На думку експертів, надзвичайно обтяжливою для держави та бізнесу є пропозиція Мінфіну пошуку додаткових надходжень за рахунок впровадження нових податків, які передбачають додаткові форми звітування, впровадження нових процедур адміністрування та контролю (військовий збір, податок з обороту).
Більш раціональним рішенням експерти вважають:
- пошук резервів за рахунок підвищення ефективності роботи контролюючих органів (показники результативності);
- руйнування діючих схем ухилення від оподаткування (контрабанда, контрафакт, нелегальна торгівля, неофіційна заробітна плата тощо);
- автоматизація бізнес процесів;
- тимчасове підвищення ставок вже існуючих податків.
Також, одночасно з пошуком додаткових доходів за рахунок бізнесу, важливим рішенням було б скорочення другорядних видатків загальнодержавного бюджету.
Можливим раціональним рішенням пошуку додаткових надходжень могло б бути підвищення ставки ПДВ на 4 — 5%.
Переваги:
- ПДВ є набагато менш шкідливим для економіки, ніж більшість запропонованих вище податків. Негативним ефектом буде зростання цін на всі товари та послуги, але в межах менше 5%;
- ПДВ не потребує жодних додаткових адміністративних дій. Збільшення надходжень слід очікувати вже наступного місяця;
- за поточних умов, як свідчить оцінка податкового розриву — ПДВ сплачується на 93% від теоретично розрахованого. Отже, можна доволі впевнено розраховувати на відповідні надходження (на відміну від запропонованих Кабміном зборів).
У той же час, одночасно з впровадженням тимчасових заходів — необхідно невідкладно реалізувати системні зміни, які дадуть додаткові надходження до держбюджету наступного року, а саме:
- для мінімізації «тіньових схем» та наповнення бюджету – перезавантажити Митну та Податкову службу комісіями з переважним голосом міжнародних експертів (законопроєкти № 6490-д та № 9243), встановити ефективні КРІ для БЕБ, ДПС, ДМС, забезпечити щорічне оцінювання втрат від різних податків за методологією tax gap;
- покращити адміністрування податку на нерухоме майно і використати весь потенціал цього податку;
- максимально автоматизувати процеси податкового адміністрування.
Аналітичні центри закликають народних депутатів та Мінфін провести фахове обговорення всіх альтернатив та визначити для подальшої реалізації найменш шкідливі для економіки норми.
За інформацією Економічної експертної платформи