Як встановити строк корисного використання для вживаних ОЗ

27
Автор
керівник експертної групи «Експертус Головбух» Цифрового видавництва Експертус, Київ

Запитання

Імпортували обладнання, яке перебувало у використанні. Із документів маємо лише інвойс. Як встановити строк корисного використання для вживаних основних засобів, якщо облікова політика передбачає строк у 10 років для нового обладнання. Чи потрібно для вживаного обладнання встановити менший строк та які потрібні документи? Чи не ризикує платник, якщо встановить строк використання менший, ніж передбачає облікова політика?

Відповідь

Жодних особливостей, як встановити строк корисного використання об’єктів основних засобів (ОЗ), що перебували в експлуатації, ані облікове, ані податкове законодавство не встановлює. Ба більше, Податковий кодекс України (ПК) використовує визначення «строк корисного використання», визначений в облікових стандартах.

Нагадаємо, строк корисного використання — це прогнозний показник, що базується на професійному судженні (п. 4 НП(С)БО 7 «Основні засоби»). ДПС не має права визначати строк корисного використання ОЗ (ст. 20 ПК).

Строк корисного використання підприємство встановлює на свій розсуд і закріплює у відповідному розпорядчому акт (п. 24 Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів, затверджених наказом Мінфіну від 30.09.2003 № 561). Таким документом може бути наказ чи розпорядження по підприємству (лист Мінфіну від 08.08.2012 № 31-08410-07-10/19584). Розпорядчого документа достатньо, аби встановити строк корисного використання. У наказі зробіть посилання на документи постачальника, що підтвердять перебування в експлуатації, і технічну документацію (за наявності). Жодних додаткових документів законодавство не вимагає.

На що зважати, коли визначаєте строк корисного використання, знайдете в пункті 24 НП(С)БО 7. Беріть до уваги:

  • очікуване використання об’єкта підприємством з урахуванням його потужності або продуктивності;
  • фізичний та моральний знос, що передбачається;
  • правові або інші обмеження щодо строків використання об’єкта тощо.

Тепер про податкові вимоги.

Якщо платник податку на прибуток — малодохідник, обліковує ОЗ винятково за бухгалтерськими правилами, визначеними в НП(С)БО 7. Тож маєте право встановити для придбаного об’єкта, зокрема вживаного, будь-який строк корисного використання (експлуатації) без прив’язки до мінімального строку за вимогами пункту 24 НП(С)БО 7. Тобто це має бути реальний строк корисного використання ОЗ, за якого не порушуватимете принципу обачності. Звісно, цей строк має бути понад один рік чи операційний цикл, якщо він триваліший за рік.

Якщо підприємство — високодохідний платник, зважайте на мінімальні строки амортизації ОЗ з підпункту 138.3.3 ПК.

Орієнтуйтеся на від мінімальний строк за всіма ОЗ, незалежно від того — нові вони чи вживані. Жодних спеціальних норм для вживаних ОЗ ПК не визначає. Це підтверджують в податківці (читати).

 У бухобліку можете призначити для вживаних ОЗ строк корисного використання з урахуванням строку його фактичного використання попередніми власниками. Але якщо він буде менший за мінімальний строк із ПК, податкову амортизацію все одно доведеться рахувати з огляду на мінімальний строк. Через це балансова вартість об’єкта в бухгалтерському та податковому обліку будуть різні.

Щодо відображення строку корисного використання ОЗ в наказі про облікову політику.

У наказі про облікову політику необов’язково і недоцільно прописувати строк корисного використання кожного окремого об’єкта ОЗ. Ба більше, Методичні рекомендації щодо облікової політики підприємства, затверджені наказом Мінфіну від 27.06.2013 № 635, такої вимоги не містять. Якщо бажаєте включити цей показник до розпорядчого документа, більш доцільно зазначити в наказі про облікову політику не фіксований строк, а орієнтовний діапазон строків для кожної групи ОЗ.

 

Отримайте відповідь на своє запитання через онлайн-помічник системи «Експертус Головбух».

Оформте передплату й отримайте безлімітну експертну підтримку користувачів VIP-версії системи!

додаток

📩 Хочете знати про зміни раніше за колег?

tg_4.png

Останні новини

Усі новини

Статті за темою

Усі статті за темою

Списання основних засобів у 2025 році: правила, документи, приклади

Як правильно оформити списання основних засобів, аби не було податкового зобов’язання з ПДВ? Як відобразити списання основних засобів у бухгалтерських проведеннях? Які акти списання основних засобів використати? Відповіді на ці та інші питання — отримаєте в консультації
295079

Інвентаризація 2025: порядок проведення, строки та оформлення результатів

Інвентаризація на підприємстві: чому вона важлива, як правильно підготуватися, хто відповідає за її проведення. Розглядаємо особливості річної інвентаризації, строки та процедуру, а також як скласти наказ
234965

Як діяти, якщо виникла пересортиця

Причиною нестач або лишків ТМЦ може бути й звичайна плутанина під час здійснення операцій з окремими видами запасів. У такій ситуації, найпевніше, маємо справу з пересортицею. А взаємозалік інвентаризаційних різниць провести можна не завжди. За яких умов це дозволено і якими будуть податкові наслідки пересортиці — у статті
8847

Звіт до ТЦК про транспортні засоби: зразок

Форма, порядок та строки подання інформації про наявність транспортних засобів і техніки, їх технічний стан до територіального центру комплектування. Перелік суб’єктів, хто зобов’язаний подавати інформацію про транспорт. Дані, які слід наводити у відомості
12491