Посилення податкового контролю за трансферним ціноутворенням

Блок під заголовком новини 1 Дізнавайтеся про зміни першими. Додайте «Головбух» в улюблені Google, щоб не пропустити найсвіжіші новини та роз’яснення 

Внесено зміни до Податкового кодексу України щодо трансфертного ціноутворення, які передбачають здійснення контролю за відповідності цін в операціях між пов’язаними особами рівню ринкових цін та при зовнішньоекономічних операціях з резидентами країн з низьким рівнем оподаткування

Внесено зміни до Податкового кодексу України щодо трансфертного ціноутворення, які передбачають здійснення контролю за відповідності цін в операціях між пов’язаними особами рівню ринкових цін та при зовнішньоекономічних операціях з резидентами країн з низьким рівнем оподаткування.

Зокрема, контроль за трансферним ціноутворенням здійснюватися під час проведення операцій, сукупний обсяг яких з кожним контрагентом становить більше 50 млн. грн. на рік:

Штрафи за несвоєчасне подання чи неподання звітності

  • між пов’язаними особами (викладено в новій редакції їх поняття та розподіл);
  • між особами, хоча б одна з яких зареєстрована у державі (території), в якій ставка податку на прибуток (корпоративний податок) на 5 і більше відсотків нижче, ніж в Україні.

Визначення ціни з метою оподаткування доходів (прибутку, виручки) платників податків, що є сторонами контрольованої операції, здійснюється одним із таких методів: порівняльна неконтрольована ціна (аналоги продажу); ціна перепродажу; «витрати плюс»; чистий прибуток; розподілення прибутку. Крім цього, у новій редакції розтлумачено, що вважається звичайною ціною залежно від здійснення тої чи іншої операції.

Для цілей податкового контролю за трансфертним ціноутворенням звітним періодом є календарний рік. Платники податків разом з річною декларацією податку на прибуток будуть подавати звіт про проведені ними протягом року контрольовані операції. Зокрема, перший звіт за 2013 рік повинен бути поданий не пізніше 01.05.2014.

Сам контроль здійснюється переважно в електронній формі, а додаткові перевірки можуть бути організовані лише у разі виявлення та підтвердження значних цінових невідповідностей.

Тривалість перевірки контрольованих операцій не повинна перевищувати шести місяців.

Щоб не допустити порушень в частині ціноутворення та ухилення від сплати податків, законодавець передбачив також підписання угоди суб’єктом підприємництва з податковими органами щодо ціни та умов торгівлі з різних операцій. Водночас для бізнесу встановлено обов’язок подавати на вимогу податкових органів та на підставі таких контрольованих угод відповідну документацію з описом угоди, контрагентів, аналізом ризиків та обгрунтуванням вибору того чи іншого рівня цін.

Доповнено також норми щодо відповідальності за порушення вимог трансфертного ціноутворення, зокрема стягуватимуться штрафи у розмірі:

  • 5% від суми усіх контрольованих угод за ненадання звіту про трансферне ціноутворення;
  • 100 мінімальних зарплат за ненадання платниками податків первинної документації та обгрунтування на запит податкових органів.

Однак визначено, що штрафні санкції за порушення норм статті 39 ПК, вчинені у період з 01.09.2013 по 01.09.2014, застосовуються у розмірі 1 гривні за кожне порушення.

Нові правила трансфертного ціноутворення наберуть чинності з 01.09.2013.

додаток

👇 Осіння пропозиція для бухгалтерів

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Цільове призначення земельної ділянки види, зміна, бухгалтерський облік

Розглянемо, чим є цільове призначення земельної ділянки та види її використання, як змінити цільове призначення земельної ділянки, наприклад сільськогосподарської. Також розглянемо, хто та як контролює відповідність фактичного використання земельної ділянки її цільовому призначенню, яка відповідальність за порушення. Також консультація містить приклад бухгалтерського обліку такої процедури з проведеннями
67066

Як архівувати бухгалтерські документи за 2020–2022 роки

Чи можна у 2026 році позбутися документів за 2020–2022 роки? Не поспішайте звільняти архівні стелажі. Після змін до статті 44 Податкового кодексу звичне правило «зберігати три роки» стосується не всіх документів. Розберімося, які бухгалтерські, податкові, кадрові та архівні документи вже можна знищити, а які ще потрібно зберігати, і від якої дати правильно відлічувати строк
69

Трансфертне ціноутворення в Україні

Трансфертне ціноутворення — це важливий напрям податкового планування та контролю, який стосується підприємств, які мають операції з нерезидентами на значні суми, особливо з країнами, які мають статус офшорів. Коли й який із наявних п’яти методів трансфертного ціноутворення використовувати, їхні переваги і недоліки, особливості сировинних контрольованих операцій, пропорційне коригування, а також практика податкових перевірок трансфертного ціноутворення — в огляді
52175

Форма № 14-ЗЕЗ (квартальна)

Форма № 14-ЗЕЗ (квартальна) — це один зі статзвітів, що подають експортери у разі провадження зовнішньоекономічної діяльності. Актуальний бланк звіту та інструкція його заповнення — у статті
3727

Облік валютних операцій на підприємстві 2026

Валютні обмеження 2026 року — які вони у період дії воєнного стану. Розглянемо також облік валютних операцій на прикладах придбання та продажу іноземної валюти 2026
95857

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді