На думку експертів, надзвичайно обтяжливою для держави та бізнесу є пропозиція Мінфіну пошуку додаткових надходжень за рахунок впровадження нових податків, які передбачають додаткові форми звітування, впровадження нових процедур адміністрування та контролю (військовий збір, податок з обороту).
Більш раціональним рішенням експерти вважають:
- пошук резервів за рахунок підвищення ефективності роботи контролюючих органів (показники результативності);
- руйнування діючих схем ухилення від оподаткування (контрабанда, контрафакт, нелегальна торгівля, неофіційна заробітна плата тощо);
- автоматизація бізнес процесів;
- тимчасове підвищення ставок вже існуючих податків.
Також, одночасно з пошуком додаткових доходів за рахунок бізнесу, важливим рішенням було б скорочення другорядних видатків загальнодержавного бюджету.
Можливим раціональним рішенням пошуку додаткових надходжень могло б бути підвищення ставки ПДВ на 4 — 5%.
Переваги:
- ПДВ є набагато менш шкідливим для економіки, ніж більшість запропонованих вище податків. Негативним ефектом буде зростання цін на всі товари та послуги, але в межах менше 5%;
- ПДВ не потребує жодних додаткових адміністративних дій. Збільшення надходжень слід очікувати вже наступного місяця;
- за поточних умов, як свідчить оцінка податкового розриву — ПДВ сплачується на 93% від теоретично розрахованого. Отже, можна доволі впевнено розраховувати на відповідні надходження (на відміну від запропонованих Кабміном зборів).
▶️ Як потрапити до «клубу білого бізнесу»
▶️ Коли зможете переглянути Перелік платників податків із високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства
▶️ Яку інформацію виноситимуть на загал і як цього уникнути
▶️ Як визначатимуть показники
▶️ Які пільги у бронюванні працівників
У той же час, одночасно з впровадженням тимчасових заходів — необхідно невідкладно реалізувати системні зміни, які дадуть додаткові надходження до держбюджету наступного року, а саме:
- для мінімізації «тіньових схем» та наповнення бюджету – перезавантажити Митну та Податкову службу комісіями з переважним голосом міжнародних експертів (законопроєкти № 6490-д та № 9243), встановити ефективні КРІ для БЕБ, ДПС, ДМС, забезпечити щорічне оцінювання втрат від різних податків за методологією tax gap;
- покращити адміністрування податку на нерухоме майно і використати весь потенціал цього податку;
- максимально автоматизувати процеси податкового адміністрування.
Аналітичні центри закликають народних депутатів та Мінфін провести фахове обговорення всіх альтернатив та визначити для подальшої реалізації найменш шкідливі для економіки норми.