Чи амортизувати безстрокову ліцензію

128
Автор
експерт з податкового обліку, Київ

Запитання

Підприємство отримало безстрокову ліцензію на продаж електроенергії. Як обліковувати її вартість: амортизувати чи одразу визнавати у витратах періоду?

Відповідь

Усю вартість ліцензії точно не можна визнавати у витратах у періоді її отримання. Водночас, амортизація можлива, якщо на свій розсуд визначите для такої ліцензії (нематеріального активу; НМА) строк корисного використання. Якщо ні, витрати на ліцензію зможете показати в бухобліку лише під час вибуття ліцензії зі складу НМУ.

Як правило, ліцензію на провадження певного виду діяльності в бухгалтерському обліку вважають НМА та обліковують на субрахунку 127 «Інші нематеріальні активи». Так прописано в пункті 4 НП(С)БО 8 «Нематеріальні активи». Причому щоб визнати ліцензію НМА, строк її корисного використання не має значення. Головне — виконайте критерії визнання НМА.

НМА з невизначеним строком корисного використання не амортизують (п. 25 НП(С)БО 8). ЗА Виняток — підприємство вирішило на свій розсуд встановити строк використання НМА, маючи для цього відповідні обґрунтування (абз. 2 п. 25 НП(С)БО 8). Наприклад, цілком можливо встановити строк корисного використання безстрокової ліцензії, якщо відповідний вид діяльності плануєте провадити конкретний період, а не постійно.

А ще для нарахування амортизації НМА підприємство може застосувати строки їх корисного використання, встановлені податковим законодавством (останній абз. П. 26 НП(С)БО 8).

Якщо за правовстановлювальним документом строк дії права користування нематеріальним активом не встановлений, платник податків може визначити його на свій розсуд (пп. 138.3.4 Податкового кодексу України). При цьому такий строк має бути не меншим за 2 роки і не більшим за 10 років.

Отже, у податковому обліку встановіть на свій розсуд строк корисного використання для безстрокової ліцензії. Відповідно, строк корисного використання для зазначеної ліцензії можете встановити й у бухгалтерському обліку та амортизувати її. Тут усе залежить від рішення вашого підприємства.

Водночас рекомендуємо не встановлювати занадто короткий строк корисного використання. Адже здебільшого передбачається, що ліцензія на певну діяльність забезпечуватиме отримання економічних вигод протягом тривалого часу.

Найкраще рішення — наказом по підприємству визначте для цього об’єкта НМА максимальний умовний строк корисного використання — 10 років.

Усі витрати, пов’язані з придбанням (оформленням) ліцензії, спочатку акумулюйте на субрахунку 154 «Придбання (створення) нематеріальних активів», а коли введете ліцензію в господарський оборот (з початку строку її дії), спишіть у дебет субрахунку 127.

Амортизуйте ліцензію щомісяця (протягом визначеного строку корисного використання) починаючи з наступного місяця після того, в якому ввели ліцензію в господарський оборот (п. 29 НП(С)БО 8).

Суму нарахованої «ліцензійної» амортизації відображайте проведенням: Д-т 91 «Загальновиробничі витрати», 92 «Адміністративні витрати», 93 «Витрати на збут» — К-т 133 «Накопичена амортизація нематеріальних активів».


Статичний блок для запитань-відповідей

Останні новини

Усі новини

Статті за темою

Усі статті за темою

Держбюджет 2025

19 листопада ВРУ ухвалила Закон України «Про Державний бюджет на 2025 рік» (проєкт закону від 14.09.2024 № 12000). Це вже третій бюджет країни за час повномасштабного вторгнення рф із найбільшими видатками та дефіцитом бюджету за всю історію країни. Проте Уряд запевняє, що бюджет є збалансованим. На які показники він спирається та що очікує українців в умовах воєнного стану — в огляді
636

Порядок ліквідації підприємства

Ліквідація — це одна з форм припинення діяльності суб’єкта господарювання. Відсутність правонаступництва, тобто передачі прав та обов’язків третій стороні, відрізняє її від реорганізації. Яка послідовність дій при ліквідації, у якій черзі погашаються борги та як звільнити працівників при ліквідації? Що таке ліквідаційний баланс підприємства? Розглянемо, як здійснюється ліквідація юридичної особи у 2024 році з огляду на воєнний стан
82312

Бухгалтерська довідка: коли та як складати

Консультація допоможе оформити бухдовідку якщо затримуються документи від контрагента, треба виправити помилку або задокументувати госпоперацію, коли немає типової форми первинки. Як застосовувати бухдовідку — вчергове роз’яснив Мінфін, а експерт підготувала колекцію зразків бухдовідок для різноманітних ситуацій
87849

Послуги кейтерингу: облік та організація

Одне з віянь сьогоднішнього часу – спрощення та передача несуттєвих для підприємства, закладу, установи процесів іншим, більш професійним у цьому виконавцям. Кейтеринг – що це, навіщо він потрібен та як вести облік кейтерингу
3124

Облікова політика підприємства

В обліковій політиці підприємство закріплює свій вибір у варіативних правилах ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності. Або ж — зазначає свій підхід до обліку, якщо нормативка не передбачає варіантів обліку щодо окремих операцій. Облікова політика не раз була надійним помічником підприємств під час судових тяжб із податківцями. Тож підходьте до її розробки стратегічно, а головне — дотримуйтесь обраних в ній правил, щоб сформувати механізм захисту у разі претензій фіскальних органів та можливих судових спорів
90600