Банки посилюють контроль своїх клієнтів у процедурі фінмоніторингу: лист НБУ
Лист НБУ від 05.03.2025 № 25-0009/16834
Нацбанк розповів про непоодинокі випадки надання клієнтами до банків фіктивних документів. Йдеться про:
- підроблені виписки за рахунками, відкритими в інших банках (зазвичай такі, що сформував клієнт дистанційно з використанням сервісу Online Banking);
- фінзвітність;
- платіжні інструкції;
- господарські договори, які клієнти використовували для проходження фінмоніторингу.
У зв’язку з цим регулятор надав рекомендації банкам для посилення рівня перевірок клієнтів та їхньої документації.
Як з’ясував Нацбанк, клієнти, які надавали підроблені документи, надалі здійснювали фінансові операції з купівлі валютних коштів у значних обсягах та переказу їх за кордон. Проте у подальшому поставка товару не відбувалась.
Безготівкова оплата або cashless-розрахунки
Нацбанк рекомендує банкам:
- детально аналізувати всі отримані від клієнта договори, додатки до них, інші первинні документи, на підставі яких клієнт ініціює здійснення фіноперацій;
- додати до умов договору банківського обслуговування згоду клієнта на розкриття банківської таємниці іншому банку, у тому числі стосовно відомостей щодо руху коштів за рахунками клієнта;
- особливу увагу приділяти клієнтам та наданим ними документам / інформації, за наявності таких ознак:
- клієнту притаманні критерії ризику компанії-оболонки;
- період діяльності юрособи з дати державної реєстрації менший ніж півроку;
- нещодавно відбулася зміна кінцевого бенефіціарного власника та/або керівника клієнта;
- перед початком активної діяльності за рахунком клієнта тривалий час не здійснювалися фінансові операції;
- відповідно до звітності в клієнта є незначний статутний капітал / незначні активи;
- використовувати ресурс YouControl для перевірки достовірності наданої клієнтом фінзвітності;
- провести відповідні навчання працівників, залучених до проведення первинного фінмоніторингу, у тому числі працівників, які обслуговують клієнтів;
- відмовляти у відкритті рахунка (обслуговуванні) у випадках підтвердження фактів надання клієнтом підроблених документів.
Банки зобов’язані припиняти співпрацю з «сумнівними» клієнтами та повідомляти про випадки фінмоніторинг. У разі порушень банк має право закрити рахунок клієнта (Закон України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів» від 06.12.2019 № 361-IX).