Банки посилюють контроль своїх клієнтів у процедурі фінмоніторингу: лист НБУ

Блок під заголовком новини 1 Підписуйтесь на Telegram-канал Головбух. Новини! Тут про зміни без спаму

Автор
експерт з обліку та оподаткування, Київ
НБУ видав лист, в якому поділився ознаками, через які банки можуть блокувати рахунки своїх клієнтів та проводити більш жорсткіший фінансовий моніторинг

Банки посилюють контроль своїх клієнтів у процедурі фінмоніторингу: лист НБУ

Лист НБУ від 05.03.2025 № 25-0009/16834

Нацбанк розповів про непоодинокі випадки надання клієнтами до банків фіктивних документів. Йдеться про:

  • підроблені виписки за рахунками, відкритими в інших банках (зазвичай такі, що сформував клієнт дистанційно з використанням сервісу Online Banking);
  • фінзвітність;
  • платіжні інструкції;
  • господарські договори, які клієнти використовували для проходження фінмоніторингу.

У зв’язку з цим регулятор надав рекомендації банкам для посилення рівня перевірок клієнтів та їхньої документації.

Як з’ясував Нацбанк, клієнти, які надавали підроблені документи, надалі здійснювали фінансові операції з купівлі валютних коштів у значних обсягах та переказу їх за кордон. Проте у подальшому поставка товару не відбувалась.

Безготівкова оплата або cashless-розрахунки

Нацбанк рекомендує банкам:

  • детально аналізувати всі отримані від клієнта договори, додатки до них, інші первинні документи, на підставі яких клієнт ініціює здійснення фіноперацій;
  • додати до умов договору банківського обслуговування згоду клієнта на розкриття банківської таємниці іншому банку, у тому числі стосовно відомостей щодо руху коштів за рахунками клієнта;
  • особливу увагу приділяти клієнтам та наданим ними документам / інформації, за наявності таких ознак:
    • клієнту притаманні критерії ризику компанії-оболонки;
    • період діяльності юрособи з дати державної реєстрації менший ніж півроку;
    • нещодавно відбулася зміна кінцевого бенефіціарного власника та/або керівника клієнта;
    • перед початком активної діяльності за рахунком клієнта тривалий час не здійснювалися фінансові операції;
    • відповідно до звітності в клієнта є незначний статутний капітал / незначні активи;
  • використовувати ресурс YouControl для перевірки достовірності наданої клієнтом фінзвітності;
  • провести відповідні навчання працівників, залучених до проведення первинного фінмоніторингу, у тому числі працівників, які обслуговують клієнтів;
  • відмовляти у відкритті рахунка (обслуговуванні) у випадках підтвердження фактів надання клієнтом підроблених документів.

Банки зобов’язані припиняти співпрацю з «сумнівними» клієнтами та повідомляти про випадки фінмоніторинг. У разі порушень банк має право закрити рахунок клієнта (Закон України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів» від 06.12.2019 № 361-IX).

додаток


Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Розрахунок платіжною карткою

Розрахунок платіжною карткою за товар чи послугу вже став звичною справою. Як у сфері торгівлі здійснюються розрахунки через платіжні термінали і як це впливає на облік суб’єкта господарювання — продавця товарів
17578

Авансовий звіт на відрядження: як заповнити + приклад і бланк

Авансовий звіт — це документ, що підтверджує витрати працівника у відрядженні чи при господарських закупках. Покажемо, як правильно його скласти, коли подавати, які реквізити обовʼязкові, а також дамо зразки для безпомилкового заповнення
368343

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді