Як отримати ІПК щодо визнання маркетингових послуг у господарській діяльності
З метою застосування єдиного підходу при наданні оцінки впливу маркетингових послуг на визначення об’єкта оподаткування з податку на прибуток та податкового кредиту з ПДВ податківці надали рекомендаційний алгоритм дій для отримання індивідуальних податкових консультацій (далі — ІПК) платниками.
У разі незнання чи неоднозначного трактування норм податкового законодавства щодо оподаткування операцій з маркетингових послуг платник може подати запит на отримання ІПК, яка допоможе уникнути помилок та податкових ризиків.
На сьогодні наявна практика, що контролюючі органи під час проведення контрольно-перевірочних заходів платників, якими придбаваються подібного роду послуги, не підтверджуються витрати та податковий кредит по зазначених операціях.
За зверненням платників у паперовій або електронній формі контролюючий орган надає їм безоплатно ІПК з питань практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладений на такий контролюючий орган, протягом 25 календарних днів, що настають за днем отримання такого звернення даним контролюючим органом (п. 52.1 Податкового кодексу України; далі — ПК).
Обов’язкові реквізити, які повинне містити звернення для отримання ІПК платником визначили пунктом 52.1 ПК.
На звернення платника, що не відповідає визначеним вимогам, ІПК не надають.
ІПК можуть надавати в усній, у паперовій та електронній формах. ІПК має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником, якому надали таку консультацію (п. 52.2 ПК).
Окрім того, платник може оскаржити до суду наказ про затвердження узагальнюючої податкової консультації або надану йому у паперовій або електронній формі ІПК як правовий акт індивідуальної дії, які, на думку такого платника, суперечать нормам або змісту відповідного податку чи збору (ст. 53 ПК).
Національна сертифікація бухгалтерів — 2025
Маркетингові послуги (маркетинг) — послуги, що забезпечують функціонування діяльності платника податків у сфері вивчання ринку, стимулювання збуту продукції (робіт, послуг), політики цін, організації та управлінні руху продукції (робіт, послуг) до споживача та післяпродажного обслуговування споживача в межах господарської діяльності такого платника (пп. 14.1.108 ПК).
До маркетингових послуг належать, у тому числі: послуги з розміщення продукції платника в місцях продажу, послуги з вивчення, дослідження та аналізу споживчого попиту, внесення продукції (робіт, послуг) платника до інформаційних баз продажу, послуги зі збору та розповсюдження інформації про продукцію (роботи, послуги).
Для здійснення маркетингової діяльності підприємство повинно проводити комплексні дослідження ринку здійснювати аналіз ринку, сегментувати ринок, позиціонувати товар, розробляти маркетинг-мікс (маркетинговий комплекс) тощо.
Головною умовою для врахування у складі витрат на проведення маркетингових послуг та включення таких сум до податкового кредиту, є їх документальне підтвердження та зв’язок таких витрат з господарською діяльністю платника податку.
Українські суб’єкти господарювання розширюють ринки збуту й активно продають свої товари на закордонних маркетплейсах. Експерти пояснили як правильно задокументувати, облікувати й оподаткувати продаж товарів
Підтвердити фактичне отримання маркетингових послуг можуть такі документи:
- договори на маркетингові послуги та додатки до них (предмет договору із чітким описом маркетингових послуг, умови надання послуг із зазначенням терміну, обсягу та способу виконання, напрями та об’єкти маркетингових досліджень, зокрема, дослідження попиту на дану продукцію і відомостей про можливих споживачів та вивчення потенційних можливостей здійснення операцій з купівлі-продажу об’єкта маркетингових досліджень на певній території, дослідження необхідного обсягу продажу і пошук покупців, вивчення потреб та ефективності проведення рекламної кампанії щодо даної продукції вартість і порядок оплати, права та обов’язки сторін);
- акти виконаних робіт / послуг із конкретним переліком наданих послуг, місцем і датою їх надання, в яких також зазначається, в чому виражено їх результат, яким чином отримання таких послуг пов’язане з господарською діяльністю платника, підписаний обома сторонами з обов’язковими реквізитами первинних документів та вартістю;
- звіти про виконані роботи (аналіз конкуренції між найбільшими виробниками на оптовому та роздрібному ринках продажу і оцінку рівня конкуренції, основні тенденції розвитку ринку, динаміку зміни цін, асортимент продукції (товару), політику ціноутворення, аналіз імпорту й експорту продукції (товарів) та їх вплив на ринок, потенційних споживачів і кількісні показники (місткість ринку) планованого продажу, прогнозний план продажу, оцінку ризиків, фінансовий план, аналіз ефективності проекту, прогнозний рівень рентабельності, термін окупності проекту, висновки та рекомендації за результатами проведеного дослідження);
- інші первинні документи (медіаплани, звіти про рекламні кампанії, фото- та відеозвіти про заходи, документи щодо витрат, листування з контрагентами, тощо);
- додаткові підтверджуючі документи та інформацію щодо використання таких послуг (відгуки клієнтів, аналіз ефективності маркетингових заходів, документи, що підтверджують використання маркетингових матеріалів у бізнес-процесах та обґрунтування їх економічної доцільності, тощо).
Отже, для врахування витрат на маркетингові послуги при обчисленні об’єкта оподаткування необхідно:
- надати всебічну та достатню доказову базу;
- належно її оформити первинними документами;
- іншими документами підтвердити результати надання таких послуг;
- економічно обґрунтувати та довести безпосередній зв’язок цих витрат з господарською діяльністю платника.