуватимуть до адміністративної відповідальності, не зобов’язана буде доводити свою невинуватість.

  • Наповнення новим змістом принципу законності, згідно з яким особи підлягатимуть відповідальності за порушення правил, вимог, режимів, лімітів, порядків, нормативів, норм, технологій, строків, обмежень, передбачених КАП, які встановили виключно на підставі закону України.
  • Впорядкування системи суб’єктів притягнення до відповідальності.

Адміністративні проступки згідно з проєктом КАП підвідомчі лише органам виконавчої влади, державним органам, органам місцевого самоврядування, тобто адміністративним органам.

  • Оновлення переліку адміністративних стягнень та інших правових наслідків вчинення адміністративних проступків.

У проєкті КАП також змінено спосіб визначення розміру штрафів. Вони поділяються на десять категорій, виходячи зі ступеню тяжкості адміністративних проступків.


Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Інвентаризаційні чеклісти: скачайте, роздрукуйте і позначайте, що вже зробили

Якщо проводити інвентаризацію хаотично, вона може затягнутися так, що доведеться сидіти за роботою і в новорічну ніч. Щоб зробити все чітко і правильно, скористайтеся підказками від експертів «Головбуха». Скачуйте і дійте за списком!
4914

Інвентаризація земель

Земля є специфічним об’єктом обліку, з яким має справу далеко не кожне підприємство. Як провести інвентаризацію земель та відобразити земельні ділянки в обліку підприємства, — в цій консультації
5568

Подарунки працівникам: оподаткування

Роботодавці мають добру традицію дарувати своїм працівникам та їхнім дітям подарунки у негрошовій формі, особливо — напередодні зимових свят. Розберемо, які особливості оподаткування подарунків працівникам у натуральній формі
101

Зовнішньоекономічна діяльність 2024

ЗЕД — це проста абревіатура яка охоплює господарські операції зовнішньо-економічної діяльності. Вони досить специфічні і включають не тільки сам експорт-імпорт, але й облік реалізації та продаж іноземної валюти. У консультації про зовнішньоекономічну діяльність в України, коли треба отримувати ліцензію, граничні строки розрахунків у ЗЕД 2024, оподаткування ЗЕД і відповідальність за порушення
38182

Бухгалтерська довідка: коли та як складати

Консультація допоможе оформити бухдовідку якщо затримуються документи від контрагента, треба виправити помилку або задокументувати госпоперацію, коли немає типової форми первинки. Як застосовувати бухдовідку — вчергове роз’яснив Мінфін, а експерт підготувала колекцію зразків бухдовідок для різноманітних ситуацій
88025

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді