Чи має право ФОП при постачанні електронних комунікаційних послуг застосовувати спрощенку

Блок під заголовком новини 1 Дізнавайтеся про зміни першими. Додайте «Головбух» в улюблені Google, щоб не пропустити найсвіжіші новини та роз’яснення 

ФОП, які обрали КВЕД 61.10, 61.20, 61.30, 61.90 та надають електронні комунікаційні послуги, не мають права застосовувати спрощену систему оподаткування. Такі платники зобов’язані подати заяву та відмовитись від спрощенки до 20 вересня 2024 року

Чи має право ФОП при постачанні електронних комунікаційних послуг застосовувати спрощенку

Перелік видів діяльності, здійснення яких не дає права на застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності визначили пунктом 291.5 Податкового кодексу України; далі — ПК

Не можуть бути платниками єдиного податку першої — третьої груп госпсуб’єкти, зокрема, фізичні особи – підприємці, які здійснюють діяльність з надання послуг:

  • пошти (крім кур’єрської діяльності);
  • фіксованого телефонного зв’язку з правом технічного обслуговування та експлуатації телекомунікаційних мереж і надання в користування каналів електрозв’язку (місцевого, міжміського, міжнародного);
  • фіксованого телефонного зв’язку з використанням безпроводового доступу до телекомунікаційної мережі з правом технічного обслуговування і надання в користування каналів електрозв’язку (місцевого, міжміського, міжнародного);
  • рухомого (мобільного) телефонного зв’язку з правом технічного обслуговування та експлуатації телекомунікаційних мереж і надання в користування каналів електрозв’язку;
  • з технічного обслуговування та експлуатації телекомунікаційних мереж, мереж ефірного теле- і радіомовлення, проводового радіомовлення та телемереж (пп. 8 п.п. 291.5.1 ПК).

Заборона перебування на спрощеній системі оподаткування стосується госпсуб’єктів, які в рамках надання послуг у сфері електронних комунікацій здійснюють технічне обслуговування та експлуатацію відповідних мереж, у тому числі надають доступ до таких мереж.

Відповідно до Закону України «Про електронні комунікації» від 16.12.2020 №1089-IX (далі — Закон № 1089), який набрав чинності з 01.01.2022, оператор і є постачальником при постачанні електронних комунікаційних послуг.

Постачальник  електронних комунікаційних послуг — суб’єкт господарювання, який надає та/або має право надавати електронні комунікаційні послуги на власних мережах та/або на мережах інших постачальників електронних комунікаційних послуг.

Проте попередній Закон України «Про телекомунікації» (діяв до 01.01.2022) від 18.11.2003 №1280-IV розділяв ці поняття. Окремо він визначав поняття «провайдер телекомунікацій» (госпсуб’єкт, який має право на здійснення діяльності у сфері телекомунікацій без права на технічне обслуговування та експлуатацію телекомунікаційних мереж і надання в користування каналів електрозв’язку).

На сьогодні норми Закону № 1089 не визначають окремого госпсуб’єкта, який має право на здійснення діяльності у сфері електронних комунікаційних послуг без права на технічне обслуговування та експлуатацію мереж.

Тобто, відповідно до норм Закону № 1089 ФОП-єдинники при постачанні електронних комунікаційних послуг не мають права обирати спрощену систему оподаткування, обліку та звітності.

Водночас для застосування спрощенки платники подають заяву за формою, яку затвердив Мінфін наказом від 16.07.2019 № 308. Форма цієї заяви передбачає зазначення платниками видів діяльності за кодами з КВЕД ДК 009:2010, які госпсуб’єкт має здійснювати, перебуваючи на спрощенці.

Згідно з КВЕД-2010 діяльність з надання послуг, доступу до мережі Інтернет не виокремлюється в окремий клас або підклас видів економічної діяльності, а є складовою класів:

  • 61.10 — «Діяльність у сфері проводового електрозв’язку»;
  • 61.20 — «Діяльність у сфері безпроводового електрозв’язку»;
  • 61.30 — «Діяльність у сфері супутникового електрозв’язку»;
  • 61.90 — «Інша діяльність у сфері електрозв’язку».

Отже, ФОП, які обрали вищевказані КВЕД-2010 та надають електронні комунікаційні послуги, не мають права застосовувати спрощену систему оподаткування.

Для платників єдиного податку передбачили можливість внесення відомостей до реєстру платників єдиного податку щодо зміни видів господарської діяльності (пп. 4 п.п. 298.3.1 ПК).

Крім того, платники єдиного податку згідно з підпунктом 5 підпункту 298.2.3 ПК зобов’язані перейти на сплату інших податків і зборів у разі здійснення видів діяльності, які не дають права застосовувати спрощену систему оподаткування, з першого числа місяця, наступного за податковим (звітним) періодом, у якому здійснювали такі види діяльності.

Отже, такі платники зобов’язані подати заяву та відмовитись від спрощеної системи оподаткування не пізніше ніж за 10 календарних днів до початку нового календарного кварталу (року), тобто до 20 вересня 2024 року (пп. 298.2.1 ПК).

У разі не виконання обов’язку щодо виключення відповідних видів діяльності або переходу на інші податки і збори, то по такому платнику можуть анулювати реєстрацію шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням податкового органу.

За інформацією ДПС по роботі з ВПП

додаток

👇 Осіння пропозиція для бухгалтерів

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

ФОП на загальній системі 2026: умови перебування та податки

Розповімо про особливості перебування ФОП на загальній системі оподаткування у 2026 році: облік доходів і витрат, про книгу обліку, перехідні витрати між минулорічним кварталом IV та цьогорічним кварталом І, графік обов’язкових платежів (ЄСВ, ПДФО, військовий збір). Чи варто переходити на загальну систему у 2026 році? Відповіді — в огляді
791485

Самозайняті особи: облік та оподаткування

Хто може бути самозайнятою особою, які податки сплачує самозайнята особа, можливості здійснення трудової діяльності, про умови оподаткування доходів та витрат самозайнятих осіб, до яких належить фізичні особи-підприємці та особи, які здійснюють незалежну професійну діяльність. Ці та інші питання — в цьому огляді
25496

Перевищення ліміту доходу ФОП у 2026-2027 роках

Платникам єдиного податку треба контролювати, аби їхній річний дохід не перевищив дозволений ліміт. Пояснимо, які наслідки чекають ФОП у 2026 році, як оподаткувати суму перевищення та коли перейти до іншої групи або на загальну систему — у консультації
6168

Пільги для мобілізованих ФОПів під час воєнного стану: розбираємо новації

Мобілізованих ФОПів в автоматичному режимі звільнятимуть від податків і звітності — без зайвої бюрократії. З’ясуймо, як працюють нові норми, кого вони стосуються і що потрібно знати, аби скористатися пільгами
3383

Як працювати з РРО та ПРРО під час воєнного стану у 2026 році

Воєнний стан не скасовує обов’язку застосовувати РРО та ПРРО, але передбачає окремі правила роботи. Пояснимо, як працювати з ПРРО без інтернету у 2026 році, коли можна застосовувати офлайн-режим, як діяти в разі збою та які штрафи загрожують за РРО-порушення
44597

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді